Schenking van woning met perceel wat er niet bij hoort

jakkepetrol
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schenking van woning met perceel wat er niet bij hoort

#1 , 11 mar 2023 08:42

Dag,

De woning van mijn ouders willen zij aan mij schenken vanwege successieplanning.
De woning is binnen een paar maanden 30jaar in hun bezit (datum akte) en toen zij de woning aankochten, was het perceel 10are (staat in de akte).
Toen was er al een omheining rondom het perceel, maar nu blijkt dat die omheining veel groter gezet is dan de oorspronkelijke 10are. Dit kunnen wij aantonen dmv luchtfoto's etc.
Dit is door de vorige eigenaar omheind en bedraagt 15are in totaal, dus 10are het echte perceel en 5are 'teveel' van een stuk weide dat 50are in totaal bedraagt.

Dus het perceel wat mijn ouders al 30jaar hebben en verzorgen is 15are, terwijl zij maar 10are gekocht hebben. Hier is nooit een melding of inbreuk van vastgesteld, wij zien het nu per toeval omdat wij bezig zijn met de schenking hiervan en nu niemand weet hoe hier mee verder om te gaan. Het stukje dat mee omheind is, wat normaal niet bij het oorspronkelijke perceel ligt, is van de gemeente (weide van 50are). dus niet van een particuliere eigenaar maar van de gemeente. De woning ligt ook in woonuitbreidingsgebied, wat de weide op zich ook is.
Toen zij dit kochten was er nooit een probleem met de bestemming v.d. grond of bestond dit zelfs niet, alsook ging men uit dat de omheining wel klopte.

ik wil geen slapende honden wakker maken en dat mijn ouders verplicht gaan worden om hun stuk terug kleiner moeten maken, want de hele inrichting van de tuin is zo gemaakt dat het 1 perceel is.
Onze notaris meldde ons dat mijn ouders na 30jaar recht hebben op het verkrijgen van dat 'afgesnoepte' perceel omdat hier in 30j tijd niemand een klacht tegen heeft neergelegd. Maar hij wist ons niet te vertellen HOE wij dat dan kunnen verkrijgen en welke procedures hiervoor gestart en/of doorlopen moeten worden.

Graag hoor ik jullie advies hierover, of als een advocaat (welk type dan?) dit voor ons moet bekijken.

Mvg, Jakke

Franciscus

#2 , 11 mar 2023 19:26

Is grond van overheid niet van een particulier.

jakkepetrol
Topic Starter

#3 , 12 mar 2023 09:17

Is grond van overheid niet van een particulier.
Klopt Franciscus, ik heb me hetzelfde afgevraagd.

Volgens mij geldt enkel voor openbaar domein dat verkrijgende verkrijging niet mogelijk is, niet voor alle gronden die de overheid bezit.
Ja, vandaar dat ik in mijn bericht het volgende schreef:
...dus niet van een particuliere eigenaar maar van de gemeente.
Wat bedoel je nu juist, dat het WEL of NIET mogelijk is om de verkrijgende verkrijging te krijgen? Indien neen, zijn mijn ouders dan verplicht het stuk terug aan de gemeente te geven ? Hoe zit het met eventuele verhuur later van dat perceel? Kan iemand er moeilijk over gaan doen?

Reclame

bullgod

#4 , 12 mar 2023 11:06

@ TS:
je spreekt over een "weide van de gemeente".
is die weide verpacht aan een landbouwer?

is verkrijgende verjaring niet heel moeilijk te bewijzen?
hoe kan je bewijzen dat de gemeente er in die 30 jaar werkelijk nooit (al was het maar een paar maanden of jaren) iets mee gedaan heeft?

en ik geloof dat het louter gedogen van het feit dat die 5 are als tuin gebruikt worden, niet voldoende is. ik dacht de gemeente ook de intentie moet hebben om haar perceel te "verwaarlozen". (ben niet zeker)

en als de weide verpacht is, lijkt het me nog een andere zaak.
stel dat de gemeente een pachtovereenkomst heeft van 50 are en die boer gebruikt er maar 45 effectief (omdat hij bv niet tot 50 kan tellen), dan doet de gemeente m.i. niets verkeerd.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

bullgod

#5 , 12 mar 2023 14:42

verkrijgende verjaring moest toch altijd al eerst bij vonnis bevestigd worden voor je er iets mee kon doen?

