Bouwwerken buren, afwatering en erfdienstbaarheid

Bert V
Topic Starter

Bouwwerken buren, afwatering en erfdienstbaarheid

#1 , 07 jul 2025 11:13

Tegenpartij herbouwt een aanpalend bijgebouw in 2020/2021. Dit behelst 2 nieuwe muren, een nieuwe vloerplaat en uiteindelijk een nieuw dak. Die laatste komt 20cm hoger uit dan voorheen. Buren beweren dat dit mag wegens isolatiewerken.
Het dak van mijn bijgebouw sluit aan op dat van de buren, waardoor het water afgevoerd wordt via hun dak. Een situatie onder erfdienstbaarheid die al decennia lang bestaat.
Door het hogere dak komt de aannemer in problemen om een aansluiting te voorzien op mijn dak, waardoor hij de oversteek van mijn dak afzaagt.
Die aansluiting, bestaande uit een waterdichte kit blijkt enkele jaren gebrekkig te zijn. Begin 2024, ontstaat er een waterinsijpeling langs de kant van de buren. Die buren leggen kort nadien een zeil van de nok van mijn dak naar het hunne om waterinsijpeling te voorkomen.
Nu beschuldigen ze mij dat ik bepaalde ingrepen in 2021 “geweigerd” zou hebben waardoor een goede afwerking onmogelijk was en dit uiteindelijk tot de waterinsijpeling geleid heeft.
Ze eisen hierbij ingrepen uit te voeren aan mijn dak om een waterdichte aansluiting te creëren naar hun dak toe. Dit komt erop neer dat ze nog een stuk hogerop willen afzagen en vanuit mijn dak naar hun dak willen werken met EPDM. Die werken leggen een beslag op mijn dak en creëren nogmaals een risico op slechte afwerking, waardoor ik in de problemen kom. Een goed bevriend aannemer van hen zou de werken uitvoeren.

Tijdens het voorbije jaar hebben die buren al verschillende malen onaangekondigd op mijn dak geklauterd om het zeil te herbevestigen of om een nieuw zeil te leggen. Dit is benauwend omdat het telkens onverwachts gebeurt. Dit geklauter heeft eveneens geleid tot een lekkage ter hoogte van de aansluiting, mijn schuin dak t.o.v. een stuk muur, beiden mijn eigendom.
Het zeil maakt bovendien bij winderig weer lawaai waardoor slapen moeilijk wordt.

Eigenlijk wens ik dat alle ingrepen op hun dak gebeuren aangezien dit alles een gevolg is van hun bouwwerken vier jaar terug. Maar ik weet niet in hoeverre ik dit kan afdwingen en wat mijn kansen hier gerechtelijk zijn.

Om toch ingrepen te laten uitvoeren aan mijn dak, weigeren ze enigszins afspraken op papier te laten zetten en blijven ze altijd op de vlakte.
Ik sta op het punt om een verzoeningsprocedure te starten, maar reeds gedane onderlinge verzoeningspogingen draaiden tot op niets uit. Zij lijken geen rekening te willen houden met mijn bezorgdheden.

Wat kan ik hierin het beste doen?
Verzoening of meteen dagvaarden? Onderlinge verzoeningspogingen met advocaat draaiden tot dusver op niets uit. Zij weigeren garanties te geven op de uit te voeren werken of geven geen detaillering van de werken.

Mocht het tot een procedure leiden; kan ik schadevergoeding eisen, en zo ja, hoe dient dit berekend te worden?

1. situatie voor 2020 (A mijn dak, B=buren)
2. 2020: afzagen oversteek
3. na 2021
Afbeelding

Reclame