Gisteren besloot de Algemene Vergadering tijdens een bijzondere algemene vergadering om een bijkomend reservefonds op te richten naast het wettelijk verplichte reservefonds met een maandelijkse bijdrage van elke mede-eigenaar van 50 €. Het huidige reservefonds volstaat niet om een nieuwe aanleg van waterleidingen te financieren dat geraamd wordt op een kostprijs van € 1.000.000. Omdat niet elk lot over een watermeter beschikt, dragen enkel de loten die over een watermeter beschikken hieraan bij aan deze investering (volgens het nuttigheidsprincipe).
Terwijl op de dagorde vermeld stond dat dit reservefonds aangelegd wordt met het oog op de afbetaling van een eventuele lening, sprak zowel de RME als de syndicus zich uit dat dit reservefonds ook aangewend zal worden om onder andere het studiebureau te bekostigen.
Nu heb ik hieromtrent, als rekeningcommissaris, enkele vragen:
1/ kan men het doel van dit reservefonds zomaar wijzigen; op de dagorde wordt het doel van een lening vermeld, op de algemene vergadering is het doel de bekostiging van een studiebureau?
2/ Is een 50+1 meerderheid voldoende om een bijkomend reservefonds op te richten of is er hiervoor een andere meerderheid nodig?
3/ Er werd nergens gesproken over voorwaarden voor dit reservefonds zoals bv. de looptijd hiervan, wat er gebeurt de gelden als dit reservefonds onnodig blijkt te zijn (maw wanneer er uiteindelijk geen nieuwe waterleidingen geplaatst worden of geen lening wordt aangegaan), voor welke bestedingen dit reservefonds aangewend mag worden, etc. Daar het om een bijkomend reservefonds gaat denk ik persoonlijk dat het toch van belang is om voorwaarden te koppelen aan dit reservefonds alvorens men deze beslissingen goedkeurt of heb ik het mis? En welke voorwaarden dienen hier het best aan gekoppeld te worden?
PS: het is ook een belangrijk gegeven dat er in onze mede-eigendom (een vakantiepark met 212 privatieve loten), er momenteel een achterstallig schuld te innen is bij de wanbetalers van € 70.000. De syndicus is hierin zeer nalatig (betalingsherinneringen worden zelden of nooit verstuurd) en ook de opvolging van een juridische procedure hieromtrent loopt serieus mank. Zo zijn er enkele mede-eigenaars die al meer dan 10 jaar geen enkele euro bijdragen waaraan geen of weinig gevolg gegeven wordt (en we telkens opnieuw moeten herstarten met de procedure). Met een bijkomend reservefonds met een maandelijkse bijdrage van € 50 in zicht is dit volgens mij vragen om grotere problemen.
Alvast bedankt voor uw advies