Syndicus betaalt werkuren aan klussende mede-eigenaarnjv

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

Syndicus betaalt werkuren aan klussende mede-eigenaarnjv

#1 , 23 dec 2023 05:26

Beste,

Als een mede-eigenaar met toestemming van zijn mede-eigenaars kosten maakt heeft om iets te herstellen aan de gemeenschappelijke delen, kan de syndicus na voorlegging van het aankoopbonnetje hem dat bedrag terugstorten. Maar mag een syndicus ook uurlonen aan diezelfde man uitbetalen als de andere mede-eigenaars daar akkoord me gaan. Het gaat wel om de uitbetaling aan een gepensioneerde die mag bijverdienen (tot 6000€ per jaar als ik me niet vergis.)

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12903

#2 , 23 dec 2023 09:14

Is die gepensioneerde dan ook geregistreerd als zelfstandige of hoe wil hij dat factureren?

LYNX XX
Berichten: 2555
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2023 09:38

https://legalnews.be/bouw-vastgoed/onbe ... advocaten/

Opgepast voor het feit als de overheid jullie betrappen op zwartwerk ( indien niet ingeschreven als personeel door de syndicus ).

Reclame

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 dec 2023 12:07

LeenW, nee geen zelfstandig gepensioneerde. Of of hoe hij dat factureert weet ik niet.

LYNX XX, zwartwerk? Je mag als mede-eigenaar/gepensioneerde toch zelf instaan voor het onderhoud en je daarvoor laten betalen, dacht ik (maximaal 6000€ onbelast bijverdienen)

Thomas_A
Berichten: 2401
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2023 12:48

Gepensioneerde mag onbeperkt bijverdienen, maar wel nog steeds onder een statuut: als werknemer of zelfstandige.

Niet zomaar geld vragen voor werkjes. Hoe anders op te volgen wanneer er toch belastingen moeten betaald worden.


Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 dec 2023 14:25

Bedankt, LYNX XX, Thomas_A en LeenW. Het is wel allemaal ingewikkeld gemaakt.
Toch was mijn vraag niet of een gepensioneerde mede-bewoner mag bijklussen in zijn appartementsgebouw, maar of de syndicus hem uurlonen mag uitbetalen.

LeenW
Berichten: 12903

#8 , 23 dec 2023 14:33

Indien er niet onder een wettig statuut gewerkt kan worden, kan er ook niet wettig worden uitbetaald.

LYNX XX
Berichten: 2555
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 dec 2023 17:04

Een direct antwoord : ( zie ook LeenW ) neen dat mag niet zonder inschrijving of contract en aangifte.
Bovendien u zegt dat de mede-eigenaars hiermee akkoord gaan = onwettelijk = zwartwerk/
OPGELET de boetes zullen navenant zijn en de mede-eigenaars VME zullen duidelijk de gevolgen dragen en schuldig zijn.

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 dec 2023 08:46

Bedankt, beiden.

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 dec 2023 08:44

Na veel googelen ben ik een formule gestuit die de oplossing kan zijn om vergoed te worden als gepensioneerde onderhoudsman in zijn appartementsgebouw en waarbij hij toch geen geld uitgeleerd krijgt, m.a.w. geen inkomsten zoals de fiscus dat verstaat . Hoe het precies uitgewerkt moet worden weet ik niet (ik ben geen boekhouder) maar het principe berust hierop: de onderhoudsman/mede-eigenaar stort maandelijks, naargelang zijn aandeel, een vast bedrag op de VME-rekening, maar de maandelijkse werkuren en kleine onkosten die hij uit eigen zak betaalt worden de maand daarop afgetrokken van dat vaste bedrag (hij hoeft geen bonnetjes binnen te brengen, gezien hij veel materiaal uit eigen voorraad gebruikt.) De onderhoudsman/mede-eigenaar zal dus elke maand een ander uitgerekend bedrag moeten storten, waarbij hij zelfs voor een bepaalde maand een overschot kan opbouwen. Uiteraard mag er bij de jaarlijkse afrekening geen overschot zijn die te wijten is aan de binnengebrachte maandelijkse uurlonen van zijn onderhoud.

Een eenvoudigere denkpiste: er is veel onderhoud (oud gebouw) en de onderhoudsman die van alle markten thuis is onderhoudt het gebouw verder zoals hij al jaren deed (er was toen een interne syndicus die de uren wel uitbetaalde) en hij betaalt ook kleine aankopen uit eigen zak of voorraad (geen bonnetjes) alleen bij grotere aankopen bezorgt hij een bonnetje aan de syndicus, wat dan terugbetaald wordt volgens zijn te betalen aandeel. Hij onderhoudt dus het gebouw alsof het helemaal het zijne is; hij werkt dus gratis, sterker nog hij betaalt zelfs uit eigen zak vele kleinigheden die nodig zijn voor alle denkbare onderhoudswerken (van dak t.e.m. tuin).
Hij betaalt echter geen maandelijkse vaste bijdrage zoals de andere mede-eigenaars, en ook geen syndicus en geen jaarlijkse verzekering. Voor grotere aankopen bezorgt hij de syndicus een bonnetje, dat dan terugbetaald wordt volgens zijn aandeel. En als er werken uitgevoerd moeten worden die hijzelf niet kan of wil uitvoeren is dat een zaak voor de syndicus, waarin de onderhoudsman uiteraard mee betaald naargelang ieders aandeel.
Wat denk je daarvan?

