Maar het gaat mij eerder om de factuur die ik krijg. Via mail hadden wij een forfaitair bedrag afgesproken, namelijk €170. Op zijn interventierapport staat nu dat die €170 enkel de horizontale afvoerbuis dekt, niet de débouchage en verticale afvoerbuis. Dat is toch niet correct?
Situatiebeschrijving
Ik heb een loodgieter via mail gecontacteerd met de vraag om de kalkaanslag in de afvoerleidingen van onze toiletten te verwijderen. Toen ik vroeg naar de prijs, antwoordde hij:
"
€170 alles inbegrepen: verplaatsingskosten + camera-inspectie."
Een paar dagen na de interventie ontving ik het
interventierapport en een
factuur.
Op het rapport zie ik dat de factuur van
€180,20 (namelijk €170 + 6% btw) enkel betrekking heeft op:
- "Curage de la conduite fécale (horizontale)"
(= reiniging van de horizontale fecale afvoerleiding).
Op datzelfde rapport staat ook een
nog niet gefactureerd item vermeld:
- "Débouchage"
(= ontstoppen), dat dus nog gefactureerd zou worden.
Bovendien vraagt de loodgieter in het rapport aan de syndicus
wie hij moet factureren voor de interventie op de verticale afvoerleiding (“colonne verticale”).
Mijn bedenkingen
Het lijkt erop dat de loodgieter de interventie, waarvoor vooraf een forfaitair bedrag van €170 werd afgesproken, nu opdeelt in 2 à 3 verschillende posten, die hij elk afzonderlijk factureerbaar wil maken.
In zijn algemene voorwaarden staat dat bezwaar tegen werken binnen de 8 dagen per aangetekend schrijven moet worden gemeld.
Dat heb ik ook gedaan.
In die aangetekende brief heb ik gesteld:
- Dat ik niet zal betalen zolang de factuur niet wordt aangepast.
- Dat dit één interventie betrof waarvoor een vaste prijs werd afgesproken.
- Dat deze interventie niet kunstmatig mag worden opgesplitst in meerdere, afzonderlijk gefactureerde onderdelen.
Noch ik, noch de syndicus hebben bijkomende werken aangevraagd.
Noch ik, noch de syndicus gaan akkoord met bepaalde elementen in het interventierapport.
De
syndicus heeft inmiddels
duidelijk laten weten niets te zullen betalen, ook niet voor eventuele werken in de gemeenschappelijke delen van het gebouw, omdat:
- deze loodgieter niet aangesteld werd door de syndicus.
Relevante achtergrondinformatie
• De
verticale (gemeenschappelijke) afvoerleidingen in het gebouw waren
ernstig verstopt.
• Meerdere bewoners hadden al
geruime tijd problemen met verstopte toiletten.
• In
december 2024 beloofde de syndicus een reiniging van zowel de
gemeenschappelijke als de
privéleidingen.
• In
juni 2025 zei men plots dat enkel de
gemeenschappelijke leidingen zouden worden gereinigd.
• In
begin juli 2025 komt mijn loodgieter langs en stelt vast dat
er nog helemaal niets is uitgevoerd.
• Om
verstopping van ons toilet te vermijden, heeft hij toen ook
een deel van de gemeenschappelijke leidingen onder ons appartement gereinigd.
Vragen
1.
Betaal ik voorlopig niets totdat de factuur aangepast is?
2.
Indien de loodgieter aanmaningen of kosten doorrekent, reageer ik dan opnieuw schriftelijk met verwijzing naar mijn aangetekende brief en de vooraf overeengekomen forfait?
3.
Kan ik kosten verhalen op de syndicus/VME aangezien er een deel van de gemeenschappelijke leidingen gereinigd is geweest door mijn eigen loodgieter om dringende schade te voorkomen? Heb ik hier enige basis voor aangezien...?
◦ De syndicus beloofde de werken uit te voeren (eerst privé én gemeenschappelijk).
◦ Er sprake is van nalatigheid (meer dan een jaar wachten, geen uitvoering ondanks beloften).
◦ Je handelde om erger te voorkomen (sanitaire problemen in je eigen appartement).