toegang tot gemeenschappelijke garage

smirrel
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

toegang tot gemeenschappelijke garage

#1 , 10 mar 2025 15:04

Ik en mijn zoon wonen in een appartementsgebouw met 3 appartementen. Voor deze woningen is een gemeenschappelijke garage voorzien achter en losstaand van het gebouw. De onderbuur, gelijkvloers, heeft via de koer wel toegang tot de garage. Nu de inrit van de garage is zo gebouwd dat die zich links van de garage bevindt. De onderbuur, in het bezit van 2 wagens, heeft de plaats vooraan, ik en mijn zoon hebben ook twee wagens en hebben de plaats in het midden en de bovenbuur, die heeft geen wagen, heeft de plaats die grenst aan de koer van het gelijkvloers. Aangezien de inrit van de garage dus onlogisch is gebouwd zitten wij met een dilemma om de wagen binnen te zetten. Nu wou ik eens weten wat ik kan doen om toch gebruik te kunnen maken van mijn staanplaats. De onderbuur heb ik al tweemaal gevraagd om eventueel, tengevolge van parkeerproblemen hier in de straat, een plaats op de oprit te houden voor 1 van onze wagens zodat mijn zoon in het slechtste geval na zijn late shift zijn wagen op de oprit zou kunnen zetten. De eerste keer was er geen probleem en ging dat zonder tegenspraak. Mijnheer zette zijn wagen op de straat omdat mevrouw haar wagen in de garage stond en zij tegen de middag eerst weg moest. Ondertussen zijn we een klein jaar verder en nu kan het niet meer???? Ik en de zoon hadden al voorgesteld om een reservesleutel op een plaats in de garage te leggen om eventueel de wagen te verplaatsen indien nodig, dit is gewoon van de oprit zetten en dan op de straat parkeren als er plaats is wat 's morgens geen probleem is. Mijnheer zou zijn reservesleutel wel ter beschikking leggen, op een afgesproken plaats waar niemand weet van heeft en ook niemand aankan aangezien de garage met sleutel en/of afstandsbediening toegankelijk is. Na overleg met zijn partner ging dit ineens niet. Haar antwoord was : wij ???, terwijl mijnheer bereidt was om de sleutel van zijn wagen ter beschikking te stellen, voelen ons niet confortabel om onze sleutels ERGENS te leggen waardoor iedereen of iemand anders met onze auto's rijdt. Tweede factor om niet akkoord te gaan was dat mevrouw nu meer uren op het werk heeft en soms vroeger moet vertrekken en 3de factor is dat ze binnenkort een stockage plaats maken in HUN garage omdat ze aan kindjes willen beginnen en daardoor zouden dan hun beide auto's op de oprit komen te staan. Nu is mijn vraag of beide auto's van de buren op de oprit mogen staan? En in het slechtste geval dat de onderbuur dit toch niet begrijpt waar ik terecht kan om een oplossing te krijgen die gewettigd is. Ik ben syndicus van het gebouw en heb de vraag vriendelijk gesteld tot tweemaal toe omdat ik ook wel recht heb op mijn staanplaats. Ik heb niet liever dan overeen te komen met de buren en het voorstel van de sleutel, die dus achter een gesloten garage ligt, vonden mijn zoon en ik dan wel een oplossing. Het is niet dat mijn zoon zijn wagen elke dag op de oprit zou staan maar enkel in het geval van geen parkeerplaats in de straat en dit zou maximaal 2 maal per week zijn. De enige wagen waarmee gereden wordt, is die van mijn zoon, afrijden van oprit. Ik heb er geen probleem van gemaakt dat mijnheer zijn wagen op de oprit staat maar zou dan, indien dit toch toegelaten is, ook wel graag 1 van onze wagens daar willen zitten bij parkeergebrek. Wat betreft het vrijlaten van de oprit is niets vermeld in de statuten van het gebouw, vandaar mijn vraag wat er nu wettelijk is en wat niet;

Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2025 15:51

Een plan zou handig zijn om te begrijpen waar u het over heeft.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”