Overlast bladluizen bomen

92010632
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Overlast bladluizen bomen

#1 , 03 jun 2025 08:49

Wij hebben een nieuwbouw naast een perceel van de gemeente waarop een 10-tal lindenbomen staan.
deze bomen zijn een 40-tal jaar oud, en nooit onderhouden.
vorige jaar is er na aandringen van ons, licht gesnoeid.
nu ervaren wij een 2-3tal weken hevige hinder van plak van bladluizen, alles, maar echt alles plakt in onze tuin, je blijft aan de tegels kleven met je voeten, je ziet niet meer door de vensters omdat er een kleeflaag ophangt, de planten en bloemen worden bedekt met plak en pluizen.... in het plaksel op de vloer zie je zo de bladluizen liggen.
De gemeente weigert stappen te ondernemen die echt doeltreffend zijn. Wij stelden voor om de bomen te kappen en op onze kosten laagstammen met fruit te plaatsen. Hier wordt niet op ingegaan.
De hinder van de bladluizen is momenteel heel groot, gezwegen van alle andere vuil die de bomen achter laten.........
AV

lukasi

#2 , 03 jun 2025 09:33

Zet larven van lieve heersbeestjes , gaasvliegen, oorwormen, roofgalmuggen, roofwantsen uit of stel dit voor aan de gemeente.
Is een biologisch bestrijding van bladluis en is niet onderhevig aan de fytowetgeving betreffende het gebruik van fytoprodukten en fytobestrijding op openbaar domein.

Zolang de bomen n geen conditievermindering of vitaliteitsproblemen heeft, is er al zeker geen rede tot snoei. Laat staan dat er moet overgegaan worden tot vellen.
En al zeker niet door de aanwezigheid van bladluis.
Vuil achterlaten ??? wat moet ik me daar bij voorstellen ?
Bedoel je bladeren ? Twijgen, takjes, bloesem of vruchtjes ?
Dat zijn nu eenmaal feiten die eigen zijn aan bomen.
Alleen mensen laten vuil achter.

LennieK

#3 , 03 jun 2025 09:38

Een fikse regenbui zal ook al veel verhelpen.

Reclame

Freec

#4 , 03 jun 2025 10:00

Iedereen heeft nu last van bladluizen.
Ook hier, sommige bomen zitten vol, andere hebben er minder last van.

Als je elke boom gaat kappen voor bladluizen, waar zijn we dan mee bezig? Dat is natuur

Sirkii

#5 , 03 jun 2025 10:47

Zijn er overhangende takken ? Die moeten weggesnoeid worden.

Voorts stonden die grote bomen daar al toen je bouwde. Als je die bomen niet wou had je elders moeten bouwen….. Ben zeker dat de vrederechter niet zal meegaan in een verzoek tot kapping.

Waarvoor dient die grond? Hoe ingekleurd op gewestplan? Misschien wil de gemeente verkopen…. Dan kan je daarna een kapvergunning met groencompensatie aanvragen en hopen dat je die krijgt.

In mijn tuin staat een linde van 50 jaar oud die het terras beschaduwd en het vuil valt best mee vind ik.

lukasi

#6 , 03 jun 2025 13:25

het verplicht snoeien - mits bepaalde voorwaarden-- van overhangende takken is alleen van toepassing tussen buren. Niet indien de bomen op openbaar domein staan.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”