Discussie met ontstopper/loodgieter

lukasi

Re: Discussie met ontstopper/loodgieter

#16 , 13 jul 2025 05:32

dus je syndicus blijft in gebreke, niet jouw loodgieter.
Die heeft zijn werk om bij jou te ontstoppen uitgevoerd en om verdere problemen te vermijden de verticale gemeenschappelijke buis mee uitgevoerd.
Ik zou JOUW kosten van jouw loodgieter verhalen op de syndicus die al maanden weigert aktie te ondernemen voor verstoppingen in de gemeenschappelijke afvoerbuizen.

Je probleem is dus NIET opgelost

hollentand
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#17 , 13 jul 2025 13:07

dus je syndicus blijft in gebreke, niet jouw loodgieter.
Die heeft zijn werk om bij jou te ontstoppen uitgevoerd en om verdere problemen te vermijden de verticale gemeenschappelijke buis mee uitgevoerd.
Ik zou JOUW kosten van jouw loodgieter verhalen op de syndicus die al maanden weigert aktie te ondernemen voor verstoppingen in de gemeenschappelijke afvoerbuizen.

Je probleem is dus NIET opgelost
Het private deel is natuurlijk mijn probleem, en mijn kost dus ook. Dat verticale zou u dus verhalen op de syndicus. Toen ik zag dat de loodgieter begon aan het verticale deel zei ik hem nog te wachten, dat ik meteen de syndicus ging bellen. Syndicus zei toen dat het niet kan dat er een verstopping is in het gemeenschappelijke deel omdat die een week ervoor uitgekuist zou zijn geweest. 5 dagen later zegt syndicus via mail dan weer van niet. Pfff.

mava105

#18 , 13 jul 2025 18:41

De benaming "Vertikale buis" is misleidend. Niet alle vertikale aflopern zijn gemeenschappelijk, Ze kunnen ook privatief zijn.
Alle aflopen tussen vertikale afloop en het sanitaire toestel zijn gemeen schappelijk. Of ze nu vertikal of horizontaal lopen, maakt niets uit.

Reclame

lebragard

#19 , 14 jul 2025 08:31

Meestal zijn ALLE leidingen in het appartement privatief en de leidingen buiten dat kavel gemeenschappelijk behoudens anders bepaalt in de statuten van het gebouw , maw. lees uw statuten erop na.

Franciscus

#20 , 14 jul 2025 11:11

Jullie afvoerbuis zal ergens aansluiten op de gemene afvoer. Tot daar is het privative.
Kijk naar de afsluitingskranen van water / gas / elektriciteit.. waar staan die??
Dat is al een aanwijzing.
Evenzo de akte gebouw.

hollentand
Topic Starter

#21 , 14 jul 2025 19:32

Maar het gaat mij eerder om de factuur die ik krijg. Via mail hadden wij een forfaitair bedrag afgesproken, namelijk €170. Op zijn interventierapport staat nu dat die €170 enkel de horizontale afvoerbuis dekt, niet de débouchage en verticale afvoerbuis. Dat is toch niet correct?

Situatiebeschrijving
Ik heb een loodgieter via mail gecontacteerd met de vraag om de kalkaanslag in de afvoerleidingen van onze toiletten te verwijderen. Toen ik vroeg naar de prijs, antwoordde hij:
"€170 alles inbegrepen: verplaatsingskosten + camera-inspectie."
Een paar dagen na de interventie ontving ik het interventierapport en een factuur.
Op het rapport zie ik dat de factuur van €180,20 (namelijk €170 + 6% btw) enkel betrekking heeft op:
  • "Curage de la conduite fécale (horizontale)"
    (= reiniging van de horizontale fecale afvoerleiding).
Op datzelfde rapport staat ook een nog niet gefactureerd item vermeld:
  • "Débouchage"
    (= ontstoppen), dat dus nog gefactureerd zou worden.
Bovendien vraagt de loodgieter in het rapport aan de syndicus wie hij moet factureren voor de interventie op de verticale afvoerleiding (“colonne verticale”).

Mijn bedenkingen
Het lijkt erop dat de loodgieter de interventie, waarvoor vooraf een forfaitair bedrag van €170 werd afgesproken, nu opdeelt in 2 à 3 verschillende posten, die hij elk afzonderlijk factureerbaar wil maken.
In zijn algemene voorwaarden staat dat bezwaar tegen werken binnen de 8 dagen per aangetekend schrijven moet worden gemeld.
Dat heb ik ook gedaan.
In die aangetekende brief heb ik gesteld:
  • Dat ik niet zal betalen zolang de factuur niet wordt aangepast.
  • Dat dit één interventie betrof waarvoor een vaste prijs werd afgesproken.
  • Dat deze interventie niet kunstmatig mag worden opgesplitst in meerdere, afzonderlijk gefactureerde onderdelen.
Noch ik, noch de syndicus hebben bijkomende werken aangevraagd.
Noch ik, noch de syndicus gaan akkoord met bepaalde elementen in het interventierapport.
De syndicus heeft inmiddels duidelijk laten weten niets te zullen betalen, ook niet voor eventuele werken in de gemeenschappelijke delen van het gebouw, omdat:
  • deze loodgieter niet aangesteld werd door de syndicus.

