Indexatie Syndicuskosten

NapoleonB
Topic Starter
Berichten: 16

Indexatie Syndicuskosten

#1 , 08 jun 2008 11:46

Graag had ik willen weten welke indexatie mijn syndicus mag gebruiken.

In mijn gebouw is er geen echt syndicuscontract. Het contract dat ik kreeg is niet echt geldig voor reden die ik hier niet zal zetten. Er staat niets in vermeld over de maandelijkse syndicusvergoeding en aanpassingen van de tarieven. De syndicus is hier al meer dan 20 jaar dezelfde. De andere mede-eigenaars zijn oudjes en controleren amper hun rekeningen.

Tijdens de algemene vergadering zegt de syndicus dat hij de ABEX index toepast. Volgens ingewonnen informatie wordt de ABEX index tweemaal per jaar berekend en volgens mij is dit een index die betrekking heeft op nieuwbouw. Mijn appartementsgebouw is 30 jaar oud. Dus van een nieuwbouw is niet echt sprake.

Als ik mijn afrekening nareken stel ik vast dat de syndicus de gewone index min of meer toepast. Mag hij deze index toepassen of de gezondheidsindex (de laatste jaren heeft hij telkens 2% toegepast, maar met de huidige inflatiecijfer van 5% riskeren we een sterkere stijging dan als hij de gezondheidsindex toepast die iets lager ligt). Ik zou opteren voor de gezondheidsindex daar deze index ook gebruikt wordt voor de huurcontracten en het toch bizar zou zijn dat men voor huurcontracten een verschillende index zou toepassen dan voor het ondeliggende goed.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 08 jun 2008 14:51

Graag had ik willen weten welke indexatie mijn syndicus mag gebruiken.

In mijn gebouw is er geen echt syndicuscontract. Het contract dat ik kreeg is niet echt geldig voor reden die ik hier niet zal zetten. Er staat niets in vermeld over de maandelijkse syndicusvergoeding en aanpassingen van de tarieven. De syndicus is hier al meer dan 20 jaar dezelfde. De andere mede-eigenaars zijn oudjes en controleren amper hun rekeningen.

Tijdens de algemene vergadering zegt de syndicus dat hij de ABEX index toepast. Volgens ingewonnen informatie wordt de ABEX index tweemaal per jaar berekend en volgens mij is dit een index die betrekking heeft op nieuwbouw. Mijn appartementsgebouw is 30 jaar oud. Dus van een nieuwbouw is niet echt sprake.

Als ik mijn afrekening nareken stel ik vast dat de syndicus de gewone index min of meer toepast. Mag hij deze index toepassen of de gezondheidsindex (de laatste jaren heeft hij telkens 2% toegepast, maar met de huidige inflatiecijfer van 5% riskeren we een sterkere stijging dan als hij de gezondheidsindex toepast die iets lager ligt). Ik zou opteren voor de gezondheidsindex daar deze index ook gebruikt wordt voor de huurcontracten en het toch bizar zou zijn dat men voor huurcontracten een verschillende index zou toepassen dan voor het ondeliggende goed.
Bij syndici wordt gebruik gemaakt van de kleinhandelsprijzen of de zgn. gezondheidsindex. Telkens wanneer deze 2 punten stijgt wordt hij toegepast alsook meestal minstens 1 maal per jaar, waarschijnlijk op 1/1.

Noot! Al 20 jaar dezelfde syndicus. Ik vermoed dat na elke 5 jaar zijn mandaat middels goedkeuring van de AV telkens opnieuw voor 5 jaar wordt goedgekeurd? Volgens het BW kan een syndicus maar max. 5 jaar achtereenvolgens een mandaat uitoefenen tenzij dit opnieuw wordt verlengd door de vergadering.

Bouwtarieven, verzekeringspolissen, liften,... worden gekoppeld aan de Abex index ( =kostprijs voor de bouw van gebouwen en privé-woningen).

NapoleonB
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 08 jun 2008 22:55

Neen syndicus wordt ieder jaar herkozen, echter de verkiezing wordt sterk gemanipuleerd in de zin dat iedere kritische vraag over het beleid niet aanvaard wordt. De RVB gaat personen die het beleid in vraag durven stellen afschilderen als mensen die er niets van afkennen. het gevolg is dat de mensen schrik hebben om vragen te stellen. Ik heb besloten hier tegenop te komen.

Als de gezondheidsindex dus bijvoorbeeld stijgt van 108,00 naar 110,00 dan mag de syndicus er twee procent bijtellen of is het eerder als de index boven de 110,16 (= 108,00 + 2% (2,16)) stijgt dat hij zijn prijzen mag aanpassen. in dit geval dien ik te achterhalen wanneer de zgn spilindex is overschreden.

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 13 jun 2008 14:13

De techniek van bepaalde syndici bestaat erin een mede-eigenaar die een vraag durft stellen of een opmerking maakt als een onwetende voor te stellen. Lukt dit niet dan gaat men vaakt tot een persoonlijke aanval over. De arrogantie is een dekmantel voor de incompetentie. Eén advies : laat je niet doen ! Informeer desgevallend het NICM en leg eventueel klacht neer bij het BIV. Het feit dat bepaalde syndici de plak zwaaien is alleen te danken aan de mede-eigenaars die niet assertief optreden. Men wil de mede-eigenaars doen vergeten dat zij voor de syndicus betalen en dat deze verantwoording verschuldigd is. Zo eenvoudig is dat.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”