Syndicus

sagacitysapien
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Syndicus

#1 , 19 mar 2019 17:10

Ik woon in een appartementsgebouw met 8 appartementen. Op een algemeen vergadering ( ik kon er niet bij zijn) werd beslist dat men nieuwe ramen ging installeren voor elk appartement.

Deze middag heb ik contact opgenomen met de syndicus met de vraag of iedereen nieuwe ramen moest krijgen. Ik hoef er geen. Maar zijn antwoord was dat het zo werd besloten op de algemene vergadering iedereen stemde voor. Al was ik aanwezig en had ik tegen gestemd had het niet uitgemaakt.

Nadien heb ik laten weten dat ik reeds veel kosten had en dus geen geld kon voorleggen voor nieuwe ramen en dat het toch moet kunnen dat ik geen ramen hoef te krijgen?

Zijn antwoord was: ik kan ofwel geld gaan lenen en als dat niet kan moet ik overwegen om mijn appartement te verkopen.

Is dit wel wettelijk? Is dat zo dat iedereen nieuwe ramen MOET hebben? En indien ik niet kan lenen gewoon moet vertrekken, dat kn toch niet?!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 mar 2019 17:33

Dat zijn de nadelen van de GEDWONGEN mede-eigendom.
De meerderheid beslist.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 19 mar 2019 17:39

Ook wel begrijpelijk. het uitzicht van een gehele blok wordt bepaald door de ramen. Nieuwe ramen naast oude ramen....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 19 mar 2019 17:40

Je moet in de basisakte nakijken of de ramen privatief dan wel gemeenschappelijk zijn. Meestal mi zijn ze privatief. Elk appartement beslist dus autonoom om al dan niet de ramen te vernieuwen. De VME kan wel een lastenboek opleggen (kleur, formaat, ...) en een groepsaankoop organiseren doch niet de verplichting tot vervanging opleggen. Gemeenschappelijke deuren/ramen (inkom, bv ramen in traphall) kunnen wel vervangen worden op beslissing van de VME.

Kijk eens rond: veel blokken hebben slechts deels vernieuwde ramen.
Laatst gewijzigd door Sirkii op 19 mar 2019 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 19 mar 2019 17:43

Ramen zijn niet altijd privatief. Maar meestal wel.
Maar zelfs dan kan de VME beslissen tot algemene vervanging wegens uitzicht en mogelijks
bouwvoorschriften qua eenvormigheid.
Alles wel met de correcte meerderheid: 2/3.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 19 mar 2019 19:04

Toch spijtig dat mede-eigenaars die niet kunnen naar de vergadering komen zich zomaar bij de in hun afwezigheid genomen beslissingen moeten neerleggen. En dat zonder dat ze aan de beraadslagingen kunnen deelnemen. :twisted:

Was er dan ècht geen mogelijkheid om iemand een volmacht te geven?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 mar 2019 16:13

Ook eens bekijken of uw ramen dubbel glas en geïsoleerd zijn; want 2020 nadert ook.
Normaal zijn de ramen privatief. Normaal kan iedere eigenaar op eigen initiatief zijn ramen vervangen op voorwaarden dat het esthetisch karakter van het gebouw niet geschaad wordt.
Indien u ramen volgens de nieuwe normen reeds staan hebt; zie ik het zo maar niet zitten dat ze uw terug in de kosten steken.

sagacitysapien
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 mar 2019 18:47

Bedankt voor jullie reactie!

Ik heb eens nagekeken in de basisakte en er staat dat de ramen privatief zijn.
Ik heb reeds dubbelglazen staan vandaar dat ik het nutteloos vind.. En goedkoop is het ook niet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”