Plaatsen warmtepomp appartement

LOCO430
Topic Starter
Berichten: 27

Plaatsen warmtepomp appartement

#1 , 19 mar 2023 13:33

Hallo, het forum dat hier op dit onderwerp overeen komt is afgesloten en ondertussen is de wetgeving misschien wat duidelijker hieromtrent.
Vandaar mijn vraag.
Wat met art.3.82 par2 van BW? Met het oog op het plaatsen van een airco/warmtepomp op het dak had ik graag geweten wat ik nu juist moet/mag doen? In de basisakte staat dat koelelementen toegelaten zijn maar in het RIO mag het niet. Omdat dit een energiebesparende maatregel is lijkt het mij mogelijk om aan de hand van bovenstaand artikel mits aangetekend kennisgeving aan de syndicus te schrijven en 2 maanden te wachten alvorens de werken te beginnen. Komt er geen rechtmatig belang van de andere bewoners dan denk ik toch dat ik die warmtepomp volgens de afgesproken voorzieningen mag laten plaatsen?
Moet hiervoor een recht van opstal zijn of moet de VME alsnog toelating geven en zoja met hoeveel %(50+1)?
Kan iemand hier iets meer over vertellen?
Alvast dank voor het meedenken.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 19 mar 2023 20:38

Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

lebragard
Berichten: 222
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mar 2023 19:33

https://www.clabotsadvocaten.be/rechtsp ... armtepomp/
is correct en heeft niets te maken met art.3.82 veranderingswerken.

Aan TS:
Wat u kan en mag doen is u beroepen op art.3.82.
Volg de procedure zoals voorzien in dat art. en indien geen bezwaar/protest van de VME/AV kan u overgaan tot de installatie van de airco/warmtepomp.
Voor de interne huisvrede zou ik ook de raad (zo er die is?) op de hoogte brengen van uw voornemen.
(art.3.82 = laadpaal maar ook andere airco/warmtepompen...maar zonnepanelen NIET.
betaalsite = https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 65/related
Wellicht ook voor airco’s. Op basis van de tekst van de wet zou de plaatsing van een airco-installatie, al dan niet met buitenunit, volgens experten ter zake echter wél daaronder vallen, waardoor een voorafgaande toestemming niet nodig is. Airco’s kunnen immers een energiebesparing opleveren en kunnen ook als een optimalisatie van de infrastructuur van de individuele eigendom van de mede-eigenaars beschouwd worden. Het blijft echter wel nog steeds wachten op de eerste rechtspraak daarover.
Twee opmerkingen:
1. bepalingen in de afgeslankte statuten blijven wat ze zijn en het RIO kan deze niet wijzigen/veranderen.
2. u hoeft geen exclusief gebruiksrecht of huurovereenkomst of recht van opstal te vragen aan de VME/AV , de toelating bekomt u wettelijk via art.3.82

https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=39&t=145629

Reclame

LOCO430
Topic Starter
Berichten: 27

#4 , 22 mar 2023 08:50

@Lebragard. Wat moet ik dan begrijpen uit bovenstaande?
Als ik mij beroep op art 3-82 geef ik toch een melding aan de syndicus van het plaatsen van een wp en deze stelt toch ook de vraag aan de VME die binnen de 2 maanden moeten antwoorden. Doen ze dit niet is het toch OK voor het plaatsen van een wp op het gemeenschappelijk dak?
Of zie ik het verkeerd? Wat advocaat Clabots schrijft begrijp ik niet. Daar ik wettelijk wil handelen hoopte ik hier klaarheid te krijgen. Alvast iedereen bedankt voor meedenken.

lebragard
Berichten: 222
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mar 2023 12:19

Inderdaad , u kan handelen conform de procedure zoals aangegeven in art. 3.82.
De syndicus is niet bij machte om ZELF te beslissen maw. een betere syndicus zal dan een BAV organiseren zodat de AV een beslissing ten gronde kan nemen en u al dan niet de toelating geven al dan niet onder bepaalde voorwaarden...en indien geen antwoord/AV beslissing = ....stilzwijgende goedkeuring.

of
u kan de syndicus laten weten dat u conform de statuten een "koelelement" gaat plaatsen
of
u kan een agendapunt indienen voor de volgende AV ,

Zoals ik reeds aangaf.....stel de raad van mede-eigendom reeds op de hoogte van uw voornemen....

