waterlek syndicus nalatigheid

Huberke
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

waterlek syndicus nalatigheid

#1 , 28 jan 2023 22:50

Mijn vriendin had een dikke twee jaar geleden een lek in de slaapkamer van haar appartement. Dit was duidelijk te zien op het plafond en na verloop van tijd ook in de muur. Na veel getreuzel en gepalaver en rond de port gedraai heeft de syndicus stappen ondernomen om het probleem op te lossen. Weliswaar met heel veel tijd en ook weer gediscussieer tussen elke stap. Vanaf de eerste melding tot ( zogezegd ) herstel heeft 2 jaar geduurd. Syndicus heeft ook nooit bewarende maatregelen genomen. De verzekering blokpolis heeft haar toen een bedrag uitgekeerd voor gevolgschade. Lekdetectie en het aanpakken van de oorzaak van het probleem hebben alle eigenaars van de app.blok mee betaald. Ik heb altijd getwijfeld of het probleem wel deftig was aangepakt en mijn vermoeden wordt nu bevestigd. Weer een lek en weer vocht op dezelfde plaats.
Spijtig want wij hebben heel de slaapkamer opnieuw geverfd en geplamuurd. Maar nu komt het. Er is toen blijkbaar een lekdetectie gebeurt ( in opdracht van syndicus )toen mijn vriendin de eerste keer een lek had. Verslag van die firma hebben we hier. Hier staat in dat er drie punten moesten aangepakt worden voor de lek op te lossen. Syndicus heeft blijkbaar toen maar één punt aangepakt vandaar dat er nu terug een lek is. Mijn vriendin herinnert zich nog dat de syndicus haar voor 100% beloofd had dat één punt aanpakken alles zou oplossen want dat het anders ook veel te veel geld zou kosten. Echter geen schriftelijk bewijs van dat vriendin hiermee akkoord is gegaan. Weet niet of dit ter zake doet. Wij begrijpen ook niet dat controleur verzekering dit niet heeft opgemerkt toen hij kwam controleren of het hersteld was. Nu zitten wij opnieuw met de gebakken peren. Alles is stukken duurder geworden nu.

Mijn vraag

Moet syndicus geen bewarende maatregelen nemen?
Is er een max. termijn voor herstel want 2 jaar zoals eerste keer is toch veel te lang?
Kunnen wij of de andere bewoners van de blok een bepaald bedrag eisen van de syndicus want hij heeft alle punten niet aangepakt toen?
Als alles nu moet hersteld worden zoals in lekdetectieverslag dan moeten de herstellingen van de eerste keer teniet gedaan worden en terug afgebroken worden.

Is het niet beter dat wij dit direct laten behandelen door de vrederechter?
En wel omdat ik de indruk had dat de syndicus het onder één hoedje speelde met de controleur van de verzekering.
Waarom? Wij hadden een afspraak gemaakt met deze man om te komen controleren voor herstel. Die week had het net veel geregend. Plots wordt de afspraak geannuleerd en op twee weken later gezet. Ik herinner mij dat er net voor die week heel goed weer was voorspeld.

Verder heeft die controleur komen meten en mat 65% vocht in de muur. Volgens hem was dit goed en was dit een normaal vochtpercentage voor hem.
In de verfwinkel zegde ze niet schilderen boven de 20% vocht en konden ze hun oren niet geloven.

Graag raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2023 08:12

Syndicus schriftelijk aangetekend ( met ontvangstbewijs ) in gebreke stellen.
Zelf blokpolis aanschrijven met volledig dossier en detectieverslag.
RVME ook aanschrijven om hun er attent op te maken dat syndicus niet heeft laten uitvoeren wat in de lekdetectie vermeld staat. RVME moet controleren dat syndicus zijn werk doet.

Ook uw ( haar ) eigen BA/rechtsbijstandverzekering inschakelen met volledig dossier.

Indien hierna niets gebeurt, zeker vrederechter inschakelen.

De verfwinkel heeft het bij het juiste eind.

