Forfaitair tarief aangerekend voor organisatie 2e AV. Terecht of onterecht?

AnnM
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Forfaitair tarief aangerekend voor organisatie 2e AV. Terecht of onterecht?

#1 , 04 apr 2019 15:54

Geachte heer, mevrouw,

Op 16/04/2018 waren we met onvoldoende eigenaars aanwezig om de algemene vergadering rechtsgeldig te laten doorgaan. Een 2e algemene vergadering werd georganiseerd, die doorging op 14/05/2018. Tijdens die vergadering werd het mandaat van onze syndicus voor 3 jaar verlengd.

De syndicus heeft ons toen wel 250 euro aangerekend om de 2e vergadering te organiseren.

Dit jaar weer hetzelfde liedje. Op 03/04/2019 werd het vereiste quorum opnieuw niet gehaald en de syndicus heeft al gezegd dat hij ons weer 250 euro zal aanrekenen.

Mag dit wel? De nieuwe wet voor mede-eigendom is pas goedgekeurd op 18/06/2018, dus na onze vergaderingen in 2018. Tevens heb ik gelezen dat die wet pas van kracht is vanaf 1 januari 2019 en dat dit enkel geldt voor nieuwe of verlengde contracten vanaf die datum. Ook moeten de tarieven in dat contract vermeld staan. Ons huidige contract loopt vanaf 14/05/2018 tot en met 14/05/2021. De tarieven staan niet in het huidige contract, maar de syndicus heeft ze wel vermeld in zijn verslag van 14/05/2018. We hebben hier niet over gestemd. Is het dan niet zo dat de syndicus die forfaitaire tarieven pas mag toepassen vanaf het nieuwe contract op 14/05/2021?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groeten,

Ann Mortier

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 apr 2019 16:20

Ik weet dat dit al vele 10 tallen jaren wordt toegepast (in de periode 1979-2000). Staat ook soms vermeld in de basisakte zelf.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 04 apr 2019 18:31

Het contract met de syndicus werd in tempore non suspecto afgesloten.
Wat in het contract staat telt dus zolang er geen nieuw wordt afgesloten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 apr 2019 18:38

Het hangt er ook van af wat in het contract bepaald is. Gewoonlijk wordt er voor een bijkomende vergadering een tarief vastgesteld. Het is niet de schuld van de syndicus dat de VME niet met voldoende aandelen vertegenwoordigd is. Ikzelf vind het dus terecht ( alhoewel ik niet altijd pro syndici ben ).

AnnM
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 apr 2019 10:24

Geachte heer, mevrouw,

Hartelijk dan voor alle informatie.

Inmiddels ben ik erachter dat B.W. Art. 577-6 § 3 (laatste alinea) deze kost rechtvaardigt. Het zit 'm in dit zinnetje:

'De administratieve kosten voor de oproeping voor de algemene vergadering komen ten laste van de vereniging van mede-eigenaars.'

Dit artikel is hier te vinden www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/chang ... e_name=wet

Mvg,

Ann Mortier

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 05 apr 2019 12:42

Ik dacht dat de vraag ging over het forfaitair bedrag. Uiteraard moeten de mede-eigenaars de kosten van de vergadering betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mbbs1024
Berichten: 474

#7 , 06 apr 2019 21:53

Een extra vraagje:
Kunnen deze kosten niet verhaald worden op de eigenaars die niet opdagen en ook geen volmacht sturen, alsook de verplaatsingskosten van de eigenaars die zich tevergeefs naar de eerste vergadering verplaatst hebben voor niets ?

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 06 apr 2019 21:59

Bij mijn weten kan dit niet wegens vrijheid van vereniging.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 apr 2019 09:54

De extra vergoeding voor een nieuwe A.V. vallen ten laste van de VME.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”