de epc klucht

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

de epc klucht

#1 , 23 jan 2023 19:22

Het epc van een appartement dat ik verhuur vervalt. Heb epc keurder aangesteld maar die kan me geen epc afleveren omdat er verschillende fouten in het epc van de gemeenschappelijke delen staan. Met dat attest moet hij rekening houden bij het opstellen van het epc attest van het appartement zelf.
Mijn huidig epc vervalt volgende week. Zonder geldig attest mag ik de huur niet indexeren per 1 maart eerstkoimend. De VME was opdrachtgever voor het epc gemeenschappelijke delen.
Kan ik de financiële schade terugvorderen van de VME?
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 23 jan 2023 19:29, 2 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2023 19:28

Ik neem aan van niet.

De VME heeft immers een geldig EPC, opgesteld door een “deskundige”. Het is niet aan haar om de inhoud van dit afgeleverde document in twijfel te trekken.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 23 jan 2023 19:49

Ik neem aan van niet.

De VME heeft immers een geldig EPC, opgesteld door een “deskundige”. Het is niet aan haar om de inhoud van dit afgeleverde document in twijfel te trekken.
Ik bedoel uiteraard nadat IK afdoende aangetoond heb dat het foutief is.
De "blunder" is visueel vast te stellen door eender welke leek, dus ook door bezoek vrederechter.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2023 20:04

Ik snap wat je bedoelt, maar VME moet volgens mij EPC gemene delen laten opmaken, betalen en aan de individuele eigenaars bezorgen. Niet het EPC controleren.

Om wat voor fouten gaat het?

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 23 jan 2023 20:21

Langs straatzijde is het app. op straatniveau, maar wegens niveauverschil aan de achterzijde op eerste verdieping. Er zit dus nog een bewoond en verwarmd appartement onder het mijne, maar het epc vermeld "kelderruimte onder niet voldoende geïsoleerde vloer".
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

loeki
Berichten: 267

#6 , 24 jan 2023 05:34

Waarom hebt U niet onmiddelijk gereclameerd toen U het EPC in handen kreeg van de VME
Als de fout zo duidelijk is, dan had U dat direct moeten melden en had men het direct moeten aanpassen

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 24 jan 2023 22:27

Waarom hebt U niet onmiddelijk gereclameerd toen U het EPC in handen kreeg van de VME
Als de fout zo duidelijk is, dan had U dat direct moeten melden en had men het direct moeten aanpassen
Omdat de syndicus het niet naar de eigenaars had verstuurd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

loeki
Berichten: 267

#8 , 25 jan 2023 05:09

Dan lijkt het mij dat de syndicus duidelijk in de fout is gegaan en zal moeten instaan voor de gevolgschade.

rogerilli
Berichten: 109

#9 , 25 jan 2023 05:11

Ik neem aan van niet.

De VME heeft immers een geldig EPC, opgesteld door een “deskundige”. Het is niet aan haar om de inhoud van dit afgeleverde document in twijfel te trekken.
Ik bedoel uiteraard nadat IK afdoende aangetoond heb dat het foutief is.
De "blunder" is visueel vast te stellen door eender welke leek, dus ook door bezoek vrederechter.
klacht indienen bij de beroepsvereniging (ABEX, etc) waaronder de expert valt

lebragard
Berichten: 222
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 jan 2023 12:39

Syndicus is opdrachtgever EPC gemene delen.
Het EPC is bij wet een verplicht document.
Indien een EPC duidelijke fouten bevat moet men daarop reageren.

Indien de syndicus op de hoogte wordt gebracht van een fout EPC (gemene delen) moet deze actie ondernemen en de energiedeskundige die het EPC certificaat samenstelde moet de nodige correctie doen , indien deze daar niet op in gaat , zal de syndicus niet anders kunnen dan een procedure op te starten , teneinde een correct EPC certificaat te bekomen.

Gevolgschade van een verkeerd EPC certificaat is een contractueel geschil (en dat weet u even goed als ik) , blijft de syndicus stilzitten en deze is op de hoogte van het fout EPC attest…is de VME daarvoor verantwoordelijk…..

Syndicus onderneemt actie , maar….blijft de medewerking uit van de deskundige , gevolgschade voor de deskundige…..procedure ect…..


https://www.vlaanderen.be/energiepresta ... er-een-epc
• Als blijkt dat er fouten gemaakt werden in het EPC, riskeert de energiedeskundige een boete. Hij is verplicht om deze fouten te corrigeren en het EPC aan te passen volgens de controlevaststellingen van het VEKA. Het aangepaste EPC wordt aan de huidige eigenaar van de woning bezorgd. Bij verhuur moet de eigenaar een kopie van het aangepaste EPC aan de huurder bezorgen.
https://www.vlaanderen.be/epc-pedia/ove ... elijkheden

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”