u stelt 2 vragen:Voor een buur die jou het ladderrecht wilt weigeren: aan werf beginnen en politie bellen indien ze met de riek klaarstaan om uw bouwvakkers in de kont te prikken? Of best preventief naar het vredegerecht gaan om uw ladderrecht te laten bekrachtigen? Omheining op perceelgrens moet afgebroken worden trouwens voor die bouw (veronderstel vergund). Mag men dat dan zomaar doen? Ik weet niet of die buren ooit mee betaald hebben aan die omheining.
Lukasi, dat is gewijzigd hoor.Er staat me iets voor dat ladderrecht NIET dient om gebruik te maken van het perceel buur om je nieuwbouw op te trekken.
Je kan van op je perceel mits wat vakkennis ook de buitenblad in proper metselwerk optrekken.
Ladderrecht dient voor het onderhoud van BESTAANDE muren en voor eventuele herstellingswerken van BESTAANDE muren.
hoi EylisAls een omheining op de perceelsgrens staat is die, onafgezien het feit wie er (ooit) aan betaald heeft, gemeenschappelijk. Dan moeten beslissingen mbt eventuele afbraak en nieuwe bouw ook samen genomen worden. Wil u een nieuwe muur zetten (en uw buur niet) dan kan u momenteel wel een eigen muur zetten op uw perceel (op enkele centimeters van de gemeenschappelijke muur). En dat is momenteel de snelste oplossing.
Bedankt voor de toelichting. Waarom is het niet omgekeerd? Dat de buur moet aantonen bij de vrederechter dat wij van ons ladderRECHT geen gebruik mogen maken? Ik zou denken dat wij toegang nemen (na verwittiging) via tuin en als ze niet akkoord zijn bellen ze maar de politie of gaan ze zelf maar naar de vrederechter. Vraag is alleen wat politie zal doen. Wrsch zoals je zelf zegt, niets, buiten een proces-verbaal opmaken waar verder niets mee gebeurd wrsch. Of wat toch weer naar de vrederechter gaat, maar tegen dan zijn wij tenminste al verder kunnen geraken.u stelt 2 vragen:Voor een buur die jou het ladderrecht wilt weigeren: aan werf beginnen en politie bellen indien ze met de riek klaarstaan om uw bouwvakkers in de kont te prikken? Of best preventief naar het vredegerecht gaan om uw ladderrecht te laten bekrachtigen? Omheining op perceelgrens moet afgebroken worden trouwens voor die bouw (veronderstel vergund). Mag men dat dan zomaar doen? Ik weet niet of die buren ooit mee betaald hebben aan die omheining.
ladderrecht: vraag schriftelijk toestemming aan buur, indien hij weigert of niet antwoordt: wellicht vrederechter, zoals Thomas A schrijft.
omheining: indien OP perceelsgrens = gemeenschappelijk = niet afbreken zonder toestemming van buur.
of dit principe ook geldt indien gemeenschappelijke afsluiting door slechts 1 vd 2 buren betaald werd, weet ik niet echt.
ik vermoed dat het geen rol speelt wie omheinig betaald heeft.