Boom op perceelsgrens gekapt.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Boom op perceelsgrens gekapt.

#16 , 10 apr 2019 20:01

Ga jij een zaak openen voor een schade van 2500 € als die rechtszaak met advocaat u 5000 € en meer zullen kosten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 10 apr 2019 20:10

mava hier zijn al lang mensen die geld teveel hebben voor aan een advocaat te geven, laat staan al de tijd die een rechtszaak mee brengt.
Ik lees hier elke dag, ga naar een advocaat of ga naar de politie.

Ik los het liever zelf op .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#18 , 10 apr 2019 20:46

Gewoon, een babbel, kan zooooveel oplossen.

Just Lowie!

Reclame

lll#
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#19 , 06 mei 2019 13:32

Beste allen,

ik vrees dat ik de eigenaar vh bewuste landbouwperceel ben ..en daar heb ik nu al lang spijt van.
Ik verhuur dit perceel al jaren aan een landbouwer en schat(te) hem in als een goede huisvader. Hij heeft mij overtuigd dat de boom gesplitst was (is ook zo gegroeid vanaf +/- 1 m boven de grond) en zich op mijn perceelsgrens bevond (de huidige afpaling (vroeger weide) zou 30 cm op mijn grond staan om geen problemen te hebben door het vee met de vroegere bewoners (dient misschien nog na gemeten) .
De boom zou een wezenlijk gevaar betekenen voor het nieuwe prachtige gerenoveerde huis (met achteraan bijgebouwde structuren). De takken raakten bijna of geheel de woning. Er werd mij dan ook gevraagd om een kapvergunning aan te vragen (gevaarlijke boom) bij de gemeente.
U moet weten dat ik heel wat weiden omgetoverd heb tot bosjes en zeker niets tegen bomen heb (integendeel).
Het feit dat ik reeds een shadeprobleem meegemaakt heb (in omgekeerde zin => boom op eigendommen gebuur) heeft mede mij overtuigd een aanvraag in te dienen.
Bovendien heb ik gelijktijdig een bosje met door een kever aangetaste (dode) sparren die tegen een straat staan en dus ook als zeer gevaarlijk moeten bestempeld worden.
Dit (deze 100-tal bomen) samen met andere problemen heeft er toe geleid dat ikzelf geen broodnodig gesprek (is achteraf gebleken) met de huidige eigenaar vh pand (is niet altijd daar en renoveerd nog) heb kunnen voeren (is geen excuus.. ik weet het ..maar ik dacht dat de huurder en hij overeengekomen waren).
Ik heb die aanvraag getekend met de bewoording.. zorg dat je wettelijk in orde bent én goed overeenkomt met de bewoners!.. ik wil er geen miserie mee en als de goedkeuring er is wil ik er ook geen werk mee en mag je het hout schenken aan de bewoners of zelf houden.
De aanvraag werd goedgekeurd.
Ik dacht.. ok iedereen tevreden.. huis veilig.. etc.
Tot bleek dat de boom gekapt werd... :(

Ik heb een beleefde telefoon gekregen vd buurman en de dag erachter stond er een artikel in de krant (oa nieuwsblad).

De eigenaar en ik hebben daags nadien een goed gesprek gehad waarin ik duizend maal mijn excuses heb aangeboden (ik weet ..vijgen na pasen ).
De gemeente werd ondertussen aangelkaagd..
Ik beschik in mijn aangelegde bossen over heel wat nieuw (jong) aanplant (es, eik etc) materiaal en wil dit ter beschikking stellen (liefst in het najaar).
Een mooië notenboom heb ik reeds symbolisch overhandigd en hoop dat dit het begin is naar een goede verstandhouding.
De onze bestaande stuk haag en plotten vd omheining die uitgedaan werden door de nieuwe bewoner hoeven wat mij betreft niet terug geplaatst .. dit in het kader dat het voor die mensen praktischer kan zijn om de achterzijde vd woning te bereiken.
Het regenwater mag momenteel ook op onze grond afgevoerd.
Ik moet zeggen dat de verstandhouding tussen ons ok is.. tussen de pachter en de bewoners.. .. duidelijk slecht.
Ik wil bij deze nogmaals mijn verontschuldigingen èn mijn helpende (positieve) hand uitsteken om tot een goed compromis en vooral minder slapeloze nachten te komen (ik wordt er ziek van en zit zo helemaal niet in elkaar).
Zoals in de laatste reactie staat.. een goed gesprek (nogmaals..ik weet het...ik had het zelf moeten voeren én niet de huurder) lost dikwijls vééél meer op dan eeuwige ruzies (we leven maar één maal).
Geloof mij aub...Voor mij was de veiligheid vh pand en zijn bewoners dè prioriteit ! !

