Afrekening door syndicus bij verkoop appartement.

Leo peeters
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Afrekening door syndicus bij verkoop appartement.

#1 , 27 mei 2025 11:05

Beste forumleden, mijn vraag i.v.m. art.3.94 BW "overdracht van een kavel". Onze syndicus maakt de definitieve afrekening pas na afsluiten en goedkeuring van de rekeningen van het lopende boekjaar. Aan de hand van deze eindafrekening dient de verkoper nog een bijdrage te betalen of te ontvangen. Hoe dit precies wordt berekend kon ik al opmaken uit boven vermeld artikel. Gedurende het lopende boekjaar werden voor verkoop van het appartement door de verkoper al bijdragen geleverd in de verzekering blokpolis, kost contract onderhoud lift, opmaak asbest attest ,kosten beheer syndicus enz. De VME beschikt niet over een reservefonds wel over een waarborgfonds. Nu werden er werkzaamheden aan het dak uitgevoerd voor verkoop en dient de verkoper hier in bij te dragen. Er werden geen speciale geld opvraging gedaan en het factuur werd betaald vanuit het werkkapitaal. Daar de koper eigenaar werd na facturatie van de dakwerken dient deze naar mijn mening hier niet in bij te dragen. Volgens mij wel in de kosten blokpolis en ...ook al werden deze gefactureerd voor de verkoop maar zijn het zaken waar de koper ook mee van geniet. Dus dient de syndicus bij de eindafrekening enkel het bedrag van de dakwerken voor de koper te annuleren. Klopt mijn zienswijze?

Sirkii

#2 , 27 mei 2025 12:49

Facturen ontvangen voor de aktedatum zijn voor de verkoper tenzij in de compromis/akte anders overeengekomen.

Waarborgfonds moet aan de verkoper terugbetaald worden door de syndicus. Reservefonds is van de VME. Koper moet dit niet betalen aan de verkoper tenzij anders overeengekomen in compromis/akte Hir is er geen reservefonds.

Kosten zoals blokpolis worden pro-rata toegewezen aan koper en verkoper.

father bis

#3 , 27 mei 2025 12:54

een waarborgfonds is een onderdeel van het werkkapitaal. Is een provisie welke dient om tijdelijke tekorten op te vangen. Dit fonds wordt ook bij verkoop appartement terugbetaald aan de verkoper en ontvangen van de koper.
Naar mijn mening ook : is de verkoper deze kosten verschuldigd. Werkkaptitaal - waarborgfonds-reservekapitaal zijn niet hetzelfde. Reservekapitaal hangt vast aan de kavel. Werkkapitaal en waarborgfonds behoren bij elkaar, en zijn wel terug betaalbaar aan de verkoper en opvorderbaar aan de koper.

Gezien deze werken op de laatste AV beslist zullen zijn en ook uitgevoerd voor de verkoop; en er betaald werd vanuit het werkkapitaal = kosten voor de verkoper.

https://kantoorvanwynsberghe.be/handleiding.pdf

Reclame

Leo peeters
Topic Starter

#4 , 27 mei 2025 16:15

Beide bedankt voor jullie antwoord. Sorry, ook ik was reeds op de hoogte van deze algemeenheden inzake werkkapitaal, waarborgfonds en reservefonds. Maar misschien moeilijk op te maken uit mijn vraagstelling zijn de kosten van VOOR de verkoop appartement volgens art.3.94 BW voor de uittredende mede-eigenaar... en de kosten NA de verkoop voor de nieuwe ME. Maar worden de kosten zoals BLOKPOLIS, ONDERHOUDSCONTRACT LIFT enzovoort ,hoewel betaald van VOOR de verkoop ook niet mee verrekend te worden aan de nieuwe ME als zijnde diensten ,noodzakelijkheden ...en dient de kost van de dakwerken in beschreven geval enkel verrekend te worden aan de verkoper ? ( factuur opgemaakt voor verlijden akte ).

Thomas Morus

#5 , 27 mei 2025 16:48

Kosten blokpolis en onderhoudskontrakt dienen pro rata verrekend te worden, want het zijn gewone lopende kosten. Kosten dak zijn volledig voor verkoper, het zijn punctuele kosten van voor de eigendomsoverdracht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Leo peeters
Topic Starter

#6 , 27 mei 2025 17:22

Beste forumleden, Allen bedankt voor jullie antwoord. Beste Thomas Morus extra dank , nu is het mij volledig duidelijk. Groetjes aan allen .Leo.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”