Tiny house binnen in een groot herenhuis

weduwe33
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Tiny house binnen in een groot herenhuis

#1 , 20 jun 2023 17:35

Vorig jaar heb ik de gas laten afsluiten en de winter doorbracht gewoon met een pelletkachel. Door niet te stoken en veel te verluchten is het grote huis met 8 slaapkamers en meerdere badkamers zonder enige schade door de winter genomen. Ik woon héél alleen en in de zomer is dit heerlijk koel en er is veel lichtinval. Energiepeil G brengt mij op een idee voor volgende winter. Ik laat twee kamers 32m op het gelijkvloers waar de pelletkachel staat méga goed isoleren en voorzien van een kitchenette en inloopdouche, een slaap en woongedeelte. Dit zou praktisch een energiepeil B moeten zijn voor dit winterwoongedeelte. Is dit juridisch toegestaan. Dank u wel

Sirkii

#2 , 20 jun 2023 18:26

Binnen doe je wat je wil. Zou je evenwel niet beter het herenhuis (duur) verkopen en verhuizen naar een (gekocht) appartementje?

KJ86

#3 , 20 jun 2023 23:14

Iedereen moet aan de Vlaamse wooncode voldoen maar het wordt voorlopig nog altijd gedoogd dat een eigenaar/bewoner de regels omtrent die verplichtingen naast zich neerlegt.

Als je die twee kamers isoleert, ga je wel moeten oppassen voor oververhitting in de zomer. Het zou ook zonde zijn om de originele elementen in die twee kamers te verstoppen en misschien zelf beschadigen bij de plaatsing van valse wanden en plafonds.
Het idee is niet nieuw, het is massaal toegepast in de jaren 70. Dergelijke panden zijn niet erg geliefd, mensen willen in het algemeen toch de oude glorie bewaren.

Reclame

weduwe33
Topic Starter

#4 , 21 jun 2023 00:05

Verkopen is onmogelijk want ik heb alleen maar vruchtgebruik...het is gewoon de bedoeling om een zomerzone-winterzone te maken waarbij het zomergedeelte energielabel G heeft en het kleiner wintergedeelte energielabel B of nog beter.

Jo23

#5 , 21 jun 2023 10:05

Best eerst een onafhankelijk advies vragen na energiescan van de huidige situatie. Sommige gemeenten bieden dit gratis aan, anderen komen deels tussen in de kosten. Voor personen met een lager inkomen of andere doelgroepen is dit altijd gratis. Lees eens de info op volgende linken:

https://www.igo.be/inwoners/energie-bes ... ergieloket
https://www.dialoog.be/provinciale-steu ... -en-bouwen

eylis

#6 , 21 jun 2023 10:24

U bent vruchtgebruiker, de renovatieplicht is voor eigenaars. Dus: u voert uw isolatieplan en aanpassingen door op het gelijkvloers zoals u wenst. Niemand kan er tegen zijn dat u een kitchenette en een inloopdouche toevoegt aan het gelijkvloers en zo woont.

pho450

#7 , 21 jun 2023 10:33

Niemand kan er tegen zijn dat u een kitchenette en een inloopdouche toevoegt aan het gelijkvloers en zo woont.
Behalve de blote eigenaar dan.

iota

#8 , 21 jun 2023 10:58

Als het huis een hoge verkoopwaarde heeft en u een nog niet te hoge leeftijd, is omzetting (uitbetaling) van het vruchtgebruik misschien ook een bespreekbare optie.

weduwe33
Topic Starter

#9 , 21 jun 2023 19:43

De verkoopswaarde is goed maar onvoldoende om iets anders te kopen dus ik moet hier blijven. De blote eigenaars zijn volledig akkoord met de werken. Ik zal in ieder geval de fouten van de jaren 60-70 niet herhalen maar de stijl van het huis behouden en een tinyhouse in een bighouse zetten. Bedoeling is om comfortabel, warm en energiezuinig te wonen in de winter.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”