een nieuwe tuinafsluiting

Onna04
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

een nieuwe tuinafsluiting

#1 , 19 jun 2023 12:13

Hallo,

Ik zou graag een nieuwe tuinafsluiting plaatsen tussen mijn perceel en dat van mijn buurvrouw:

Momenteel staan er 3 bouwvallige schuttingen tegen mekaar: een tweetal uit mekaar vallende oude houten panelen, een soort van bareel op 1 meter hoogte die volledig verroest is (en waardoor een electrische kabel loopt die de garage van mijn buurvrouw van stroom voorziet) , en groene draad van 1,5 meter hoog. Tegen die draad heb ik tijdelijk een privacy doek bevestigd zodat inkijk toch een beetje geblokkeerd is. Echter, je kan er wat doorzien + zij kijken vanuit hun tuin rechtstreeks mijn woonkamer in.

Ik stelde dit al een paar keer aan mijn buurvrouw voor (die in haar tuin/ huis een soort van "hoarders" stijl heeft) maar zij is hier niet over te spreken. "Gij blijft van die schutting af, die is door mij betaald, en staat op mijn grond!"

Ik heb met deze vrouw al ettelijke problemen gehad (zo weigerde ze een lekdetectie toen er water vanuit haar huis door de muur bij mij binnen kwam lopen bijvoorbeeld, of weigerde ze verplichte werken aan de scheidingsmuur. Hier komt dan telkens politie en vredegerecht aan te pas om het in orde te krijgen. :( )

Ik liet vorig jaar een beëdigd landmeter komen die aantoonde dat aan de achterkant van de huizen de schutting op de perceelsgrens staat, en aan de achterkant van de percelen een kleine 20cm op mijn grond. Ik zou dan ook graag de bestaande schutting willen afbreken en een nieuwe plaatsen.
Gezien mijn tuintje maar 4,5 meter breed is wil ik graag de bestaande schutting afbreken om de nieuwe schutting op de perceel grens of net op mijn kant te zetten, maar wil ik ze niet naast al die oude rotzooi plaatsen.

Ik begrijp dat je in de provincie antwerpen recht hebt op een degelijke en voldoende hoge schutting, maar hoe pak ik dit nu best aan?
Kan ik haar gewoon schrijven met het verslag van de landmeter dat het bestaande hek op mijn grond staat, en dat ik het zal afbreken inzien zij dat tegen een bepaalde datum niet doet? Moet ik vragen om een akkoord en naar het vredegerecht gaan als ze niet akkoord gaat?

Ik heb zowieso haar "dreigbrief" die ze me stuurde na het doorknippen van de touwtjes al doorgestuurd naar de wijkagent met de vraag om het alvast toe te voegen aan ons dossier :S. En om nog een keer met mijn buurvrouw te proberen praten om in te stemmen met de werken. (Ik probeer zelf zoveel mogelijk communicatie met haar te vermijden. Hoewel ik voorstander ben van overleg en compromis, is dit met mijn buurvrouw niet mogelijk.)

Thomas_A
Berichten: 2456
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jul 2023 06:20

Beter via de vrederechter.

Je bent meer met een verslag van een landmeter die jullie in onderling overleg hebben aangesteld of die door de vrederechter werk bepaald.

Je zegt zelf dat de schutting achter de huizen wel degelijk op de perceelgrens begint. Een afwijking op de volledig lengte van 20 centimeter is niet veel, een andere landmeter kan evengoed tot de conclusie komen dat deze gemeenschappelijk is.

Franciscus
Berichten: 38770

#3 , 24 jul 2023 09:52

U kan altijd vragen of de VR ter plaatse afstapt.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”