jaarlijkse algemene onkosten

Gillie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

jaarlijkse algemene onkosten

#1 , 05 feb 2024 14:18

Wij hebben onze afrekening gekregen voor de algemene onkosten voor het boekjaar 2022/2023 dat loopt van juli tot eind juni . Een maand later hebben we dan aangedrongen om de fakturenlijst en ook de balans . De balans hebben we eind januari 2024 gekregen maar die loopt tot eind januari 2024. Is dat normaal , wij willen een balans van het boekjaar van onze onkosten . Hartelijk bedankt voor uw antwoord . Mvg

LeenW
Berichten: 12715

#2 , 05 feb 2024 14:21

Een balans is een momentopname, dus mogelijk was er wat spraakverwarring en hebt u de huidige balans gekregen. U moet specifiek om de balans per einde boekjaar vragen.

LYNX XX
Berichten: 2431
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 feb 2024 18:40

Wanneer vond de laatste AV plaats ?
De boekhouding loopt van 01.07.2022 tot en met 30.06.2023. Hopelijk hebben jullie dan geen kwijting gegeven aan de boekhouding of de syndicus op de AV.

De syndicus moet jullie ( liefst bij de uitnodiging AV ) jullie individuele afrekening boekjaar 2022-2023, facturenlijst, gobale afrekening 2022-2023, balans en begin en eindsaldo bankrekening boekjaar verstrekken. Alsook een kostenraùing voor het nieuwe boekjaar.
Alle niet privatieve documenten( dus de ganse boekhouding ) zijn ten kantore ter inzage ( na afspraak met syndsicus ).
Uit uw topic maakt ik uit dat u de globale afrekening als balans beziet. Zijn echter 2 afzonderlijke bestanden.
In de globale afrekening staan alle kosten vermeld per quotiteiten voor de ganse VME ( aparte blokken en of 1 geheel VME ).

De balans zelf is het eindpunt van de boekhouding ( naar mijn persoonlijke en ervaringsdeskundige mening van bijkomend belang ).
Het zijn de details die tot de cijfers van de balans komen, die werkelijk van belang zijn voor de eigenaars en daar zijn de fouten en minder zuivere zaken te vinden. Zoals het begin saldo en het eindsaldo van de gemeenschappelijke bankrekening


Ook jullie rekencommissaris hierover aanpakken, die moet ook zijn mandaat naar behoren doen..

Reclame

Gillie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 feb 2024 10:11

Beste,
Wij hebben nu dus gevraagd voor een balans per einde boekjaar , en kregen als antwoord dat er voor ons gebouw geen dubbele boekhouding is . Dus hoe kunnen wij nu de kosten berekenen per jaar . En onze commissaris van de rekeningen was de Eigenaarsbond , maar daar is er wat misgelopen de laatste tijd . MVG

LYNX XX
Berichten: 2431
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 feb 2024 10:41

https://www.jalo.be/boekhouding-van-de- ... xt=Wanneer

https://eigenaarsyndicus.be/financieel-beheer/

Jullie VME ( indien minder dan 20 kavels ) moet slechts een vereenvoudigde boekhouding voeren.
De jaarafrekening is geen balans ( hoeft ook niet in vereenvoudigde boekhouding ).

Lees duidelijk de 2 linken.

U heeft ook inzage in de ganse boekhouding ( behalve de private documenten ) na afspraak bij de syndicus.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”