Servitude

Geentje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Servitude

#1 , 25 sep 2023 23:42

Beste,

Ik kocht een huis. Bij aankoop werd mij verteld dat er een servitudeweg was die altijd volledig vrij moest zijn.

Situatie bouw:
Het gaat om een rijtjeshuis dat aansluit op een appartementsgebouw. Tussen beide gebouwen loopt een servitudeweg.
Aan de straatkant is dit afgesloten met een voordeur waarboven beide gevels samen komen, in het midden van de deur.
Een stuk van die weg is dan ook overdekt.
Verderdoor is in het verlengde van het middelpunt van die voordeur aan de kant van het appartementsgebouw gebouwd, maar mijn woning versmalt dan.
Weer verder springt mijn woning een meter in zodat de servitudeweg zich eigenlijk met een meter verbreedt.
De servitudeweg zelf is duidelijk betegeld terwijl de grond die vrijkomt door de inspringing van mijn huis niet betegeld is en mijn volle eigendom is.
De weg zelf is over de gehele lebgte voor de helft mijn eigendom en voor de andere helft eigendom van het appartementsgebouw.
Achter de servitudeweg (en ik vermoed deels op mijn grond) staat een fietsenstalling voor de bewoners van het appartementsgebouw.
Zij hebben ook nog een stalling in het gebouw zelf.

Er zijn nieuwe buren en deze mensen hebben twee bakfietsen en twee kinderfietsen.
Zij parkeren deze achter de voordeur.
Omdat weer een nieuwe buur gebruik maakt van de fietsstalling achteraan hebben ze na 3 jaar besloten hun bakfiets niet meer achter de voordeur te zetten, maar beide bakfietsen tegen mijn gevel in de uitsparing te parkeren.
Niet op de servitude maar op mijn volle eigendom. De kinderfietsen worden vaak in mijn tuin gedeponeerd.
Om dit onmogelijk te maken heb ik op de uitsparing een tuinbank gezet.
Nu worden de bakfietsen op het einde van de servitudeweg maar er nog steeds op en voor mijn bank geparkeerd. Als het regent staat hij onder de overdekking in de servitudeweg en voor mijn keukenraam (ik gebruik deze keuken niet).
Ik heb met mevrouw herhaaldelijk gepraat, maar ze blijven doof.
Vandaag sprak ik meneer erop aan.
Die vond dat ik moeilijk deed en dat mijn bank op mijn tuingrond in zijn weg stond. (natuurlijk want nu kan hij zijn fiets niet meer tegen mijn gevel zetten.)

Mijn vragen:

Hoe achterhaal ik wie de syndicus is?
Hoe kom ik aan een exact catastraal plan met afmetingen en of grensbepalingen?
Wat zijn de wetten of regelgeving op een dergelijke weg?
Kan ik eveneens aangeven dat de weg vrij moet zijn voor bvb hulpdiensten? Denk aan brandweer of ambulanciers?

Als ik mijn stukje weg aan de buren verkoop, kan ik onmogelijk nog in mijn tuintje. De tuindeur zit op de zijkant en komt uit op de servitudeweg. Dus dat is geen optie.
De weg aankopen is onmogelijk omdat men eveneens niet wil verkopen.

Ik heb er geen probleem mee de weg vrij te houden.
En ik ben in weze zeer tolerant. Had zelfs gezegd dat indien het makkelijker dat ze de zware bakfiets mochten keren in mijn tuin zodat ze niet achteruit ermee naar buiten moest.
Maar dat ik als gehandicapte persoon niet vrij en gemakkelijk naar mijn tuintje kan of dat mijn kinderen tuinafval boven het hoofd moeten tillen om op hun zij langs de fiets naar de straat te kunnen gaat voor mij net wat te ver.

mava105
Berichten: 22328
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 sep 2023 09:25

Laan een landmeter de juiste plaats van uw eigendom bepalen.
Hang een plaatje aan de zone die vrij moet blijven

Franciscus
Berichten: 38728

#3 , 15 okt 2023 17:18

Indien het kan tegensprekelijk dus alle eigenaars akkoord met landmeter anders is het moeilijk (niet) tegenstelbaar aan derden.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”