Elektrische laadpunten appartementsgebouw - Wie betaalt?

TomDZ1979
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Elektrische laadpunten appartementsgebouw - Wie betaalt?

#1 , 27 feb 2023 17:00

Wie betaalt er mee in een appartementsblok voor het installeren van laadpunten in de ondergrondse parking en de nodige aanpassingen aan de bestaande elektrische installatie om dit mogelijk te maken?

Het gaat hier specifiek over het geval dat een tweetal medeeigenaars (op een blok van 40 à 50 appartementen) geen parking hebben. Kunnen zij bij stemming door de VME om deze werken uit te voeren, verplicht worden om mee te betalen volgens hun aandeel aan enerzijds de laadpalen zelf, anderzijds de aanpassingen aan de elektrische installatie / brandblusinstallatie / bijkomende verzekeringkosten / mogelijke studies en vergunningsaanvragen?

Vermits de meerderheid een parkeerplaats heeft, kunnen de partijen zonder parking dit niet blokkeren. Echter hebben zij nul meerwaarde door deze werken, vermits zij zelf geen toegang hebben met hun wagen tot de parkeergarage.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39675
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 feb 2023 18:01

Hangt ervan af volgens mij.
Parking onder het gebouw
Parking ondergronds rond gebouw
Bovengrondse parking

Dus wat staat er in de basisakte en is er de aanpassing gedaan in 1.9.201.
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 26#p292918

LYNX XX
Berichten: 2714
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2023 19:16

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/13 ... rtementen/



Plaatsing van laadpalen door de VME zijn ten laste van de gemeenschappelijke delen garages. En niet voor de eigenaars zonder garage.

Reclame

TomDZ1979
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 feb 2023 12:59

Maar waarom zouden zij mee moeten betalen voor aanpassingen aan een gebouwdeel waarvan zij blijkbaar geen mede-eigenaar zijn ? Terwijl die kosten exclusief de parkinggebruikers ten goede komen, en niet de ganse gemeenschap van eigenaars.

Lijkt me ideaal scenario om zever te creëren
Akkoord, dat is ook onze redenering. Laat ons zeggen dat wij aan de kant staan van degene zonder parkeerplaats. Standpunt syndicus is dat iedereen moet meebetalan, omdat dit ook aanpassingen vereist aan brandblusinstallatie, verzekering, gemeenschappelijke energieverdeling (vermogen moet hoger), waar ook degenen zonder parkeerplaats deel aan hebben. Iets dat naar ons aanvullen een privéinvestering is, wordt op deze manier naar de VME getrokken en dan bij stemming aan iedereen opgelegd.

Basisakte komt uit een tijd dat er nog geen sprake was van laadpalen. Onderhoud en herstel van een parking is ook van een andere grootteorde dan een heel energiesystem uitbreiden van een relatief laag vermogen naar een installatie die 50 wagens tegelijk kan opladen. De kosten per woning liggen in de grootteorde van 4-5000 eur. Niet zo evident als je er geen enkel voordeel aan hebt. Zelfs al zegt de basisakte dat we zouden moeten meebetalen (wat onduidelijk is), lijkt mij dit niet billijk

Het gaat over een ondergrondse parking onder het appartementsgebouw.

LYNX XX
Berichten: 2714
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 feb 2023 13:50

In een VME met ondergrondse parking/parkeerplaatsen/garages zijn er gewoonlijk 3 soorten gemeenschappelijke delen. 1; De gemeenschappelijke delen van de appartementen zelf ( inkomhall, inkomdeur, verlichting, lift, elektriciteit ... )
2. De gemeenschappelijke delen van de garages zelf/kelderverdieping, in en opritten en manoeuvreerruimten in de kelder.
3. De algehele gemeenschappelijke delen : structuur, daken, tuin, funderingen, riolen, steunbalken ...

Blokpolis is te verdelen onder alle quotietiten.

1. kosten te verdelen per quotiteit appartement
2. kosten te verdelen per quotiteit van de garage
3. kosten te verdelen onder alle quotiteiten

De extra kosten voor het plaatsen van de laadpalen ( attesten, controles, elektriciteitsaanpassingen, aanpassings-en breekwerken, laadpalen en alle andere extra kosten ( o.a. extra verzekering ... vooral ook brandbeveiliging ) zijn ten laste van de quotiteiten van de garages.