Minstens ook belangrijk zijn uw statuten van het gebouw...u geeft aan dat "In de basisakte staat dat koelelementen toegelaten zijn maar in het RIO mag het niet."
Het reglement van interne orde kan zich niet in de plaats stellen van de (afgeslankte) statuten of de statuten tegenspreken. Wel mag het reglement van interne orde het reglement van mede-eigendom aanvullen of verder uitwerken. (cfr.R.Timmermans)

Het RIO mag niet in tegenspraak zijn met bepalingen in de statuten , dus in principe mag u "koelelementen" plaatsen....zijn er voorwaarden aan verbonden ? lees dit even na.

lebragard
Berichten: 222
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mar 2023 12:34

MEDE-EIGENDOM - ALGEMENE VERGADERING - 14.09.2021
Airco installeren in een appartement: toestemming nodig?
Een mede-eigenaar wil een airco-installatie plaatsen in zijn appartement. Heeft hij daarvoor de toestemming nodig van de vereniging van mede-eigenaars of kan daarvoor de bijzondere procedure toegepast worden, zoals die ook geldt voor bv. laadpalen voor elektrische wagens. Hoe zit dat juist?
Toestemming of enkel kennisgeving?

Algemeen principe: toestemming nodig. Wil een mede-eigenaar een airco-installatie plaatsen, dan zijn er daarvoor meestal werken aan de gemeenschappelijke buitengevel nodig. Daarvoor heeft hij in principe vooraf de toestemming nodig van de vereniging van mede-eigenaars (VME).

Er bestaat wel een uitzondering op! De wet van 18.06.2018 gaf aan mede-eigenaars het recht om kabels, leidingen en bijbehorende faciliteiten in of op de gemene delen aan te leggen, te onderhouden of te hernieuwen zonder voorafgaande toestemming. Voorwaarde is dat die werken dienen om de infrastructuur voor de mede-eigenaar(s) op het vlak van energie, water of telecommunicatie te optimaliseren. (art. 3.82, §2 BW) .

Kennisgeving volstaat. In dat geval moet de mede-eigenaar geen toestemming vragen, maar wel minstens twee maanden vóór de aanvang van de werken de syndicus aangetekend informeren over de werken en de optimalisatie die er daarvoor ontstaat.

Hoe kan VME reageren? De VME zal binnen de twee maanden moeten bepalen hoe ze zich opstelt. Ze kan in de eerste plaats berusten in het verzoek van de mede-eigenaar. Daarnaast kan ze beslissen om zelf de werken uit te voeren (bv. wanneer verschillende eigenaars vragende partij zijn om de voorgenomen werken eveneens uit te voeren) en dan moet ze dat binnen de twee maanden aangetekend laten weten. Ze moet uiterlijk zes maanden later de werken effectief laten uitvoeren. De derde mogelijkheid is een verzet tegen de voorgenomen werken. De VME moet dan aangetekend het verzet en de redenen van verzet meedelen.

Redenen voor verzet door VME. De VME kan zo’n verzet aantekenen als er al een dergelijke infrastructuur aanwezig is in het gebouw. Een tweede mogelijkheid is dat de infrastructuur of de werken belangrijke schade zullen veroorzaken. Die schade kan er zijn op het vlak van het uitzicht van het gebouw of de gemene delen, het gebruik van de gemene delen, de hygiëne of de veiligheid ervan. Het verzet is ook mogelijk als de infrastructuur niet optimaal is of de financiële lasten van de andere mede-eigenaars verzwaren.

Let op! In geval van verzet kan de betrokkene of iedere belanghebbende de zaak voor de vrederechter brengen.

Geldt die regeling ook voor airco’s?

Het is niet 100% duidelijk. Wat er juist verstaan moet worden onder ‘bijbehorende faciliteiten’ wordt nergens verduidelijkt, waardoor er daarover veel discussie is. In de parlementaire voorbereidingen wordt dat begrip alleszins niet verder ingevuld. Daarin wordt enkel vermeld dat laadpalen voor elektrische voertuigen onder dat begrip ressorteren en zonnepanelen niet.

Wellicht ook voor airco’s. Op basis van de tekst van de wet zou de plaatsing van een airco-installatie, al dan niet met buitenunit, volgens experten ter zake echter wél daaronder vallen, waardoor een voorafgaande toestemming niet nodig is. Airco’s kunnen immers een energiebesparing opleveren en kunnen ook als een optimalisatie van de infrastructuur van de individuele eigendom van de mede-eigenaars beschouwd worden. Het blijft echter wel nog steeds wachten op de eerste rechtspraak daarover.

