camera op straat: gemeentelijke vergunning nodig?

regvergalen
Topic Starter
Berichten: 26

camera op straat: gemeentelijke vergunning nodig?

#1 , 30 mar 2019 17:07

In een flatgebouw aan zee waar ik een studio huur, hangen camera's in de inkomhal en ook een aan de buitengevel, die dus ook de straat filmt. Toen ik de syndicus hierop aansprak, zegde hij dat alles in orde was, omdat alle camera's waren “aangegeven” aan de politie. Maar als ik de wet lees (artikel 5) kan alleen een overheid een camera op openbaar domein plaatsen, of minstens goedkeuren, dus zou er een aparte vergunning van de gemeente moeten zijn voor die buitencamera. Ik kan natuurlijk de politie om uitleg vragen, maar ik hou liever iedereen te vriend door geen slapende honden wakker te maken.

Vraag: moet er een aparte gemeentelijke vergunning zijn voor een buitencamera die (een deel van) de straat filmt, en/of valt dat samen met een simpele “aangifte” bij de politie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 31 mar 2019 14:17

Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

adsummam
Berichten: 581

#3 , 31 mar 2019 14:42

https://www.biv.be/sites/default/files/ ... 015-3.pdf
blz. 11 (te corrigeren qua aangifte (zie hoger))

Reclame

regvergalen
Topic Starter
Berichten: 26

#4 , 09 apr 2019 18:45

adsummam & basejumper,

Bedankt voor de tips, maar die verwijzen vooral naar aangifte en verantwoordelijkheden. De vraag was eigenlijk anders.
WET VAN 21 MAART 2007 TOT REGELING VAN DE PLAATSING EN HET GEBRUIK VAN BEWAKINGSCAMERA’S
GECOÖRDINEERDE VERSIE (gewijzigd door de wetten van 12/11/2009, 03/08/2012, 04/04/2014,
21/04/2016 en 21/03/2018).

Artikel 2 van die wet bepaalt definitie van:
- niet-besloten plaats (inclusief de openbare weg)
- publiek toegankelijke besloten plaats (vb. post, supermarkt)
- niet-publiek toegankelijke besloten plaats (vb. flatgebouw)

Artikel 5 zegt dat plaatsing van camera in "niet-besloten plaats" alleen kan gebeuren door een overheid. Dat zou dan toch minstens een vergunning van de gemeente veronderstellen? Voor camera's in andere plaatsen (bv supermarkt) geldt dan artikel 6, voor inkomhal flatgebouw is artikel 7.

Vraag: wat met een camera aan de buitengevel? Die hangt aan een privé-gebouw, maar bestrijkt (een deel van) de openbare weg. Volgens mij valt zo'n camera onder artikel 5 en moet zo'n camera beschouwd worden als geplaatst in een "niet-besloten plaats" (zie artikel 5). Correct of sla ik iets over?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”