Warmtepomp naast perceelgrens

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

Warmtepomp naast perceelgrens

#1 , 15 mei 2022 12:59

Hallo,

Sinds enkele maanden heeft mijn buur een warmtepomp geplaatst om zijn zwembad te verwarmen. Deze pomp staat op 1 meter van de perceelgrens (en goed ver weg van zijn terras natuurlijk). Deze warmtepomp maakt een zoemend geluid waardoor wij absoluut niet meer kunnen genieten van onze tuin of van ons terras. Dit geluid begint dan in de ochtend en slaat af in de avond.

Ik heb deze persoon daar al enkele malen over aangesproken met de vraag of hier geen isolatiekast kan op geplaatst worden om het geluid te dempen, maar dit blijkt niet mogelijk doordat de pomp lucht nodig heeft en zo een pomp veel plaats inneemt (de pomp staat tussen de perceelgrens en het tuinkot dus dat kan moeilijk). Ook verplaatsen is geen optie, technisch zou dat teveel werk zijn doordat alle leidingen in de grond liggen.

De 2de maal dat ik hem aansprak had hij niet veel oor meer naar mijn klacht.

De pomp is een Blue+ Full Inverter 14kw. Op de specificaties zie ik dat deze zeer stil zou moeten zijn (20dba op 10m afstand) maar in mijn tuin en al zeker aan mijn terras is het om onnozel te worden door het continue gezoem. Ook staat de pomp tegen een houten tuin kot wat volgens mij het geluid nog versterkt.

Nu mijn vraag: Is het zomaar mogelijk om zo een pomp te plaatsen vlak naast de perceelgrens ? Is er een regelgeving die zegt hoe luid zo een pomp mag klinken bij de buren ?

Het is niet mijn bedoeling om hiervoor meteen naar een rechter te stappen (ook omdat ik niet weet of ik ook maar een kans maak om mijn gelijk te krijgen), het liefst van al zou ik dit onderling regelen met mijn buur maar hiervoor weet ik graag wat mijn rechten zijn.

Mvg,
W

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6856

#2 , 15 mei 2022 13:21

Ook zonder dat er precieze regels zijn daaromtrent, hoeft u als buur een echt overdreven burenhinder niet te dulden.

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

#3 , 15 mei 2022 14:31

Het probleem is dat dit waarschijnlijk niet door iedereen als hinder wordt ervaren. Net daarom weet ik niet of ik juridisch ook sterk sta. Ik irriteer me er mateloos aan, het plezier van mijn tuin is echt om zeep. Maar voor een ander persoon kan dit dan weer overdreven zijn gezien het qua decibels (volgens de technische fiche althans) niet zo luid is.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 mei 2022 18:51

20 dB zou u zelfs niet mogen horen, dat verdwijnt normaal in achtergrondgeluid

Dus mogelijk is er wat mis met de pomp of montage

loeki
Berichten: 267

#5 , 16 mei 2022 06:01

Begin eens met op verschillende plaatsen in Uw tuin het geluid (db) te meten
U kunt dat met een app op Uw smartphone

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

#6 , 17 mei 2022 13:11

Hallo,

Bedankt voor de reactie. Ik had dit inderdaad al eens gedaan, ik kom dan op een minimum db van 40db over een meting van een minuutje ofzo
Ik neem het minimum omdat je natuurlijk ook omgevingsgeluid hebt (vogels, wind in de struik, etc).

Daarenboven denk ik niet dat het enorm luid is, maar als je een gezoom van smorgens tot savonds hoort dan moet dat niet luid zijn om er onnozel van te worden.

Maar als ik het goed begrijp is er dus geen wet die bepaald dat je zomaar een warmtepomp mag plaatsen tegen de omheining van je buren?

Grtn
W

bosprocureur
Berichten: 6856

#7 , 17 mei 2022 13:59

... vandaar mijn verwijzing naar overdreven burenhinder, en van die overdreven burenhinder, daar geeft u net een perfect voorbeeld :)
Daarenboven denk ik niet dat het enorm luid is, maar als je een gezoom van smorgens tot savonds hoort dan moet dat niet luid zijn om er onnozel van te worden.

Nu nog iedereen overtuigen...

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 17 mei 2022 16:33

kan je aan uw kant geen grote plaat of iets geluidsabsorberend zetten, die het geluid naar boven stuurt, en niet meer rechtstreeks naar uw tuin?

