schade na betreden privaat domein

Katrien
Topic Starter
Berichten: 4

schade na betreden privaat domein

#1 , 18 jul 2006 13:44

Hallo,

Ik ben in het bezit van een bos. Dit is mijn privaat domein. In de buurt hiervan zijn andere bossen gelegen. Onlangs werd ik door een buurtbewoner gealarmeerd aangezien er grote kranen aan mijn grond stonden. Er werd een bos in de buurt ontgonnen en de eigenaar ervan wilde ipv zijn gebruikelijke uitweg dus via mijn grond gaan om de bomen te verplaatsen. Ik had hier echter geen toestemming voor gegeven. Er was mij zelfs niks gevraagd.

Na het verkrijgen van het zogezegde adres van de boseigenaar, via het bedrijf dat was ingehuurd voor de ontginning, bleek dat de eigenaar hier niet meer woonde en zelfs uit de gemeente was uitgeschreven. Ik heb meermaals geprobeerd via allerlei kanalen contact te zoeken met de eigenaar om hem te vragen eventueel aangerichte schade aan mijn bos-grond te vergoeden. De politie wilde mij niet helpen en stuurde me naar een deurwaarder om een pv op te stellen.

Enkele dagen na het vaststellen van de kranen werd ik dan weer verwittigd door een buurtbewoner dat met gestart was het het ontginnen van de bomen. Ik ben meteen naar mijn bos gegaan en zag dat de schade aan mijn grond reeds groot was en dat ook enkele bomen beschadigd waren. Ik heb meteen een deurwaarder gecontacteerd en deze is een vaststelling van de feiten komen doen.

Intussen, 1 week later, heb ik de eigenaar kunnen bereiken via e-mail. Hij speelt echter een kat-en-muis-spel en is duidelijk niet bereid om de schade te vergoeden. Een aangetekende brief is nu verzonden naar het adres waar hij op verblijft, maar dus niet is ingeschreven. De man is blijkbaar nergens ingeschreven en dus uit zijn burgerrechten gezet na enkele eerdere incidenten.

De deurwaarder heeft intussen een pv opgesteld en mij hiermee naar het vredegerecht gestuurd. Op het vredegerecht krijg ik echter als antwoord dat ik een advocaat moet inhuren want zij nemen het dossier niet van mij aan. Volgens hen is de deurwaarder voor niks goed geweest en had ik meteen naar een advocaat moeten gaan.

Ik weet nu dus niet hoe ik verder moet ik deze situatie. De eigenaar die zonder toestemming over mijn grond kwam en enorme schade toebracht zit reeds in grote geldnood, een advocaat kost mij veel en waarschijnlijk ga ik nooit een euro zien voor het herstel van mijn eigendom.

Kunt u mij verder helpen of enige raad geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 18 jul 2006 14:28

Een ieder die een ander schade toe breng, moet die schade vergoeden!

Neem contact op met uw advocaat, hij kan U hierin het best bijstaan.

Katrien
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 19 jul 2006 14:12

Inderdaad de schade moet vergoed worden. Maar de dader kan deze vergoeding niet betalen wegens een hoop andere schulden en de dader is daarbij ook nog eens al zijn burgerrechten kwijt. Is het dan de moeite om een advocaat te raadplegen, want hier ga ik nog meer geld aan verliezen?!

Reclame

subaru
Berichten: 90

#4 , 24 jul 2006 17:01

Inderdaad de schade moet vergoed worden. Maar de dader kan deze vergoeding niet betalen wegens een hoop andere schulden en de dader is daarbij ook nog eens al zijn burgerrechten kwijt. Is het dan de moeite om een advocaat te raadplegen, want hier ga ik nog meer geld aan verliezen?!
als hij eigenaar is van dat ander bos, zal hij wel nog andere bezittingen hebben, de deurwaarder zal de rest wel doen 8)

Sheila1
Berichten: 20
Locatie: limburg

#5 , 24 aug 2006 18:32

Beste, u kan mss ook eens beroep doen om via uw priv?-leven verzekering (= "de familiale verzekering") de schade terugbetaald te krijgen. Deze verzekering neemt contact op met de priv?-levensverzekering van degene die u schade berokken heeft. Deze verzekering dekt de schade die berokkend wordt aan derden. Ook kan u mss best uw rechtsbijstandverzekering hiervoor inschakelen. Grtjes, Sheila1

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”