Afgekeurde lift

Dorien888
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Afgekeurde lift

#1 , 29 aug 2026 22:17

Het betreft een oud appartementsgebouw dat in 2025 werd gerenoveerd door een projectontwikkelaar.

Projectontwikkelaar heeft de lift niet gerenoveerd en bij ondertekening akte blijkt deze stuk te zijn. Een van de andere eigenaars laat nog in haar compromis opnemen dat de projectontwikkelaar de lift moet herstellen.

Drie maanden later vind de eerste BAV plaats waar tevens ook de nieuwe VME wordt opgericht. De projectontwikkelaar is ook aanwezig en zegt dat ze de lift zullen renoveren en dat hen dit 16.000 euro zal kosten. De werken worden kort nadien uitgevoerd.

Op 27 juli vindt er een keuring plaats (Konhef) en wordt de lift afgekeurd met volgende opmerkingen:
- C7 De lift heeft slechts een schuilruimte van 55 cm op het kooidak in plaats van 75 cm,
- er is geen klamp voorzien : te herzien. (Deze opmerking geeft aanleiding tot een C-besluit)
* C3 De geleischoen van het tegengewicht rechts onderaan is verdwenen : terug te voorzien.
(Deze opmerking geeft aanleiding tot een C-besluit)
* De beweegbare schaats raakt al de grendels tijdens de rit : te regelen.
* De machinekamer kan niet meer op slot : te herzien.
* Er werd een nieuwe frequentiesturing geplaats : de keuring met belastingsproeven dient nog
uitgevoerd te worden.
* Het vangcontact wordt mechanisch niet onderbroken bij het manueel beproeven van de vanginrichting : te herzien.
* De bordesdeur van het gelijkvloers sluit onzacht : te herzien.

De VME werd hiervan niet op de hoogte gebracht.

Op donderdag 27 augustus krijgen alle eigenaars plots een opvraging van 200 euro met een offerte bijgevoegd van 2000 euro.

Ik ben hier nogal verbaasd over en heb de projectontwikkelaar aangeschreven. Zij beweren dat ze de lift, na de renovatie, hebben laten keuren en dat deze positief was. Deze info vind ik niet terug in het verslag:
Voorgelegde attesten : Asbestvrije remvoering Ora dd. 11/09/2018
KB 12/12/1984 : Niet van toepassing.
KB 27/11/2022 art. 4.1 : volgende risicoanalyse uit te voeren voor 31/12/2032 vorige uitgevoerd door Vinçotte
KB 27/11/2022 art. 4.2 : recentste keuring van omvormingswerken : /
KB 27/11/2022 art. 4.1 : risicoanalyse uitgevoerd op : (v2005) : 02/02/2017 (v2018) : /
KB 27/11/2022 art. 5.4 : attest van regularisatie van : (v2005) : 26/09/2019 (v2018) : /

Ik heb volgende informatie opgevraagd bij de projectontwikkelaar:
- een overzicht of technische omschrijving van de vernieuwingswerken die werden uitgevoerd;
- de datum waarop deze werken werden uitgevoerd;
- het verslag of attest van de keuring die nadien heeft plaatsgevonden;
- de datum van deze keuring en de naam van het betrokken EDTC.

Ik krijg geen documenten doorgestuurd, enkel dat zij contact gaan opnemen met de firma die de lift gerenoveerd heeft om de kosten op hen te verhalen.

Ik heb hier een heel vreemd gevoel bij. Heb ik als eigenaar niet gewoon recht op transparantie wat betreft het dossier van de lift? Wie is er nu verantwoordelijk voor deze kosten?

Reclame