Eigenaars die geen garage bezitten, kunnen ook niet aangesproken worden voor de kosten voor iets dat ze niet hebben.
Al die kosten ten laste van de garages ( per quotiteit ).

Al die nieuwe snufjes zullen nog veel miserie meebrengen ( zie de vele artikels omtrent de onveiligheid van laadpalen en brandgevaar en dergelijke in kelderverdiepingen : zie de media en de reeds voorgevallen branden/ontploffingen ).

Personnlijke visie : in de toekomst zal de nieuwe wet op de gedwongen mede eigenom voorbij gestreefd zijn en zal zich een nieuwe wetgeving moeten profileren.

ongelukbelaagd
Berichten: 563

#6 , 28 feb 2023 14:40

"een installatie die 50 wagens tegelijk kan opladen" --> dus een laadpaal voor elke eigenaar van een standplaats? Gaan die allemaal op hetzelfde moment opladen? Is dat wel mogelijk? Capaciteitstarief? Is deze elektrische installatie wel mogelijk?

Ik ben geen electricien en ook geen jurist.

Thomas Morus
Berichten: 6153
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 28 feb 2023 15:35

"Al die nieuwe snufjes zullen nog veel miserie meebrengen ( zie de vele artikels omtrent de onveiligheid van laadpalen en brandgevaar en dergelijke in kelderverdiepingen : zie de media en de reeds voorgevallen branden/ontploffingen )."

Aangezien er nog geen normen bestaan op dit vlak riskeert men dat de investering binnen enkele jaren waardeloos zal worden en dient te worden vervangen of aangepast; ofwel dient de garage zelf deels te worden ontmanteld voor noodzakelijke aanpassingen.
Dit zal het zoveelste eldorado worden voor keurders aller pluimage. Het zoveelste verplichte papiertje als men wil verhuren/verkopen/laadpaaldansen/enz...enz....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lukasi
Berichten: 1440

#8 , 28 feb 2023 16:27

Electrische laadpalen in een ondergrondse parking is niet toegestaan .
Extreem brandgevaar.

Pelikaan
Berichten: 154

#9 , 28 feb 2023 16:32

Quote = niet toegestaan in ondergrondse parking.

Is dit bepaald in een wettekst (nationaal vlak) of doelt men eventueel op een verbod op gemeentelijk vlak of volgens de brandweerzone?

LYNX XX
Berichten: 2714
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 feb 2023 19:07

"Al die nieuwe snufjes zullen nog veel miserie meebrengen ( zie de vele artikels omtrent de onveiligheid van laadpalen en brandgevaar en dergelijke in kelderverdiepingen : zie de media en de reeds voorgevallen branden/ontploffingen )."

Aangezien er nog geen normen bestaan op dit vlak riskeert men dat de investering binnen enkele jaren waardeloos zal worden en dient te worden vervangen of aangepast; ofwel dient de garage zelf deels te worden ontmanteld voor noodzakelijke aanpassingen.
Dit zal het zoveelste eldorado worden voor keurders aller pluimage. Het zoveelste verplichte papiertje als men wil verhuren/verkopen/laadpaaldansen/enz...enz....
correcte reactie Thomas.
Een brand met elektrische wagens is een nachtmerrie voor de brandweer en zeker in een ondergronds garagecomplex.
In bestaande VME's is niets of weinig voorzien om dit adequaat op te vangen = gevaarlijk.

basejumper
Berichten: 5152
Locatie: Diest

#11 , 28 feb 2023 20:09

Pelikaan : je dwaalt.
Quote = niet toegestaan in ondergrondse parking.

Is dit bepaald in een wettekst (nationaal vlak) of doelt men eventueel op een verbod op gemeentelijk vlak of volgens de brandweerzone?
https://www.vlaanderen.be/een-elektrisc ... j-parkings

Laadpalen zijn ingevolge Europese wetgeving zelfs verplicht in parkeergarages van appartementsgebouwen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

lukasi
Berichten: 1440

#12 , 01 mar 2023 08:22

Raar,
bij enkele opdrachten samen met architecten groep in stad antwerpen
was duidelijk doorgegeven dat laadpalen NIET waren toegestaan in de ondergrondse parkings.
Kan dit regionaal een verordening dan zijn?

mava105
Berichten: 22849
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 01 mar 2023 09:15

De Vlaamse regering spreekt hier over parkeerterreinen, niet over parkings in of onder het gebouw.


lebragard
Berichten: 282
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 mar 2023 11:32