Ook al is er voor werken aan de gemene delen normaal gezien vooraf een toestemming nodig, dat geldt niet voor het plaatsen van bepaalde infrastructuur. Op basis daarvan is het wellicht niet meer nodig dat de mede-eigenaar vooraf een toestemming vraagt voor het plaatsen van een airco en volstaat een aangetekende kennisgeving aan de syndicus. De VME kan in bepaalde gevallen wel verzet aantekenen.

bron
https://www.mijntipsenadvies.be/2021-09 ... EU26010601

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mar 2023 13:38

MEDE-EIGENDOM - ALGEMENE VERGADERING - 14.09.2021
Airco installeren in een appartement: toestemming nodig?
Een mede-eigenaar wil een airco-installatie plaatsen in zijn appartement. Heeft hij daarvoor de toestemming nodig van de vereniging van mede-eigenaars of kan daarvoor de bijzondere procedure toegepast worden, zoals die ook geldt voor bv. laadpalen voor elektrische wagens. Hoe zit dat juist?
Toestemming of enkel kennisgeving?

Algemeen principe: toestemming nodig. Wil een mede-eigenaar een airco-installatie plaatsen, dan zijn er daarvoor meestal werken aan de gemeenschappelijke buitengevel nodig. Daarvoor heeft hij in principe vooraf de toestemming nodig van de vereniging van mede-eigenaars (VME).

Er bestaat wel een uitzondering op! De wet van 18.06.2018 gaf aan mede-eigenaars het recht om kabels, leidingen en bijbehorende faciliteiten in of op de gemene delen aan te leggen, te onderhouden of te hernieuwen zonder voorafgaande toestemming. Voorwaarde is dat die werken dienen om de infrastructuur voor de mede-eigenaar(s) op het vlak van energie, water of telecommunicatie te optimaliseren. (art. 3.82, §2 BW) .

Kennisgeving volstaat. In dat geval moet de mede-eigenaar geen toestemming vragen, maar wel minstens twee maanden vóór de aanvang van de werken de syndicus aangetekend informeren over de werken en de optimalisatie die er daarvoor ontstaat.

Hoe kan VME reageren? De VME zal binnen de twee maanden moeten bepalen hoe ze zich opstelt. Ze kan in de eerste plaats berusten in het verzoek van de mede-eigenaar. Daarnaast kan ze beslissen om zelf de werken uit te voeren (bv. wanneer verschillende eigenaars vragende partij zijn om de voorgenomen werken eveneens uit te voeren) en dan moet ze dat binnen de twee maanden aangetekend laten weten. Ze moet uiterlijk zes maanden later de werken effectief laten uitvoeren. De derde mogelijkheid is een verzet tegen de voorgenomen werken. De VME moet dan aangetekend het verzet en de redenen van verzet meedelen.

Redenen voor verzet door VME. De VME kan zo’n verzet aantekenen als er al een dergelijke infrastructuur aanwezig is in het gebouw. Een tweede mogelijkheid is dat de infrastructuur of de werken belangrijke schade zullen veroorzaken. Die schade kan er zijn op het vlak van het uitzicht van het gebouw of de gemene delen, het gebruik van de gemene delen, de hygiëne of de veiligheid ervan. Het verzet is ook mogelijk als de infrastructuur niet optimaal is of de financiële lasten van de andere mede-eigenaars verzwaren.

Let op! In geval van verzet kan de betrokkene of iedere belanghebbende de zaak voor de vrederechter brengen.

Geldt die regeling ook voor airco’s?

Het is niet 100% duidelijk. Wat er juist verstaan moet worden onder ‘bijbehorende faciliteiten’ wordt nergens verduidelijkt, waardoor er daarover veel discussie is. In de parlementaire voorbereidingen wordt dat begrip alleszins niet verder ingevuld. Daarin wordt enkel vermeld dat laadpalen voor elektrische voertuigen onder dat begrip ressorteren en zonnepanelen niet.

Wellicht ook voor airco’s. Op basis van de tekst van de wet zou de plaatsing van een airco-installatie, al dan niet met buitenunit, volgens experten ter zake echter wél daaronder vallen, waardoor een voorafgaande toestemming niet nodig is. Airco’s kunnen immers een energiebesparing opleveren en kunnen ook als een optimalisatie van de infrastructuur van de individuele eigendom van de mede-eigenaars beschouwd worden. Het blijft echter wel nog steeds wachten op de eerste rechtspraak daarover.

