Aannemer voerde werken uit in strijd met lastenboek

Rufius
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aannemer voerde werken uit in strijd met lastenboek

#1 , 05 apr 2019 10:46

Beste,

Wij zijn mede-eigenaar in een appartementsgebouw waar er een probleem is met de uitvoering van werken in strijd met het lastenboek.
De aannemer zou informeel akkoord gaan met een aantal herstelmaatregelen. Dit voorstel werd toegelicht op de jaarlijkse AV.
Nu gaat de advocate van de aannemer een dading opstellen. Mijn hamvraag is: ' Wie is namens de VME bevoegd om die dading te onderschrijven?' Mondeling gingen alle aanwezigen akkoord met de toelichting van de syndicus omtrent wat er mondeling werd overeengekomen(?) tussen hem, twee vertegenwoordigers van de beheerraad en de aannemer. Die afspraken werden wel niet op papier gezet zodat in princiep de eigenaars geen enkele zekerheid hebben omtrent wat door de advocate in haar dading zal verwerkt worden.
Mogen de leden van de Raad van Bestuur samen met de syndicus de dading onderschrijven met de aannemer indien deze beantwoord aan wat er mondeling werd toegelicht door de syndicus?
Met dank bij voorbaat,
Rufius

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 apr 2019 11:23

Ja

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 apr 2019 19:29

Ik vraag mij af waar jullie rekencommissaris zit. Hij checkt toch facturen met offertes.
Ik begrijp ook niet wat de RVME hiermee te maken heeft; zij hebben enkel en alleen de taak om de syndicus te controleren of deze de besluiten van de A.V. uitvoert. De syndicus is verantwoordelijk voor zijn beheer ( ook technisch ). Het is volgens mij de taak van syndicus om de aannemer aan te pakken. Mede-eigenaars kunnen niet ondertekenen in naam van de VME. Syndicus kan de A.V. wel vragen om op te treden.

Reclame

adsummam
Berichten: 581

#4 , 06 apr 2019 13:59

Wij begrijpen dat er nog niets getekend is.

Van belang wordt dan wat opgenomen is in de notulen.

Strikt juridisch bekeken zou de syndicus de dading kunnen tekenen.

De verstandige syndicus echter zal de ontwerptekst van de dading ter bespreking en goedkeuring voorleggen aan een (B)AV en bijzonder mandaat vragen ter ondertekening.


https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=9943 #7

Rufius
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 apr 2019 12:34

Dank u allen voor de antwoorden maar wat mij het meest bekommerd is dat niemand van de zeventien eigenaars plannen, bestekken, goedgekeurde opleveringen in het bijzijn van de architect enz.... bekomen heeft. Wij kochten van een eerdere eigenaar die het appartement niet afwerkte, noch bewoonde.
Wij stelden als voorwaarde voor ons bod , geldig voor 1 maand dat wij alle documenten zouden ontvangen. Wij kregen net zoals de andere eigenaars alleen een CD-Rom met heel beperkte inhoud waar je bv. de structuur van het gebouw niet kunt achterhalen. Evenmin offerten en gedetailleerde facturen en een voorlopige oplevering met de handtekening van de architect, waaruit duidelijk zou kunnen achterhaald worden of de uitgevoerde werken wel degelijk overeenstemmen met het tussen de aannemer en de bouwheren ondertekende lastenboek.
Lastenboek (en voorlopige oplevering zonder aanwezigheid van de architect) die wij na veel moeite van de eerste eigenaar konden bekomen en me toeieten een aantal feiten te achterhalen die niet overeenstemmen met het lastenboek. De Wetgeving verplicht ons om een PID met alle informatie bij te houden als eigenaar maar wij hebben zelfs geen plannen, behalve een platte grond van ons appartement en verder kopij van de plannen waaruit de structuur van het gebouw en de gebruikte materialen niet kunnen achterhaald worden. Ik schreef reeds maanden geleden naar de Orde der Notarissen maar tot heden geen enkele Notaris bereid om een antwoord te verschaffen. Ook van het bevoegde Ministerie nog geen antwoord op wat naar mijn ervaring echt niet kan. Als koper heb je toch wel het recht te weten wat je kocht?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 07 apr 2019 16:30

99
Dank u allen voor de antwoorden maar wat mij het meest bekommerd is dat niemand van de zeventien eigenaars plannen, bestekken, goedgekeurde opleveringen in het bijzijn van de architect enz.... bekomen heeft.
Het is niet gebruikelijk dat alle mede eigenaars in het bezit worden geteld van een set plannen, lastenboeken en alle te technische documenten zoals voorlopige en definitieve aanvaarding.
Die zijn en blijven bij de syndicus, waar ze wel ter inzage zijn op aanvraag.kast
Het zou nogal een enorm hoge kost zijn voor een gebouw met 100 appartementen. 99 % van de mede-eigenaars zwiert die in een kast en beziet ze nite meer, als ze al niet bij de eerste gelegenheid bij het oude papier belanden.
Je kan veel vragen, maar niet overdrijven hè


Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”