Franciscus

#6 , 12 mar 2023 15:05

Klopt maar zo verkrijg je wel een rechtsgeldige titel over die 5 are.

Edoch... u moet bij de zelfde gemeente dan wel terecht komen voor een bouwvergunning - aansluiting gescheiden riolering enz enz ...

Zo hebben we indertijd een serieus probleem gehad met gemeente die private weg wilde al bepaalde zaken had gedaan teruggefloten door enkele aanpalende eigenaars en dus de aansluiting op de openbare riolering van een bouwgrond die gelegen was op de privaat weg weigerde.
Water en elektriciteit waren er wel ook openbare verlichting.

bullgod

#7 , 12 mar 2023 22:45

hopelijk voor TS gaat het allemaal even vlotjes als hiervoor beschreven.
ik zou toch maar eens alle scenario's aftoetsen.
kwestie van in de rechtbank geen 5 are te "verliezen", waar wellicht ook de komende 30 jaar geen haan naar zou kraaien.

wat is te goeder trouw in deze situatie?
we wisten niet dat onzen hof 50% (geen 5%, hé) groter blijkt dan wat we gekocht hebben?

verkrijgende verjaring lijkt mij in deze toch eerder een sanctie voor wie 30 jaar naar zijn eigendom niet omkijkt, dan dat het een beloning zou zijn voor iemand die 30 jaar andermans grond inpalmt.
daarom: benieuwd of de gemeente de weide (50 are) zelf uitbaat, dan wel verhuurt/verpacht.
het zou straf zijn dat een eigenaar een deel van zijn grond kan kwijtspelen door een nalatige huurder.

jakkepetrol
Topic Starter

#8 , 15 mar 2023 07:20

Dank allemaal voor de reacties.
Inderdaad, de weide wordt verpacht aan een landbouwer (ook al 30j) die daar zijn paarden heeft staan.
De weide is ook afgepaald aan hun zijde en werd 10jaar geleden nog vernieuwd. dus nieuwe palen vervangen door de oude palen met schrikdraad.

Ja nu weet ik niet goed wat wij zouden doen aangezien ik heel fijne dingen (lees positief) lees maar ook exact hetgene waar ik schrik voor heb, nml dat ze hun 5are gaan verliezen en zo heel de bazaar moeten rechtzetten.

Hoe zit het mijn ouders die woning gaan verhuren aan iemand en die komt tot de conclusie dat hij eigenlijk gebruikt maakt wat niet van ons is? Die 5are en dreigt hiermee dan stappen te ondernemen etc. Hoe bescherm je jezelf tegen dit soort 'huurders' en wat kunnen daarvan de gevolgen zijn?

bullgod

#9 , 15 mar 2023 10:00

heb je eigenlijk dat perceel "van" je ouders al eens nauwkeurig opgemeten ter plaatse (dat het toch weldegelijk 15 are is) ?

"aantonen dmv luchtfoto's"
met rekentools op cadgis en geopunt is dat moeilijk te meten.

"afgepaald" is in deze context niet het zetten van een afsluiting.
weten jullie de (grens)paal zitten in "jullie" tuin?
de grens tot waar de 10 are komt en waar de 5 are begint?

ik weet niet of een verpachter geacht wordt om regelmatig zijn perceel te gaan opmeten om zeker te zijn dat de pachter wel de volledige oppervlakte gebruikt.

anderzijds, als een pachter een deel niet gebruikt, valt dat deeltje buiten de pachtwet en is de gemeente voor dat deeltje geen verpachter.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”