Ook al is er voor werken aan de gemene delen normaal gezien vooraf een toestemming nodig, dat geldt niet voor het plaatsen van bepaalde infrastructuur. Op basis daarvan is het wellicht niet meer nodig dat de mede-eigenaar vooraf een toestemming vraagt voor het plaatsen van een airco en volstaat een aangetekende kennisgeving aan de syndicus. De VME kan in bepaalde gevallen wel verzet aantekenen.

bron
https://www.mijntipsenadvies.be/2021-09 ... EU26010601

Beste Lebragard,

Uw reacties steeds to the point en correct.

Wat ik mij persoonlijk wel afvraag in deze plaatsing warmtepomp/airco op gemeenschappelijk dak VME :
Wie is verantwoordelijk bij schade achteraf aangebracht door toedoen door die plaatsing of defecten installatie . Ten eerste in het geval TS zelf zonder toestemming VME ( enkel melding ) en ten tweede indien met toestemming AV van de VME.

Wat mij bezighoudt ( niet uw terechte en verhelederende reactie ) maar de vele open ??? in de wetgeving en de uitspraken van de experten/juristen die zelf twijfels zaaien in een niet rechtlijnige setting van regels, en zich ook op de vlakte houden van een eensluidende uitspraak.

Daarom volg ik ook zeker uw aanhaling : de eerste rechtspraak/vonissen hieromtrent afwachten. Zal volgens mij de nodige discussies en tramelant meebrengen. En benieuwd hoe de wetgeving hieromtrent zal geïnterpreteerd worden in daden ?

Met waardering van Lynx xx

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 22 mar 2023 17:56

"Zal volgens mij de nodige discussies en tramelant meebrengen. "

LEES: een Eldorado voor advocaten ofte gefundenes Fressen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LOCO430
Topic Starter
Berichten: 27

#9 , 23 mar 2023 08:53

Ik vind het jammer zoals jullie aanhalen dat men voor een energiebesparende maatregel( warmtepomp plaatsen) niet duidelijk is zoals voor een laadpaal. Dit is het creëren van interpretaties en dat schept onduidelijkheid en dus ook onnodige rechtszaken ! Dus, het plaatsen van een airco op gemeenschappelijke dak mag mits melding aan de syndicus (=VME) volgens de hoger beschreven procedures.
Dank aan iedereen voor de uitleg.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 23 mar 2023 16:49

Het melden aan de syndicus is een NODIGE maar niet een VOLDOENDE voorwaarde om een buitenunit op het gemeenschappelijk dak te mogen plaatsen
Dat moet je goed voor ogen houden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 23 mar 2023 17:17

Je moet natuurlijk ook nog de toestemming hebben van de AV

Sirkii
Berichten: 5396

#12 , 23 mar 2023 17:41

Hoe verwarm je nu? Als er een gemeenschappelijke stookinstallatie is zal je moeten blijven betalen voor de kosten gekoppeld aan een nulverbruik. Tenzij je r in slaagt om de basiakte te wijzigen maar mede eigenaars zullen daar niet in meegaan. …

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 23 mar 2023 20:03

En je zal meer dan waarschijnlijk mee moeten betalken voor een nieuwe CV ketel als dat moment is aangebroken. Je hebt van de bestaande ketel trouwens al enige tijd gebruik gemaakt. Heb dat destijds, als beheerder van gebouwen, meermaals meegemaakt.

Vista azul
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 mar 2023 16:52

Ik verwarm met een eigen condenserende gasketel.
@ mava105, ik had nu net begrepen dat voor een airco aan de gevel te hangen er een toelating van de AV nodig is omdat het zicht veranderd van de gevel, maar deze komt op het dak en het staat in de aankoopakte dat het toegelaten is.
Wat moet ik dan begrijpen (en doen )aan wat hoger uitgelegd is?
Dank voor jullie advies.

Franciscus
Berichten: 38587

#15 , 25 mar 2023 17:24

In een appartementsgebouw dat ik (redelijk) goed ken zijn er appartementen waarvan twee dakappartementen.
Mogen die dan allemaal airco's op het dak plaatsen en zonnepanelen?
Er zijn nu al 7 schachten die uitkomen op het hoogste dak boven de lofts en hoe gaat men al die leidingen naar boven krijgen?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”