Mijn ketel is afgekeurd,buren willen de schouw niet aanpassen

elka
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Mijn ketel is afgekeurd,buren willen de schouw niet aanpassen

#1 , 28 mar 2019 10:25

Ik heb een ketel die 21 oud is en nu is afgekeurd.Ik moet en wil een nieuwe ketel plaatsen,maar het is niet mogelijk omdat appartementen een gemeenschappelijke schouw gebruiken.De andere buren(3 appartement) willen niet de schouw aanpassen en hun atmosferische ketels vervangen.
Wat kan ik doen?Moet ik naar rechtbank gaan?Mijn ketel wekt nog maar wat als werkt niet meer?En ik heb geen meer attest,wat als iets gebeurd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 28 mar 2019 11:04

-Er zijn nog steeds ketels die compatibel zijn met die oude schouwen.
U kunt wel geen condensatieketel plaatsen. Die zijn in app.geb. nog steeds niet verplicht.
-Via vrederechter kunt u inderdaad trachten een aanpassing van de gemeenschappelijke schouw af te dwingen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 mar 2019 12:29

Gedenk uw buren als ze zelf een nieuwe ketel moeten zetten. Op welk verdiep woon je? Kan je niet via voor-, of achtergevel naar buiten? Bespreek dat met uw installateur. Mogelijks kan je via een andere kamer horizontaal weg, en dan kan er een kleine buizenkast rond gemaakt worden. Heb dat al vele malen gedaan in de tijd dat ik gebouwenbeheer deed

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 28 mar 2019 13:03

Er moet wel met de verdunningsregels rekening gehouden worden als je een muurdoorvoer maakt voor je condensatieketel. Biij appartementen zijn er quasi altijd opengaande ramen te dicht in de buurt waardoor muurdoorvoer geen optie is.

De schouw aanpassen voor een condenserende ketel kost een veelvoud van wat je aan gas gaat besparen tov een gewone (goedkopere) brander. Dus gewoon een gewone brander,laten plaatsen. Roep wel een VME bijeen met als agendapunt de schouwaanpassing zodat je een genotuleerde weigering hebt die je kan gebruiken mocht later een medeëigenaar dezelfde vraag stellen.

Ik denk (maar ben niet zeker) dat de vrederechter een verzoek tot dwingende installatie van de voor condensatieketels geschikte schouw als niet gegrond zal uitspreken omdat de kosten hoger zijn dan de baten.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 28 mar 2019 13:45

Die condensatieketels leveren weinig energievoordeel.
Ik heb er zelf een, merk geen verschil in verbruik. De ketel heeft wel al ernstige schade veroorzaakt aan ons huis wegens defect aan dubbelwandige schouwbuis.
Spijtig dat er zoveel parasieten teren op de energievergroening!

Alles mooi op papier, zoals de parodie van de certificaten die eerder een tewerkstellingsprogramma zijn voor intellectuele mindervaliden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

elka
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 apr 2019 11:45

Ja,er zijn nog steeds ketels die compatibel zijn met die oude schouwen maar het is verboden om te verkopen!Ik heb een atmosferische gesloten boiler nodig en ik kan dat niet meer vinden!Het kan je niet via voor-, of achtergevel naar buiten!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”