Wij zijn eigenaars in een appartementsblok beheerd door een syndicus.
Ik heb via mail aan een loodgieter gevraagd om de kalkaanslag in de kanalisaties van de toiletten in ons appartement te verwijderen.
Ik heb naar de prijs gevraagd en die zei het volgende: "€170 alles in, verplaatsingskosten, camera-inspectie, met garantie van goede werking".
Hij is vorige week langs geweest en heeft de horizontale afvoer (verantwoordelijkheid van de eigenaar) gedaan. Hij heeft toen blijkbaar ook een klein deel van de verticale afvoer (gemeenschappelijk deel) gedaan, om te vermijden dat de toilet bij ons in het weekend zou verstoppen, omdat er in de verticale afvoer ook veel kalkaanslag zat.
Uit zijn rapport blijkt nu dat hij mij een factuur van €180,20 (170 + 6% btw) stuurt en dat hij aan de syndicus ook een factuur heeft gestuurd voor de ontstopping van de verticale afvoer (verantwoordelijkheid van de VME).
De syndicus wil die factuur niet betalen omdat, indien er een ontstopper komt, dit degene moet zijn waarmee de VME een contract heeft.
Probleem: via mail hadden we duidelijk €170 all-in afgesproken, en uiteindelijk ga ik twee facturen moeten betalen? Kan ik hier iets aan doen? Wie moet dit eigenlijk betalen?
Ik heb ook geen flauw idee hoeveel hij de VME probeert aan te rekenen voor het deels ontstoppen van die verticale afvoer. In zijn rapport staat dat hij de verticale afvoer heeft gedaan, maar niet dat het slechts om 30 à 50 cm ging in een gebouw van vijf etages. Elke etage neemt al ruim 3 meter verticale afvoer in beslag.