Relevante achtergrondinformatie
• De verticale (gemeenschappelijke) afvoerleidingen in het gebouw waren ernstig verstopt.
• Meerdere bewoners hadden al geruime tijd problemen met verstopte toiletten.
• In december 2024 beloofde de syndicus een reiniging van zowel de gemeenschappelijke als de privéleidingen.
• In juni 2025 zei men plots dat enkel de gemeenschappelijke leidingen zouden worden gereinigd.
• In begin juli 2025 komt mijn loodgieter langs en stelt vast dat er nog helemaal niets is uitgevoerd.
• Om verstopping van ons toilet te vermijden, heeft hij toen ook een deel van de gemeenschappelijke leidingen onder ons appartement gereinigd.

Vragen
1. Betaal ik voorlopig niets totdat de factuur aangepast is?

2. Indien de loodgieter aanmaningen of kosten doorrekent, reageer ik dan opnieuw schriftelijk met verwijzing naar mijn aangetekende brief en de vooraf overeengekomen forfait?

3. Kan ik kosten verhalen op de syndicus/VME aangezien er een deel van de gemeenschappelijke leidingen gereinigd is geweest door mijn eigen loodgieter om dringende schade te voorkomen? Heb ik hier enige basis voor aangezien...?
◦ De syndicus beloofde de werken uit te voeren (eerst privé én gemeenschappelijk).
◦ Er sprake is van nalatigheid (meer dan een jaar wachten, geen uitvoering ondanks beloften).
◦ Je handelde om erger te voorkomen (sanitaire problemen in je eigen appartement).

mava105

#22 , 14 jul 2025 19:40

Staat op zijn offerte juist welke leidingen gedaan worden.? Betaal gewoon het voorziene bedrag. Indien niet tevreden, moet hij maar naar de vrederechter stappen.

Thomas Morus

#23 , 14 jul 2025 23:59

U betaalt de huidige factuur.
Stuurt hij facturen voor iets dat je niet hebt besteld dan betaalt u die niet maar protesteert ze.

U kunt niets vorderen van de syndicus.
De loodgieter ook niet.
Want noch u, noch de loodgieter had een overeenkomst met de syndicus.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_AA

#24 , 15 jul 2025 05:51

Hoeveel keer nog: u kan niet protesteren tegen een “extra” factuur die helemaal nog niet bestaat. Dat u nu zelfs overweegt het afgesproken bedrag nog niet te betalen, is helemaal belachelijk en buiten proportie. Net als een deel van wat afgesproken is nu ineens aan de VME te factureren, waardoor u minder betaalt dat wat u zelf heeft afgesproken.

U maakt rare kronkels in uw logica, maar voor mij heeft het geen gevolgen. Doe dus wat u wil.

Steek uw energie naar de VME en syndicus toe om het probleem voor het hele gebouw op te laten lossen. Dat doet u niet door een privé-loodgieter te betrekken.

hollentand
Topic Starter

#25 , 15 jul 2025 09:12

Hoeveel keer nog: u kan niet protesteren tegen een “extra” factuur die helemaal nog niet bestaat. Dat u nu zelfs overweegt het afgesproken bedrag nog niet te betalen, is helemaal belachelijk en buiten proportie. Net als een deel van wat afgesproken is nu ineens aan de VME te factureren, waardoor u minder betaalt dat wat u zelf heeft afgesproken.

U maakt rare kronkels in uw logica, maar voor mij heeft het geen gevolgen. Doe dus wat u wil.

Steek uw energie naar de VME en syndicus toe om het probleem voor het hele gebouw op te laten lossen. Dat doet u niet door een privé-loodgieter te betrekken.
Maar ik zeg NERGENS dat ik minder dan het afgesproken bedrag ga betalen. Van waar haal je dat toch? :lol:

hollentand
Topic Starter

#26 , 15 jul 2025 09:15

Staat op zijn offerte juist welke leidingen gedaan worden.? Betaal gewoon het voorziene bedrag. Indien niet tevreden, moet hij maar naar de vrederechter stappen.
Via mail had ik een ontstopping gevraagd van onze toiletten en hierop zei hij dat in die 180.2€ alles inbegrepen zit.
Op de factuur die ik nu krijg staat "Curage de la conduite fécale (horizontale)" (curage horizontale afvoer).
De "débouchage" heeft hij nog niet aangrekend.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”