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 17 mei 2022 18:50

Bij overlast is politie sowieso bevoegd.Is er in uw gemeente een dienst burenbemiddeling?

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

#10 , 18 mei 2022 12:35

Ik denk niet dat de politie hier iets aan zal doen gezien het geen overweldigend geluid is, maar ik zie inderdaad een dienst burenbemiddeling op de website van de gemeente. Ik zal alvast nog eens proberen te praten met de buur en als dat nergens op uitdraait (wat ik eigenlijk verwacht) dan zal ik daar eens horen.

Als dat ook faalt, eens zien of ik het als burenhinder kan aankaarten.

Bedankt voor de reacties.

bambipower
Berichten: 1034

#11 , 18 mei 2022 14:05

Als buur wil, kan hij de warmtepomp wel omkasten. Gewoon zorgen dat er nog aanvoer en afvoer van lucht kan zijn.
Het aantal db zal al drastisch verlagen.

Als hij niet wil, vrees ik dat je niet veel kan doen.
40db is niet zoveel

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

#12 , 28 mei 2022 12:53

Als buur wil, kan hij de warmtepomp wel omkasten. Gewoon zorgen dat er nog aanvoer en afvoer van lucht kan zijn.
Het aantal db zal al drastisch verlagen.

Als hij niet wil, vrees ik dat je niet veel kan doen.
40db is niet zoveel
Probleem is dat hij deze zo geplaatst heeft dat er geen omkasting mogelijk is, hiervoor heb je meer ruimte nodig.
Ik heb ondertussen de gemeente gecontacteerd, ik hoop nu dat ik via deze weg wat kan doen. Ze hebben me alvast dit doorgestuurd:
§1 Technische installaties zoals luchtkoelingen, koelinstallaties, pompen, ventilatiesystemen en dergelijke dienen steeds volgens de regels van de kunst en volgens de instructies van de fabrikant te worden geplaatst. Het is verboden deze installaties te installeren op een dergelijke wijze dat de overlast van deze installaties, zoals geluid, lucht, geur, stof en visuele hinder voornamelijk worden afgewenteld op percelen van derden teneinde het eigen perceel zoveel als mogelijk te ontzien.

§2 Op toestellen of systemen met regelmatige werking zoals elektrische motoren, pompen, warmtepompen, airco’s, condensors, dampkappen, ventilatoren, droogkasten, enz., die wegens hun gering vermogen niet ingedeeld zijn in het VLAREM en geen deel uitmaken van een in het VLAREM ingedeelde inrichting, zijn de richtwaarden voor geluid van het VLAREM van toepassing verminderd met 5 dB(A), als de waarden die niet mogen overschreden worden.
Als ik het goed voor heb is de limiet in het VLAREM 45dba, verminderd met 5dba is dit dus 40dba waar deze pomp wel degelijk over gaat (47dba meet ik op de meeste momenten, 40dba is wanneer ze pas aanslaat heb ik de indruk)

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 28 mei 2022 20:40

Wet van 18 juli 1973 ... is ook te vinden in Vlaanderen en omgeving...
verwijst naar wet van 21 dec 1998... in mijn (te oud) zakboek milieuhandhaving 2010 is wel vermeld dat ook huishoudelijk gebruikte toestellen er onder vallen maar inzake airco en pompen vind ik zo direct niets terug.

Waar hebt u die door u aangehaalde teksten gehaald. Want voor Vlarem is bij mijn weten ook steeds de politie bevoegd - gewoon door omschrijving overlast of als die van nachtlawaai.

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

#14 , 29 mei 2022 06:46

Beste,

Ik heb dit verkregen van de dienst bij de gemeente die zich hiermee bezighoudt. Hij zegt dat dit in het 'nieuw' politiereglement staat.

Van de mail van de gemeente:
Zoals eerder gesteld, geldt voor grotere installaties (totale geïnstalleerde drijfkracht meer dan 5 kW) Vlarem II (let wel, geïnstalleerde drijfkracht is niet hetzelfde als het thermisch vermogen, veel installaties vallen niet onder Vlarem II).

Voor de overige warmtepompen gelden onderstaande bepalingen uit het nieuwe politiereglement.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 mei 2022 10:51

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”