Gedeelde eigenaren in een klein appartement

Rachilde
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gedeelde eigenaren in een klein appartement

#1 , 04 mei 2022 00:52

Ik ben sinds april 2018 eigenares van een gelijkvloers appartement in een klein gebouw met 3 kleine appartementen. De 1ste en 2de verdieping behoren tot dezelfde eigenaar en worden verhuurd. Nadat ik er een 8-tal maanden woonde bleek ik een groot probleem met het toilet te hebben. Telkens de bovenburen doortrokken spoelde mijn toilet over. Ik heb toen de septische put laten ledigen. Even ging het goed en toen begonnen de problemen op Oudjaar opnieuw. Spoeddienst gebeld en 805 € mogen betalen voor niets daar het probleem niet opgelost was. Uiteindelijk een loodgieter laten komen die een verlenging plaatste in de septische put. 160€. Een jaar later terug de put laten ruimen en ontstoppen omdat het toilet overspoelde, 250€. Vandaag terug 250€ voor hetzelfde probleem. De mensen van de 1ste verdieping leven met 4, ik ben alleen en ook op het derde woont een alleenstaande. Verder is het ook zo dat de huurders boven geen respect hebben. De gang wordt opzettelijk bevuild, net als de voortuin en zelfs mijn achtertuin. Ze smijten sigaretten, toiletpapier, voedingsresten,.. gewoon door het raam mijn tuin in. Als ik de mede-eigenaar daarover aanspreek lacht hij het gewoon weg. Hij woont niet in de buurt en het enige dat hem interesseert zijn de maandelijkse inkomsten van zijn appartementen en dat ik op tijd de waterrekening betaal waarvan ik niet eens een overzicht krijg. Gewoon een bedrag dat ik zo snel mogelijk moet betalen! Er zijn nog een hoop zaken die niet conform zijn, zoals een ethernit leiding, een barstende gevel, die de mede-eigenaar zou laten herstellen kort nadat ik het appartement kocht (helaas heb ik daar niets van op papier) en nu kan hij het uiteraard ook op mij verhalen, scheuren in mijn plafond veroorzaakt door het onophoudelijke gehamer van de mensen op het 1ste. Ik ben deze situatie beu. Vooral ook de intimidatie door de man van de 1ste verdieping. Verder ook de zware geluidsoverlast van de 1ste verdieping tot 's nachts, die ook mijn buren treft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rachilde
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mei 2022 01:14

Sorry, verkeerde tab. Mijn vraag is wat mijn rechten zijn. Ik betaal me hier blauw aan van alles en nog wat. Ik lijk tevens de poetsvrouw want niemand maakt ooit de gang schoon. Integendeel, de kinderen worden voor straf op de gang gezet en krijsen alles bij elkaar, bevuilen alles maar halen ook de bezetting van de muren. Als ik vraag om zo weinig mogelijk door te spoelen omdat het toilet bij mij overstroomt gaan ze net even extra doortrekken. En daarnaast hopen vochtige doekjes en etensresten door het toilet blijven spoelen.Terwijl ik hun planten, die ze op de gang zetten, tijdens hun vakantie, water gaf zoals gevraagd, die hen van internet voorzag toen ze niet meer konden betalen,...Ik heb dit appartementje mooi en knus ingericht maar op deze manier hoeft het echt niet. Helaas ben ik financieel gebonden. Op deze manier ga ik het echter ook niet lang meer trekken, financieel en mentaal.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 mei 2022 16:25

En wat doet de syndicus, als er al één is? Die kosten aan beerput, riool, en gevel dienden betaald te worden door de gemeenschap van de verschillende eigenaars. Er dient bij jullie dringend een syndicus worden aangesteld. Raken jullie er onderling niet uit, zal je naar de vrederechter moeten stappen, die dan een syndicus zal aanstellen om orde op zaken te stellen

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 21 mei 2022 22:04

Idd. syndicis. De eigenaar van de twee apartementen heeft trouwens maar zelfde aantal stemmen als u.
Gezien eigendom nu in verdeeldheid is moeten de kosten via de VME geregeld worden gezien er meerdere eigenaars zijn.
Wat staat er in uw akte ? Is er een basisakte? RIO en of een huishoudelijk reglement?
Wat heeft uw notaris gedaan?

Uiteraard dienen de natte doekjes NIET door toilet gespoeld te worden.

adsummam
Berichten: 581

#5 , 22 mei 2022 07:29

verwijderd

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”