herbicide en erfgrens

dirkp106
Topic Starter

herbicide en erfgrens

#1 , 30 jul 2025 19:01

Hoi

Wij zitten met een buurman die niet tegen natuur kan. elk takje en blaadje wat te dicht tegen de erfgrens komt wordt afgeneden enzo.
Ook bij hun wordt elke keer er een plantje opkomt dit doodgespoten.

Nu had ik gezien dat mijn beukenhaag tegen hun kant stukken heeft die slecht groeien en zelfs dood gaan.
Ben ik dit beginnen in het oog houden en op de camera die aan de voorkant hangt zag ik dat hij ook de haag af en toe wat vergif geeft als hij bij hem aan het spuiten is.
Ook de haag achterknt die staat ongeveer 100 cm van de draad af en dat stuk tussen hem en onze haag komt niks uit van onkruiden ofzo.

Ik had paar weken terug de politie gemaild met de vraag wat doe ik best en kan je eens langskomen dn toon ik je de beelden.
Nu is ze bij de buren geweest zonder eerst langs hier te komen en als ik haar terug belde zei ze ik ben bij de buren geweest en heb niks kunnen vaststellen.

Ik heb haar nu de beelden doorgemaild.

Maar hoe geldig zijn deze beelden aangezien er een stukje van hun tuin bij opstaat?
Is er ergens in veldwetboek ofzo een bepaling hoever je van de erfgrens moet blijven met herbicide?
politie zegt dit is voor vrederechter.

iemand hier ervaring of tips wat we best doen?
Alvast bedankt

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jul 2025 20:47

Hoever staat die haag op uw grond of staat die op de erfgrens.
Is die dan door beide buren samen geplaatst ( of de vorige eigenaars) en samen betaald of alleen door eigenaars uw pand? (U of vorige eigenaars)

https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=60&t=41351

https://fytoweb.be/nl/faq/gewasbescherm ... n-gebruikt

https://www.vlaanderen.be/natuur-milieu ... -vermijden

https://fytoweb.be/nl/faq/gewasbescherm ... n-gebruikt

eylis

#3 , 30 jul 2025 21:30

Als ik uw post goed lees, dan begrijp ik dat uw haag op 1 meter van de erfgrens staat. Met een beetje aandacht kan men vrij nauwkeurig sproeien. Neem nu nog een marge van 20 cm. Om een meter te ver te sproeien is er al sprake van moedwilligheid en aantasting van uw eigendom. Als de foto's duidelijk zijn en de schade echt zichtbaar, kan u daarmee naar de vrederechter om een schadevergoeding te eisenvan de buurman én het verbod om uw eigendom te besproeien.

Reclame

lukasi

#4 , 31 jul 2025 07:21

Het gebruik van pesticide is aan banden gelegd .
Heeft de buur een fytolicentie ja of nee ?
Dit is van belang om te weten welke produkten hij mag gebruiken. Deze voor professionelen ( p-vermelding op het etiket) of als particulier G- vermelding op het etiket.

Elk produkt voor de partikulier en of professioneel heeft een zeer strikte handleiding met onder andere de dosis , tijdstip, weersomstandigheden en de MINIMALE veiligheids afstand tot de perceelgrenzen, waterlopen en openbaar domein.

Bijkomend het gebruik van sproeitoestellen is ook onderhevig aan wetgeving. Ik denk aan het gebruik van sproeikap, ketsdoppen ...

Stel je verzekering op de hoogte van spuitschade veroorzaakt door derden ( buur) Vraag voor een technisch expert met fytolicentie 3 !!! zeer belangrijk want licentie3 houders mogen en kunnen advies geven over fytoprodukten .
Deze man zal grondstalen en plantstalen nemen om het produkt te detecteren en de schade begroten.

Politie is nagenoeg niet op de hoogte van de wetgeving fyto... om eerlijk te zijn, ik maar deels maar niet voldoende.
Je kan beter via de milieuinspectie van uw provincie informeren.
Deze zijn zeer goed op de hoogte van de wetgeving

dirkp106
Topic Starter

#5 , 01 aug 2025 07:22

Hoi
DE hagen voorkant staat op 75 cm van de erfgrens en die achterop 100 cm.
De buur heeft geen fytolicentie .
Woensdag de beelden doorgestuurd naar de wijkagent maar die heeft ze zelfs nog niet gedownload.
Ik voel heel goed natuur enzo haar niks intresseert. Ze liet ook horen ik kan je niet verplichten om je onkruid weg te doen enken distels ben je verplicht te verwijderen. Als ik haar zei dt distels ook mogen blijven staan wist ze van niks.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”