Huberke
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jan 2023 17:57

Linx Bedankt hoor. Maar wat wordt bvb door de wet aanzien als een max termijn van herstelling? Ik neem aan dat een bvb vrederechter dit toch wel wat erover vindt om daar twee jaar over te doen.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2023 18:45

2 jaar is geen reële termijn. Een max. termijn in de wetgeving ??
Tegenwoordig moet men rekenen op langere termijnen om herstellers-aannemers aan de gang te krijgen.
MAAR hier gaat de syndicus zwaar in de fout, gezien de hoogdringendheid en het vermijden van bijkomende schade. Hij kan gerust een sneldienst aan duiden. In de polissen van verzekeringen wordt zelfs aangedrongen wordt om uitbreiding schade of nieuwe schade te beperken of te vookomen.
Syndicus heeft als taak om de VME/gebouw in staat te behouden en de nodige maatregelen te nemen.

Indien niet = vrederechter.

Huberke
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 feb 2023 21:47

Bedankt allemaal voor de reacties

Huberke
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 feb 2023 19:46

Vervolgverhaal van deze post.
Er is een week geleden een jaarlijkse vergadering geweest vme + syndicus.
Syndicus zijn opdracht is verbroken. Echter is er niet echt gestemd over de kwijting toen hij dat vroeg. Nu schrijft hij in het nagestuurde verslag dat hem kwijting is gegeven. Ik vind dit vreemd want daar is niet over gestemd enkel over einde contract. Of is dit eigenlijk hetzelfde. Nu probleem met die waterlek daar hebben we had dan nimmer over gehad. Wel ben ik te weten gekomen dat er aan de syndicus een kwijting is gegeven bij de vorige vergadering en dit was na het herstel van de lek die dus eigenlijk niets heeft uitgehaald. Is het nog mogelijk het bedrag van herstelling , dat vme dus betaald heeft , op één of andere manier terug te vorderen of is dit nu onmogelijk geworden met die kwijting? Even ter verduidelijking syndicus had eerst alles met siliconen laten opspuiten ( 1200 € ) om pas nadien een lekdetectie te laten doen en te constateren dat die siliconen niet goed was gespoten en eigenlijk niets uithaalde. Of valt er niets meer te recupereren bij de syndicus nu want hij is nu ook plots van naam veranderd.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 mar 2023 10:16

Vervolgverhaal van deze post.
Er is een week geleden een jaarlijkse vergadering geweest vme + syndicus.
Syndicus zijn opdracht is verbroken. Echter is er niet echt gestemd over de kwijting toen hij dat vroeg. Nu schrijft hij in het nagestuurde verslag dat hem kwijting is gegeven. Ik vind dit vreemd want daar is niet over gestemd enkel over einde contract. Of is dit eigenlijk hetzelfde. Nu probleem met die waterlek daar hebben we had dan nimmer over gehad. Wel ben ik te weten gekomen dat er aan de syndicus een kwijting is gegeven bij de vorige vergadering en dit was na het herstel van de lek die dus eigenlijk niets heeft uitgehaald. Is het nog mogelijk het bedrag van herstelling , dat vme dus betaald heeft , op één of andere manier terug te vorderen of is dit nu onmogelijk geworden met die kwijting? Even ter verduidelijking syndicus had eerst alles met siliconen laten opspuiten ( 1200 € ) om pas nadien een lekdetectie te laten doen en te constateren dat die siliconen niet goed was gespoten en eigenlijk niets uithaalde. Of valt er niets meer te recupereren bij de syndicus nu want hij is nu ook plots van naam veranderd.
Huberke, ontslag syndicus staat normaal bovenaan de agenda. Vanaf ogenblik ontslag of verbreking contract beeindigt zijn mandaat en stopt de AV. Einde cfontract is niet gelijk aan kwijting geven. Indien geen kwijting is gestemd, is er ook geen kwijting.
Aanrader geef in ieder geval deze syndicus geen kwijting meer.
Indien op vorige AV kwijtig is gegeven is dat voor de periode tot die AV, en geldt niet voor deze nieuwe AV.

Oppassen met syndici die plots van naam veranderen en er de brui aangeven.
Bijkomende vraag waar zit jullie RVME, die hebben als mandaat toe te zien dat de syndicus zijn opdrachten gegeven door de AV uitvoert en nakomt.
Zwak punt voor iedere VME is ook dikwijls de zwakte ( gebrek aan kennis en inzet ) van de RVME en de rekencommissaris.

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 01 mar 2023 11:30

Waren de lekken in gemeenschappelijke aan- afvoerleidingen of in privatieve leidingen/dichtingen (zoals siliconen aan bad/douche? In t eerste geval moet de syndicus de herstelling(en) aansturen. In t tweede geval de eigenaar.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”