Ondergrondse garages ?
Wordt deze aanzien , als een “open bouwlaag” of “gesloten bouwlaag” ? een wereld van verschil mbt. voorschriften “veiligheid” van het gebouw met of zonder een EV.
Een VME met ondergrondse garages ongeacht of het een open of gesloten bouwlaag is vraag ALTIJD een advies/veiligheidsrapport aan bij de brandweer van zijn provincie zodat men op de hoogte is mbt. de “laadpalen in ondergrondse garages” en aan welke richtlijnen deze moet voldoen, na het onderzoek stelt men vast dan er aanpassingen moet gebeuren mbt. de veiligheid van het gebouw…..en dan nog is dit geen garantie “tout court” en kan men achteraf nog afglijden…zoals aangehaald in # 8 en # 11

Laadpalen ?
Begrip laadpaal en laadpunt wat dekt deze lading ,…wijze van opladen…mode 1 = via elektrisch stopcontact , mode 2 , 3 , 4 = snelle opladingen . (mode 4 is trouwens niet toegelaten in ondergrondse garages cfr. voorschriften “fireforum”.

De publicatie van de Regels van Goed Vakmanschap Brandveiligheid – Elektrische voertuigen in parkings, die u kunt downloaden op de website van Fireforum vzw (Filter op type tekst: regel van goed vakmanschap)

• Het hoofdstuk 7 van het document beschrijft in detail de chronologische volgorde van de verschillende stappen bij de realisatie van de brandveiligheid in verband met elektrische voertuigen in parking.
• In hoofdstuk 8 worden de voorwaarden beschreven waaraan het ontwerp, de bouw en inrichting van de parkings moeten voldoen om zowel het ontstaan, de ontwikkeling en voortplanting van brand te voorkomen, de veiligheid van aanwezigen te kunnen waarborgen en het ingrijpen van brandweerdiensten te kunnen vergemakkelijken.
• Hoofdstuk 9 ten slotte beschrijft de interventie, het verwijderen en nabehandeling van het voertuig in geval van brand.

Laadpunt mode 1 via elektrisch stopcontact : Art. 3.82. Veranderingswerken

Bij de memorie van toelichting van de Kamer leest men :
Onder “bijbehorende faciliteiten” kan gedacht worden aan een laadpunt voor elektrische voertuigen (zoals vastgelegd en gedefinieerd in Europese Richtlijn 2014/94/EU). In de mate dat zo’n laadpunt dus in de gemeenschappelijke delen zou worden aangebracht, zou de in deze bepaling beschreven procedure moeten worden gevolgd. Wordt zo’n laadpunt in een private kavel (bv. private parkeerplaats) aangebracht, dan mag dat gebeuren op basis van het exclusieve eigendomsrecht van de betrokkene, en is hiervoor geen tussenkomst van de vereniging van mede-eigenaars vereist, in overeenstemming met de aansprakelijkheidsregels en de regels van bovenmatige burenhinder.

En dan de statuten van het gebouw:
In praktisch alle statuten van het gebouw , reglement van mede-eigendom zijn er bepalingen die bepalen “dat men de veiligheid van het gebouw niet in gevaar mag brengen” en “de mede-eigenaars mogen géén overlast veroorzaken” ect….
Mede-eigenaars die géén laadpalen willen in de ondergrondse garages hebben een punt , ook al beslist de meerderheid voor het plaatsen van…..de tegenstemmers kunnen protesteren conform art.3.92 en andere.

Een VME kan beter investeren in laadpalen maar dan niet geplaatst in de ondergrondse parkeergarages.

Nuttige info is het "Stappenplan" voor het plaatsen van laadpalen in een VvE ,Nederland….
https://www.vvebelang.nl/wp-content/upl ... de-VvE.pdf

https://www.cib.be/actua/526921cb-250f- ... nstalleren
“Tot slot aan de wetgever en de bevoegde regeringen één duidelijk signaal: om de kwestie van de laadpalen vlot te trekken, is er dringend nood aan een goed overkoepelend kader, minstens voor alles wat de brandveiligheid betreft. Een uniforme set aan regels over alle brandweerzones is een basisvoorwaarde. Daar moet zo snel mogelijk werk van worden gemaakt. Dit ook in de wetenschap dat bij nieuwbouw en grondige renovaties binnenkort ingevolge Europese regelgeving de aanwezigheid van infrastructuur voor laadpalen sowieso verplicht voorzien moet worden.”

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”