Plaatsbeschrijving bij aankoop appartement

CarolienH
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Plaatsbeschrijving bij aankoop appartement

#1 , 27 mar 2019 17:34

Beste,

Ik heb vorige week een compromis getekend bij het immokantoor voor de aankoop van een appartement.
Het tekenen van de akte gaat door in de maand juni.

De verkopers zijn bereid om de sleutels op 01/04/2019 te geven zodat we reeds kunnen starten met kleine schilderwerken.

Op de dag van de sleuteloverdracht vindt er een plaatsbeschrijving alsook de notering van de meterstanden plaats (wat normaal is).

Het immokantoor wil hiervoor echter een kost aanrekenen (rond de 300 euro). Is dit wettelijk?

Carolien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 27 mar 2019 17:45

Het antwoord is een beetje dubbel.

Die plaatsbeschrijving is in feite iets tussen de verkopers (verhuurders in deze) en hun huurder. Dus valt ten laste van de verkoper.

Anderzijds krijgt u dikke twee maand vroeger de beschikking over het appartement, zonder vergoeding neem ik aan.

Aan u om die dingen tegenover elkaar af te wegen, dacht ik.

CarolienH
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mar 2019 18:00

Bedankt voor je antwoord.

We krijgen inderdaad het appartement vroeger ter beschikking zonder enige tegenvergoeding te betalen aan de verkopers.

Ik had er absoluut geen probleem van gemaakt mochten de verkopers een vergoeding gevraagd hebben, het stoort me echter dat dit bedrag integraal naar het immokantoor gaat. Kan het immokantoor dit echt eisen?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 27 mar 2019 19:23

………….. Kan het immokantoor dit echt eisen?

Wat mij betreft wel, als dit overeen gekomen is.

Maar zoals gezegd, is dit een zaak tussen de immo en de huurder en/of de huidige eigenaar.

Zij kunnen dat dus niet van u eisen.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mar 2019 20:05

Normaal is ingaande plaatsbeschrijving ieder 1/2 voor verhuurder en huurder.
Dus moeten er twee facturen zijn.
Daarna kan de uitgaande plaatsbeschrijving perfect gebruikt worden voor ingaande plaatsbeschrijving volgende huurder ( kassa kassa dus)
JurecaBE moderator

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”