Schadevergoeding via blokpolis verzekering

MelanieS
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Schadevergoeding via blokpolis verzekering

#1 , 09 mar 2019 07:22

Hallo,
Mijn bovenbuur had een lek, waardoor ik en de onderbuur schade hadden. De schadevergoeding die ik ontving komt niet overeen met het mondeling afgesproken bedrag. De syndicus zegt dat ze zelf moet uitrekenen hoeveel ik en hoeveel de onderbuur krijgt. Klopt dat? Heb ik recht papieren van de blokpolis op te vragen, om dat na te kijken? Is dat gedetailleerd per appartement, of mag de syndicus zelf kiezen? De verzekering van de blokpolis wil enkel via de syndicus communiceren, dat heb ik al nagevraagd.
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 mar 2019 11:15

De syndicus zegt dat ze zelf moet uitrekenen hoeveel ik en hoeveel de onderbuur krijgt.

Wie is "ze"?
U hebt het recht van inzage in de antwoorden en vaststellingen van de verzekering en van de expert.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mar 2019 12:03

U als ( mede-eigenaar ) heeft het recht op een kopie van de schadecompromissen opgesteld door de verzekeringsexpert. U had bij zijn bezoek een kopie ter ondertekening moeten krijgen. Is een schadegeval privatief tov privatief. De syndicus heeft zich niet te bemoeien met de compromis of hoeveel het schadebedrag van ene en de andere bedraagt. U zelf weet welke schade u heeft opgelopen en met welk bedrag u akkoord kon gaan met de expert.
Er zijn hier geen gemeenschappelijke delen in betrokken. U bent zelf als mede-eigenaar klant van de verzekering en heeft recht op een kopie en ook van blokpolis. De franchise is ten laste van de bovenbuur.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 09 mar 2019 12:05

Volledig eens met antwoord van vader b.
Heb het zelf al in de praktijk meegemaakt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mar 2019 12:48

Kijk even met uw onderbuur hoeveel u samen te weinig zoudt ontvangen hebben. Misschien is het verschil van jullie beide het bedrag van de franchise ( franchise bedraagt +/- € 275.00 ). Is altijd ten laste van de boven buur.

MelanieS
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mar 2019 22:13

Bedankt voor de reacties! Ik kreeg geen enkel papier te zien of ter ondertekening. De expert van de verzekering blokpolis zei me letterlijk dat alle communicatie via de syndicus loopt. De ondergrondse badkamerleidingen zijn bij ons wel gemeenschappelijk; ze horen bij het gebouw.
Ik ontving een gedeeltelijke waarde van de herstelofferte, en een bericht dat er nog een eindafrekening komt. Voor de eindafrekening zou de syndicus mijn deel eerst nog moeten uitrekenen, zo werd mij meegedeeld (door de syndicus zelf). Ik ga aandringen op een copie van de compromis dan. Ik ben een leek wat verzekeringskwesties betreft en ik vrees dat het tegen mij gebruikt wordt. De syndicus kan net zo goed een deel in eigen zak steken nu. Nogmaals bedankt! 👍

MelanieS
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mar 2019 07:03

Nogmaals bedankt, jullie reactie levert me >1000€ op! De syndicus hield de compromis achter, de syndicus hield mijn schadevergoeding gedeeltijk achter (zoals mijn vermoeden was; de uitbetaling blokpolis gebeurde nl via rekening van de VME) en ik heb nu de compromis als bewijs in handen! Mijn vergoeding staat 1/1 achter mijn naam op de compromis, en dat is +1000€ meer dan wat de syndicus mij wijsmaakte 🍻

bosprocureur
Berichten: 6857

#8 , 14 mar 2019 08:54

Zijn er nog problemen met die syndicus?

Al eens aan een andere syndicus gedacht?

MelanieS
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 mar 2019 18:31

Onze syndicus is zelf eigenaar, van 1 van de 17 appartementen. De kosten zijn lager dan een externe syndicus, dus ze wordt elk jaar opnieuw verkozen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 15 mar 2019 21:43

Aan de hand van de bedrieglijke malversaties kunt u gezwind aan de vrederechter vragen om een externe syndicus aan te stellen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”