LYNX XX
Berichten: 2555
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 dec 2023 09:26

Beste Duym,

Het is tijd voor geschenkjes maar :

Kunt u mij een link geven op google waarin deze werkwijze staat vermeld.

Dit is je reinste fraude, zwartwerk. De syndicus gaat hier zwaar in de fout samen met de VME. Wie zulke boekhouding kwijting geeft delft mede zijn eigen ondergang.
Zou graag de werkwijze van de syndicus en de boekhouder willen zien. Charletans. En de fiscus zal daar intrappen bij vaststelling dat die eigenaar op reguliere wijze klussen doet zonder officiëel betaald te worden.
Het is niet door de ene kost naar een andere maand te verleggen of omgekeerd dat men onder de radar blijft.
Heb jarenjange ervaring als boekhouder/controller; audits kan u verzekeren dat ik zulke bullshit nooit toepaste en bij boekhoudcontroles super snel het gefoefel door had en bewezen.

Van welk alui is de syndicus, die werkuren betaalt vanauit de gemeenschappelijke bankrekening ? Zoek dringend een goede syndicus en een ernstige bekwame rekencommissaris. Vraag mij ook af hoe hier een sluitende boekhouding kan opgesteld worden. En een mede eigenaar die vrijsgesteld wordt van bepaalde kosten.
Handen af van zulke praktijken.

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 dec 2023 09:42

LYNX XX, bedankt voor de reactie, maar hoe kan het dan wel? Een gepensioneerde mede-eigenaar die klust in zijn appartementsgebouw, en dat uiteraard niet gratis wil doen, gezien het over wel wat meer gaat dan een lamp vervangen of een haag snoeien, maar gezien zijn lage uurloon toch niet meer dan zo'n 3000€ netto per jaar verdient (hij betaalt nu ook nog altijd zichzelf, volgens zijn eigen aandeel.)

lukasi
Berichten: 1158

#14 , 25 dec 2023 11:10

En dan verschieten ze ervan dat kleine zelfstandige hier tegen in gaan .
Laat die gepensioneerde medeeigenaar een btw nummer aanvragen en zich in regel stellen zoals elke zelfstandige en dat hij facturen opstelt, daar belastingen en btw perikelen draagt

Maar wel opletten als hij alleen maar facturen opstelt voor 1 syndicus dan kan dit aanzien worden als schijnzelfstandige en dan is de sanctie nog zwaarder.

Of schakel een erkend, legaal klusbedrijf in met de nodige vakkennis, bekwaamheid, verzekering en uitrusting.

Hagen snoeien , god aub. Stel dat jullie man daarvoor 15€/uur krijgt en werkt zo een 15 meter per uur af met zijn elektrische haagschaar van den aldihubogammabrico.
Een pro rekent voor scheren een 40€/uur met professioneel materiaal. Volgens de calculatienormen en tijdsberekening zal hij circa 60 meter per uur kunnen snoeien ( haag maximum 2,2 meter hoog)

Pro 60 meter ,1 uur = 40€
Klusjos 60 meter is 4 uur aan 15€ *4 = 60€

LYNX XX
Berichten: 2555
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 dec 2023 11:37

Beste Duym,

Verwijzing naar link https://blog.smartsyndic.be/qa/klusjesman-2/

Reactie van gewaardeerde Lebragard ( welke zeer onderlegd is in de appartementswetgeving en reilen en zeilen in een VME ).

Op reguliere basis klussen ( mede eigenaar - gepensioneerd ) in een VME kan enkel op officiële wijze. De syndicus kan en mag trouwens geen betaligen doen langs de bankrekening VME voor zulke zaken. Moeten officiëel zijn, ingeschreven contractueel. De eigenaar in jullie VME kan misschien in bijberoep deze klussen klaren. Kost hem zo goed als niets, kan onkostennota's of facturen maken op naam van de VME = de syndicus kan dan na goedkeuring deze wel uitbetalen langs de bankrekening.
Eigenaar hoeft zelfs geen BTW administratie te voeren : vrijstelling BTW aanvragen voor jaaromzet minder dan € 25000.00 = geen BTW factureren en geen BTW aangiften.
Zijn kosten brengt hij in mindering van zijn inkomsten ( in dit geval uurvergoedigen en prestaties ).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”