Verzamelput privatief en uitsluitend eigendom

Nick Laridon
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verzamelput privatief en uitsluitend eigendom

#1 , 18 mar 2019 12:11

Beste,

Ik ben eigenaar van een gelijkvloersappartement. In het gebouw bevinden er zich nog 4 andere appartementen die geen eigendom zijn van mij.

Nu doet het volgende probleem zich voor:
In de akte staat beschreven dat:
De berging (is enkel toegankelijk voor mij) onder privatieve en uitsluitende eigendom valt van mij.
Echter bevindt zich in deze berging een verzamelput, die dan uitloopt naar de riolering. In die verzamelput komen de afvoerbuizen uit van mijn andere vier buren.
Deze loopt constant over door verstoppingen. Als ik dit probleem meld, doen ze alsof hun neus bloed.

Nu is mijn vraag:
1. Mag die verzamelput zich wel bevinden in mijn berging? Dient die zich niet te bevinden in de gemeenschappelijke ruimten zoals de garage of oprit?
2. Indien hun afvoerbuizen toch mogen uitkomen op de verzamelput die zich bevindt op mijn eigendom, dienen zij dan ook niet te delen in de kosten?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 18 mar 2019 18:39

Het gebeurt wel vaker dat er gemeenschappelijke voorzieningen in de privatieven zitten. Daar zou k geen punt van maken.

Het onderhoud van de gemeenschappelijke afvoer is evenwel.voor de VME (incluis opkuis van de smurrie).

Is er een syndicus? Zoniet is er wel iemand die de gemeenschappelijke kosten beheert en een interventie kan bestellen met afrekening volgens de quotiteiten. Je zal wel toegang moeten verlenen voor de interventie.

adsummam
Berichten: 581

#3 , 20 mar 2019 09:31

Gebouw zonder syndicus? Waarschijnlijk onwettige situatie indien een reglement van mede-eigendom opgenomen in aankoopakte.

Reclame

diogeness
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mar 2019 11:13

Wij hebben een gelijkaardige situatie meegemaakt in ons gebouw. Dit werd doorbroken door de syndicus opdracht te geven om, in ons geval, om het 1 ½ jaar de leidingen te laten inspecteren en doorspoelen.
Geen incidenten meer daarna.
In vele gebouwen is een jaarlijkse reiniging voorzien.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”