Oude erfdienstbaarheid, recht van uitweg.
Beste leden,
Wij hebben een huis gekocht waarvan de huidige eigenaars in 2012 een stuk grond hebben bijgekocht van de buren die dienst doet als stuk tuin. Nu bij opmaking van compromis rust er op dit stuk grond een erfdienstbaarheid van uitweg. Dit is opgemaakt in het jaar 1906, en heeft geen einddatum.
Er wordt voorgeschreven als volgt;
Bij voormeld proces-verbaal van openbare toewijzing van dertigsten oktober negentienhonderd zes, is er letterlijk vermeld hetgeen volt: Te dien opzichte wordt er alhier aangemerkt dat de kopen die geen uitweg hebben op de openbare weg, ten eeuwigen dage gratis uitweg zullen nemen, schimp en fraude geweerd enten minste schade doenlijk, op de andere koper derzelfde veiling, ten ware dezelfde aangekocht wierder door eigenars van aanpalende goederen die rechtstreeks uitweg hebben op den openbare weg. Namentlijk wordt er bedongen dat de koper van deze koop uitweg zal moeten leveren, op een breedte van drie meters aan de kopen ** tot en met ** (aangekocht door ** NAMEN 5 NAMEN VERSCHILLENDE PERSONEN**) zoals zulks aangeduid is op het grondplan.””
Nu waar het huis opstaat valt origineel onder een ander perceel (op het kadaster te zien is dit nochtans 1 groot perceel samengevoegd). Wat kan men hier eisen? Het huis is gebouwd in 1950 en een uitweg van 3 meter is niet mogelijk. Verleent de erfdienstbaarheid zijn rechten automatisch op het perceel waarop het huis staat of spreekt dit enkel voor het eigen perceel (dat achteraan de tuin is en in principe ook ingesloten door de percelen rondom)
De huidige eigenaars die er wonen vielen uit de lucht en hebben nooit hiervan geweten, ze wonen er al 20 jaar. Zou men ooit het absurde kunnen eisen dat ik mijn huis moet afbreken?
Wij willen ook geen slapende honden wakker maken en navraag doen bij de buren want volgens ons weet er geen mens van dit bestaan. Maar iedereen in de buurt heeft zijn eigen weg naar de openbare baan voor zover ik kan zien op google maps.