Kosten boomkap

Boompjeboompje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kosten boomkap

#1 , 12 mar 2019 16:27

Ik ben eigenaar in een klein appartementsgebouw. Na de laatste storm dreigt een boom in de tuin van de onderburen om te vallen en dient dringend gekapt te worden.
De eigenaar is van dit appartement is van oordeel dat de kosten hiervoor gedeeld moeten worden door alle eigenaren volgens de vastgelegde quotiteiten. Ik denk dat de boom eigendom is van de tuineigenaar en dat die bijgevolg opdraait voor onderhoud en eventuele verzekering tegen schade die de boom kan veroorzaken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 12 mar 2019 17:28

Wie is eigenaar van de tuin? Is die buur eigenaar van de tuin of heeft hij enkel recht van privatief gebruik (meestal het geval). Dat moet blijken uit de statuten van het gebouw.
Wie heeft die boom geplant?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Boompjeboompje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mar 2019 20:22

Ik kan de basisakte nu niet nakijken, want ik verblijf deze week nog in het buitenland. Kan ik besluiten dat wanneer de boom er reeds stond bij de oprichting van het gebouw en de eigenaar van het gelijkvloer recht heeft op privatief gebruik van de tuin, maar de grond eigendom is van de gemeenschap, de kosten voor snoeien en kappen te verdelen zijn?
Met dank voor uw antwoord.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 12 mar 2019 20:34

Ik kan de basisakte nu niet nakijken, want ik verblijf deze week nog in het buitenland. Kan ik besluiten dat wanneer de boom er reeds stond bij de oprichting van het gebouw en de eigenaar van het gelijkvloer recht heeft op privatief gebruik van de tuin, maar de grond eigendom is van de gemeenschap, de kosten voor snoeien en kappen te verdelen zijn?
Met dank voor uw antwoord.
Ja dat gaat in de richting van wat ik bedoel.
Maar statuten zouden uitsluitsel moeten geven.
Zou kunnen dat ze gebruiker van tuin volledige verantwoordelijkheid geven voor het onderhoud.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

blikje
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mar 2019 21:02

Vind ik een interessante discussie.
Stel dat de boom goed onderhouden is, maar gewoon dood gaat van ouderdom of door een windhoos?
Wie moet hem dan vervangen als het gaat om een privaat gebruik van de tuin?

adsummam
Berichten: 581

#6 , 13 mar 2019 00:29

Wie moet hem dan vervangen als het gaat om een privaat gebruik van de tuin?
Het zou ons verwonderen mocht in de basisakte voor de mede-eigenaar een verplichting tot vervanging zou opgenomen zijn.

Interessanter is de vraag of de mede-eigenaar een toelating tot herplanten (welke soort boom?) dient aan te vragen? Ons inziens wel.

blikje
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mar 2019 10:10

Onze syndicus gaat er meestal vanuit dat de beplanting in de private tuinen (privaat gebruik) privatief is. Dat staat in sommige van zijn mails. In de basisakte is niets opgenomen wat betreft onderhoud. Als de boom zelf privatief is, en de bewoner wil hem vervangen door eenzelfde type, waarom dan toestemming vragen aan de algemene vergadering om te herplanten?

Een andere vraag die interessant kan zijn:
Stel nu dat men het uitzicht moet bewaren, moet men dan de boom herplanten?

Aan de andere kant zijn we misschien beetje bezig naast de kwestie. De vragensteller vraagt naar de verantwoordelijkheid en schade van de omgevallen boom. De belangrijkste vraag is dus inderdaad, van wie is die boom. Wie heeft hem geplant of was hij er al van in het begin?

egeltje
Berichten: 150

#8 , 27 mar 2019 17:48

ik heb hier een gelijkaardige vraag. ik hoop dat ik dit aan dit bericht mag aanhangen.
als de tuin privatief is (dus niet in de gemeenschappelijke quotiteiten gerekend) kunnen de bovenburen eisen dat de boom gesnoeid wordt op kosten van de onderbuur? De boom groeit duidelijk over het dak en zorgt voor verstopte afvoer.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 mar 2019 10:30

ik heb hier een gelijkaardige vraag. ik hoop dat ik dit aan dit bericht mag aanhangen.
als de tuin privatief is (dus niet in de gemeenschappelijke quotiteiten gerekend) kunnen de bovenburen eisen dat de boom gesnoeid wordt op kosten van de onderbuur? De boom groeit duidelijk over het dak en zorgt voor verstopte afvoer.
Ja. Als de onderbuur weigert mag je niet zelf snoeien maar moet je naar het vrederecht.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”