Nog steeds hopende op een welgemeende goede verstandhouding,

groetjes

Oude Belg
Berichten: 3192

#20 , 06 mei 2019 14:57

Een reactie die respect verdient.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38592

#21 , 06 mei 2019 21:03

Bedankt voor uw reactie ... fantastisch gewoon.

bosprocureur
Berichten: 6853

#22 , 07 mei 2019 07:48

Inderdaad, een reactie die het verdient om in te kaderen. Een verademing temidden van een wereld vol afgunst.

lll#
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#23 , 07 mei 2019 13:12

Beste (alle) deelnemers
Ik dank jullie voor deze mooië positieve opbouwende reacties (duidelijk mensen met een hart en een positieve visie).. ik kan jullie niet met genoeg woorden zeggen hoe goed dit aanvoeld (had ik dringend nodig).
Elk woord dat ik geschreven heb werd oprecht bedoeld (ook naar hulp toe.. en wat mijn leeftijd in tijd en inzet toelaat 61 j :wink: ) .
Dit bewijst dat dit een constructief forum is waar mensen aan deelnemen met kennis van recht maar daarnaast ook begrip kunnen opbrengen voor de specifieke situaties (zoals deze er eentje is en ook naar beide partijen toe).
Ik weet dat de wereld zo veel mooier zou zijn als we geen recht nodig zouden hebben :roll: (sorry juridici) maar.. ik begrijp ook dat het soms nodig is.
Worden we er allemaal beter van?
Wij.. eigenlijk beide eigenaars vd boom deden alvast reeds ons best.

Vriendelijke groeten

KJ86
Berichten: 2663

#24 , 08 mei 2019 14:17

Ik wil bij deze nogmaals mijn verontschuldigingen èn mijn helpende (positieve) hand uitsteken om tot een goed compromis en vooral minder slapeloze nachten te komen (ik wordt er ziek van en zit zo helemaal niet in elkaar).
Wat probeert de buurman te vorderen?

lll#
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#25 , 09 mei 2019 13:24

Voor alle duidelijkheid.. de buurman heeft mij niet aangeklaagd maar wel de gemeente (wat ik in hem apprecieer).. ik vrees echter wèl dat de bal kan/ zal teruggekaatst worden .
De gemeente hoeft blijkbaar niet de situatie ter plekke te onderzoeken (had ik eigenlijk wel gedacht waardoor ik voor een stuk gerust gesteld was ivm de juistheid vd plaats etc vd boom).
Het plannetje vd inplanting vd boom heb ik eigenlijk nooit zelf getekend (maar dat mag ik niet zeggen zeker), wel de aanvraag.
De vordering is oa 5621euro ivm de boom + waardevermindering huis, schaduw die weg is vh huis en er moeten nu aanpassingen gebeuren in het huis tegen de zon , de emotionele waarde etc..etc..
Er zijn allerlei experten aangesteld of de boom ziek was..gevaarlijk was..met de nodige facturen,.. een hermeting vd opp van m'n buurman zijn grond.
Voor mijn buurman was het verschieten toen de boom neerlag.. voor mij na het aangetekend schrijven(waar voor ik op voorhand door de buur verwittigd werd= respekt) eerlijk gezegd ook.
Ik stam vrees ik uit een oudere generatie waar vertrouwen en begrip een vanzelfsprekendheid was /is mijn misleiding geweesd.
Rechtszaken zijn echt niet gezond voor mensen.. dat weet ik nu wèl

Franciscus
Berichten: 38592

#26 , 09 mei 2019 13:33

Het is uw huurder of pachter die in de fout is gegaan mijn bescheiden mening.
Maar normaal moet uw buur zich op u verhalen en u op de pachter.
Samen met buur op pachter dus beide als eigenaars is misschien ook een mogelijkheid.
Bespreek dit zeker met uw verzekering ( rechtsbijstand via familiale en brand)

lll#
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#27 , 09 mei 2019 19:40

dank je voor de tips... ik heb natuurlijk wel de aanvraag getekend...welliswaar ter goede trouw .
vriendelijke groeten

Franciscus
Berichten: 38592

#28 , 09 mei 2019 19:58

Op foutieve informatie van uw huurder...

lll#
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#29 , 10 mei 2019 12:34

idd

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”