Waterschade door mede-eigenaar appartement

j_4175
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Waterschade door mede-eigenaar appartement

#1 , 29 sep 2022 00:21

Beste,

Enkele weken geleden hebben we een waterlek vastgesteld in de (ondergrondse) berging van ons appartement.
Gezien de schade, de hoeveelheid water en de frequentie dat wij naar onze berging gaan was het lek waarschijnlijk al 1 week aanwezig.
Het waterlek bleek afkomstig te zijn door een lekkende sifon in de badkamer van het appartement dat boven de berging ligt.
Dit appartement wordt verhuurd, maar de eigenaar heeft het lek vrij snel laten repareren.
Het lek was overigens ook zeer zichtbaar, er stond een plas water in de badkamer. Ik was hiervan getuige toen de loodgieter het probleem is komen vaststellen en repareren (ik heb toegekeken vanuit de gemeenschappelijke gang, door hun voordeur die open stond).
De huurders hebben er niet bij stilgestaan dat dit een probleem was (!?)

Wij hebben onmiddellijk onze inboedelverzekering ingelicht maar zij willen niets terugbetalen/doen omdat de schade aan onze inboedel (=150 euro) onder de franchise ligt (250 euro).
De blokpolis van het appartement werd ook ingelicht aangezien er ook schade is aan het gebouw (=onze berging plafond/muur/grond).
Die verzekering is langs geweest en de schade wordt geraamd op 220 euro. Zij vertellen mij nu ook dat ze niets vergoeden omdat dit eveneens onder de franchise ligt (300 euro).

De verzekering vertelde me dat ik wel kan proberen vragen aan aan de huurder of eigenaar van het appartement of ze mijn schade aan inboedel/gebouw willen vergoeden. Maar dit lijkt dan eerder af te hangen van de goodwill van de huurders/eigenaar.
Dit vind ik echt een zeer vreemde situatie dat de verzekering hier niets meehelpt of aan doet?
Ik begrijp dat het hier over relatief kleine bedragen gaat, maar wij zitten hier nu wel met 370 euro schade die 100% veroorzaakt is door een andere partij, die bovendien zeer nalatig was door een zichtbaar lek niet te repareren en te laten aanslepen.

Wat zijn mijn opties hier?
Moet ik nu zelf opdraaien voor de schade? Heb ik het "recht" dat de tegenpartij dit moet vergoeden?
De communicatie met de huurder verloopt ook zeer stroef.
Is dit iets waar een vredegerecht mee kan helpen?

Alvast bedankt voor jullie inzichten.

Met vriendelijke groeten,
Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 29 sep 2022 14:28

Uw tegenpartij is de eigenaar en die moet de 'franchise' maar betalen en alles indien fout van huurder terugeisen.
Hebt u een (aparte) rechtsbijstand waar mogelijk ook contracten* inbegrepen zijn?
*dit is hier nu niet van toepassing maar kan handig zijn in toekomst.

j_4175
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 sep 2022 14:45

Bedankt voor uw reactie. Ik zal dan nog eens contact proberen opnemen met de eigenaar. Maar wat kan/moet ik doen als die niets wil betalen?

In de blokpolis zit ook rechtsbijstand. Maar de verzekering vertelde me dat we hier niet te veel van mogen verwachten. Die zouden hooguit een mail of brief sturen naar de eigenaar om onze schade te vergoeden.
Meer zouden die ook niet doen gezien het lage bedrag van de schade.

Zelf hebben we ook rechtsbijstand die we misschien kunnen inschakelen voor de inboedelschade. Maar ik ben benieuwd of die meer gaan doen dan de rechtsbijstand van de blokpolis.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 29 sep 2022 14:52

Dan kan u de eigenaar met een verzoekschrift voor de vrederechter brengen.
Uw dossier wel goed documenteren ...indien mede-eigenaar niet betaald zal u moeten dagvaarden.
Ook de zaak op de volgende AV aanhangig maken.

Vraag is hoe is de schade ontstaan dat bepaald veel wie er uiteindelijk moet opdraaien voor de kosten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”