Gemeenschappelijke haag

lukasi

Re: Gemeenschappelijke haag

#16 , 19 aug 2026 17:54

ja en ?
Het is een gemeenschappelijke haag waarvan jij beslist ik wil ze weg.
Voor de helft wegsnoeien tot tegen de stam kan botanisch niet want dan sterft ze af. En zit je sowieso met die schadevergoeding.
Dus volledig weghalen en nieuwe erfscheiding plaatsen of aanplanten.
Ja, IK heb moeite met op mijn oprit te parkeren, zij niet, aan de haagkant hebben ze gewoon een tuin.
DUS ja IK wil het weg
Dan is het toch duidelijk ?
Jij wil die haag weg.
Haag is gemeenschappelijk, maar buren zijn verhuisd en nog geen nieuwe buren.
dan haal je ze weg op eigen kosten en plaatst je naar gemeentelijke verordening een nieuwe haag.
Meer kun je daar echt niet van maken .
Of je zou moeten proeren de helft van die kosten via de rechtbank te verhalen op je oude buren ..... maar denk niet dat dit ga lukken

bullgod
Juridisch actief: Nee

#17 , 20 aug 2026 12:23

#1: "Gemeenschappelijke haag" betekent volgens mij dat de haag destijds OP de perceelsgrens geplant werd. De stammen staan bijgevolg bovenop de perceelsgrens en de takken bevinden zich langs beide zijden van de grens boven beide percelen. Waar bevindt zich dan die "simpele draad die de scheiding moet voorstellen"?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Ummi
Topic Starter

#18 , 27 aug 2026 08:37

#1: "Gemeenschappelijke haag" betekent volgens mij dat de haag destijds OP de perceelsgrens geplant werd. De stammen staan bijgevolg bovenop de perceelsgrens en de takken bevinden zich langs beide zijden van de grens boven beide percelen. Waar bevindt zich dan die "simpele draad die de scheiding moet voorstellen"?

Op de perceelgrens.

Reclame

Ummi
Topic Starter

#19 , 27 aug 2026 09:11

Juist op de perceelgrens.

bullgod

#20 , 01 sep 2026 08:51

Indien draad op de grens, dan staan de stammen van de haag toch links of rechts van de draad? Dus op het ene of op het andere erf en dan lijkt het geen gemeenschappelijke haag. Staan de stammen van de haag langs uw kant van de draad?

bullgod

#21 , 01 sep 2026 12:41

nu ik #1 nog eens herlezen heb, begin ik te denken dat er op de grens een gemeenschappelijke draadafsluiting staat. nadien gaan beide destijdse buren elk op hun erf een rij sparren geplant hebben. die twee rijen sparren gaan na verloop van tijd in elkaar gegroeid zijn, waardoor het één haag lijkt. in dit scenario is "de haag" helemaal niet gemeenschappelijk; het zijn dan gewoon twee rijen sparren en dan zie ik niet in waarom TS toestemming van de buren zou moeten hebben om de rij sparren op de eigendom van TS te verwijderen. uiteraard op kosten van TS, want het zijn dan ook de sparren van TS.

lukasi

#22 , 01 sep 2026 19:56

Als de haagstammen minder dan 50 cm staan van de grens wordt de haag aanzien als gemeenschappelijk. Tenzij de eigenaar door facturen kan aantonen dat hij deze volledig heeft betaald maar dan zit je met het probleem dat de haag niet reglementair stond.

Ummi
Topic Starter

#23 , 02 sep 2026 15:15

Als de haagstammen minder dan 50 cm staan van de grens wordt de haag aanzien als gemeenschappelijk. Tenzij de eigenaar door facturen kan aantonen dat hij deze volledig heeft betaald maar dan zit je met het probleem dat de haag niet reglementair stond.

Heb een mail gestuurd naar mijn buurman, kort en bondig antwoord: Ik denk dat de wortels op beide percelen liggen.

Ja dat wist ik ook haha
Facturen van de jaren 70 zullen er niet meer zijn.

bullgod

#24 , 03 sep 2026 01:57

Indien er langs beide kanten van de perceelsgrens een rij sparren staat, lijkt de destijdse intentie van de destijdse planters mij duidelijk: elk zijn haag en dus niet gemeenschappelijk.

#23: wie "denkt" dat de "wortels op beide percelen liggen", lijkt niet te weten waar precies de perceelsgrens is.

Ummi
Topic Starter

#25 , 03 sep 2026 08:40

Indien er langs beide kanten van de perceelsgrens een rij sparren staat, lijkt de destijdse intentie van de destijdse planters mij duidelijk: elk zijn haag en dus niet gemeenschappelijk.

#23: wie "denkt" dat de "wortels op beide percelen liggen", lijkt niet te weten waar precies de perceelsgrens is.
de eigenaar die er sinds het begin daar gewoond heeft zegt dat ..
maar hoe kan ik het weten? het is gewoon doorgegroeid aan mijn kant en dus breder geworden.

lukasi

#26 , 03 sep 2026 09:09

Volgens het wetboek mag je wortels die over de perceelgrens gaan zonder verwittigen doorhakken op eigen grond. Dit in tegenstelling met overhangende takken, hiervoor moet de buur vragen en indien geen gevolg aanmanen per aangetekend schrijven om de takken te verwijderen.

Wetgeving over bepalen wat gemeenschappelijk staat op de perceelgrens is in ... 2023 ? gewijzigd.
Alles voor die datum wordt verondersteld gemeenschappelijk te zijn indien geen bewijs van volle eigendom.
Hagen die op de grens staan of binnen de 50 cm vd grens worden daardoor beschouwd als gemeenschappelijk.
Dus misschien dat Topicstarter nu eens eindelijk duidelijk stelt hoe het in elkaar zit.
Staan de stammen op de perceelgrens ?
Staat de afsluiting op de perceelgrens ?
IS de positie vd perceelgrens aantoonbaar door middel van uitpaling door landmeter ?
Indien de hagen niet op de perceelgrens staat, hoever staat het middelpunt de stammen vd perceelgrens ?
Aan welke zijde staan de stammen ?

Zolang hier rond wordt gefietst kan er geen degelijk advies gegeven worden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”