omheining op perceelgrens

kreeftje1980
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

omheining op perceelgrens

#1 , 07 mar 2019 19:03

Ik heb een paar jaren geleden een bouwgrond gekocht (er staat nog geen huis op omdat het financieel niet haalbaar is momenteel)

De buurman links heeft vorig jaar een gaasdraadomheining laten plaatsen mits mijn akkoord (kosten gedeeld 50/50 )
Nu zijn de palen op de perceelgrens geplaatst geweest en de draad langs mijn kant met als gevolg dat ik een 6 - 7 cm tuin kwijt ben (het is al best smal dus was ik daar niet zo happy mee)
Blijkbaar wordt de draad geplaatst aan de buitenkant van de palen van de aanvrager (niet mezelf dus)

Nu wilt buurvrouw van rechts hetzelfde doen (gaasdraadomheining plaatsen ) allemaal goed maar ik wil niet rechts ook 6 - 7 cm kwijt zijn , plus voor mij is het nu geen prioriteit om daar een draad te plaatsen en komt het best ongelegen om daar de helft van te moeten betalen .

Iemand ervaring hierin , wat kan ik doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 mar 2019 19:54

Hoe dik zijn die palen dan wel? Volgens uw gegevens zouden die dan 14 à 15 cm dik zijn. Normaal zijn die maar ongeveer 8 à 10 cm dik.(tenzij het geen draad is maar een dik metalen traliewerk)

kreeftje1980
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2019 08:39

Een 10 cm dik ongeveer dus verlies ik de dikte van die paal , die afsluiting hoeft nu niet voor mij

Reclame

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mar 2019 11:34

u kan overeen komen met de buurvrouw dat ze de omheining plaatst op de perceelsgrens, met de palen aan haar kant en dat u daar niet in meebetaalt. Dan mag u er achteraf ook niets mee doen (geen bloem aan hangen, geen ladder tegen zetten...). De buurvrouw moet daar uiteraard mee akkoord zijn.

Komen jullie niet tot een akkoord, dan moet ze maar volledig op haar kant blijven. Maar dan moet jij binnen een paar jaar een omheining aan jouw kant bekostigen...

kreeftje1980
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mar 2019 13:38

Ok dus als ik dit niet wil momenteel hoeft het ook niet als ik het goed begrijp ? Op welk afstand van de perceelgrens dient ze dan haar omheining te zetten (palen en draad) ?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 08 mar 2019 15:56

Op een goede 10 cm afstand is zeker OK. Maar dan moet jij ook van die draad afblijven en later zelf een afsluiting op uw eigen grond zetten, waardoor er steeds een strookje grond van 15 à 20 cm onbenut blijft en vol onkruid kan komen.
Waarom geen betonpalen met een gleuf, waar een draad kan doorgetrokken worden. Die bestaan ook hoor, en staat de draad pal op de scheidingslijn
https://www.maesbeton.be/betonproducten ... -met-gleuf

lukasi
Berichten: 1145

#7 , 08 mar 2019 16:10

Bij het plaatsen van een gemeenschappelijk afrastering, palen en draadafsluiting met eventueel bovenbuis en of betonplaat, wordt het midden van de palen op de grens geplaatst.
Voor een draadafsluiting met hoogte 1.80 en bovenbuis wordt er gewerkt met palen diameter 60 mm .
Je verliest dus maximum 3 cm van je perceel.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”