lichten en zichte

leentje123
Topic Starter
Berichten: 2

lichten en zichte

#1 , 31 mar 2019 11:01

Onze buren kregen na 2 weigeringen van de gemeente hun vergunning via de provincie. Ik had bewaar ingediend wegens inkijk maar dat werd blijkbaar niet weerhouden. Het BPA schrijft voor dat de maximale bouwdiepte 15m is op gelijkvloers en 12m op verdiepingen. Wij bouwden 12m diepte op gelijkvloers en eerste verdieping. De buren bouwen 15m op gelijkvloers en 12 op verdiepingen met een uitsprong van 1m20 tegen de achtergevel. Dit laatste is toegestaan volgens het BPA maar er moet een min afstand van 1m90 tov de perceelsgrens zijn, hetgeen hij niet respecteert. Hij maakt ook een terras op het plat dak op de eerste verdieping en een balkon van 3m diepte op de tweede verdieping. Dit alles op 70 cm van de perceelsgrens. Er komt wel een matglazen wand van 1m80 (breedte niet gedefinieerd.). Is er sprake van een inbraak op de wet van zichten en lichten door het uitbreiden van de bouwdiepte? De gemiddelde man kijkt toch zo boven die 1m80 uit? Zo kan die dan rechtstreeks in onze living kijken.
De bouwvergunning vertoont, voo mij als leek dan, een hele hoop fouten. Zo staat er letterlijk dat de bouwvoorschriften gevold worden maar wordt er tegelijk ook een afwijking op de bouwvoorschriften gevraagd. Mag dat zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 mar 2019 11:30

De gemiddelde man kijkt toch zo boven die 1m80 uit?
Zelfs iemand van 1.90 m kan bij u nog niet binnenkijken over een mat glazen wand van 1.80 m hoog. De ogen staan toch zeker 10 à 15 cm lager dan uw bovenkant van het hoofd. En dan moet je nog naar beneden kijken om iets te zien, en niet horizontaal. Probeer het zelf maar eens uit.
Volgens mij begaat uw buur geen inbreuk.

leentje123
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 31 mar 2019 13:53

Wij hebben een bel etage woning. Zoals ik het zie, als een wat groot persoon (of een Klein persoon met een opstapje) recht voor zich uitkijkt, de opening tussen einde mat glas en plafond (toch zo een 80 cm in totaal) dat die persoon dan rechtstreeks mijn living / keuken/ Terras inkijkt. Er staat ook dat de terrassen worden afgewerkt met dat mat glas, maar of dat effectief doorloopt over de hele diepte van het plat dak, staat er niet bij. Op de plannen was dit ook niet vermeld. Kan dus zijn dat er een smalle matte wand komt en erachter nog een meter of zo zonder wand / enkel een ballustrade. Dat zal ik dus moeten navragen. De plannen zijn niet op de website zichtbaar… daarvoor moet je naar de bevoegde instantie. Is dat in ons geval dan de provincie of kan men dit eveneens consulteren op de gemeente?

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”