plaatsen van nieuwe omheining

karina1965
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

plaatsen van nieuwe omheining

#1 , 29 mar 2022 16:13

Hallo
Graag had ik volgend probleem een advies.
Situatie op scheidingslijn tussen twee eigendommen is er een deels houten omheining en een omheining met klimop. De klimop is door de buren gepland tegen de omheining in draad. Door het niet correct snoeien van de buren van de klimop is de omheining schuin komen te staan en helt meer dan een halve meter over naar mijn tuin toe.
Door de storm eind februari is de houten omheining omver gewaaid en wens ik nu de volledige omheining tussen de twee eigendommen te vernieuwen door een houten omheining van 1m80. De buren willen hier niet voor bijbetalen dus ik beslis om de omheining om mijn eigendom te plaatsen. Wel is het noodzakelijk dat de klimop verwijdert wordt om de nieuwe omheining correct te plaatsen. De buren eisen dat er niets veranderd aan de klimop omheining en het is ons verboden om hun eigendom te betreden.
Wat kan er hier aan gedaan worden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Masty
Berichten: 88

#2 , 30 mar 2022 11:04

Bemiddeling zoeken bij de gemeente, CAW.
In het slechtste geval een nieuwe omheining plaatsen op uw grond maar dat lijkt in dit geval niet het ideale.

lukasi
Berichten: 1181

#3 , 30 mar 2022 11:12

Mag je wel een afsluiting plaatsen van houten panelen ?
Kijk dit zeker na in je verkavelingsvergunning of bij de gemeente. Meer en meer wordt dit niet meer toegestaan of zijn er beperkingen opgelegd . Bijvoorbeeld niet aan de straatkant of beperkt in de hoogte, niet verder dan 10/15 meter links en rechts te rekenen vanaf de achterste bouwlijn.

Voor de schuin, omgevallen klimop op draad, zal je de buren moeten aanmanen om deze ofwel te herstellen ofwel te verwijderen. Maar best eerst nagaan of je medeeigenaar bent of dat de scheiding op volle eigendom staat van de buren of jullie. Net zo voor de bestaande paneelafsluiting.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 30 mar 2022 15:02

Quote : " De buren eisen dat er niets veranderd aan de klimop omheining en het is ons verboden om hun eigendom te betreden. "

Zorg om te beginnen dat u 100 % zeker bent dat dit een afsluiting is , gelegen OP de gemeenschappelijke grens .
Indien dit zo is , kunt u nabuur proberen aan het verstand te brengen dat wetgeving op gemeenschappelijke afsluitingen sinds 2018 grondig veranderd is ;
en dat nabuur het risico loopt hun mede-eigendomsrecht ( mandeligheid genaamd in de rechtspraak ) te verliezen , minstens voor het gedeelte klimopafsluiting die zij weigeren te onderhouden / herstellen .

1. Nieuw artikel

Art. 3.112:

De herstellingen tot onderhoud en de grove herstellingen in de zin van de artikelen 3.153 en 3.154, evenals de heropbouw van een gemene afsluiting zijn ten laste van de mede-eigenaars, elk naar verhouding tot hun rechten, behalve indien zij uitsluitend aan één van hen zijn te wijten.

Behalve indien een mede-eigenaar de gemene afsluiting daadwerkelijk blijft gebruiken of de beschadigingen heeft veroorzaakt, kan hij zich bevrijden van de verplichting om bij te dragen aan de grove herstellingen of de heropbouw door zijn recht van mandeligheid af te staan aan de andere mede-eigenaar, niettegenstaande artikel 3.17, tweede lid. Die laatste kan, als hij zulks verkiest, de verwijdering van de afsluiting voor gezamenlijke rekening eisen.

en :
Quote : " Door de storm eind februari is de houten omheining omver gewaaid en wens ik nu de volledige omheining tussen de twee eigendommen te vernieuwen door een houten omheining van 1m80. De buren willen hier niet voor bijbetalen "

1. Nieuw artikel


Art. 3.106:

Tussen twee percelen waarvan minstens één is bebouwd, kan iedere eigenaar van de aangrenzende eigenaar vorderen dat hij meewerkt aan de oprichting van een gemene afsluiting, tenzij er zich al een private afsluiting bevindt langs de scheidslijn.

Indien een gemene afsluiting wordt opgericht, dragen de eigenaars in de kosten voor gelijke delen bij.


Zorg voor voldoende fotomateriaal van de schade /hinder .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”