Perceelsgrens afwijking

Danielsherman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Perceelsgrens afwijking

#1 , 17 feb 2022 16:51

In 1974 kocht ik een stuk bouwgrond van een verkaveling.
Ik lag als eerste volledig omring door grasland.
Deze graslanden liepen in de winter regelmatig onder water. Daarom hadden de boeren in deze graslanden kleine grachten gegraven. (dit is een situatie die reeds honderd jaar bestond)
Via een iets grotere gracht naast mijn bouwgrond liep het water van die grachtjes naar de weg.
Aan beide zijden van die gracht stonden de omheiningen voor het vee.
Met akkoord van de boer heb ik buizen in de gracht gelegd op eigen kosten.
Op het einde van de gracht stak er een lange kassei (50cm) die ik heb laten steken. (Putteke rond gemetst)

De huidige situatie:
Alles is volgebouwd. Mijn Gebuur aan de andere kant van de overbuizing beweert dat de perseelsgrens verder ligt. Ondertussen staat er nu een grote haag op mijn deel en een omheining aan zijn kant.
Dit probleem zou niet acuut zijn indien Aquafin de buizen niet zou willen vervangen. Wat technisch reeds een probleem is want de haag en de omheining hebben maar een ruimte van 1 meter.

Concreet:
Valt deze afwijking binnen de tolerantie van de landmeter of kan mijn Gebuur eisen dat ik mijn haag verplaats of een vergoeding geef?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 18 feb 2022 14:17

Quote : " Alles is volgebouwd. Mijn Gebuur aan de andere kant van de overbuizing beweert dat de perseelsgrens verder ligt. "

Om te beginnen moet iemand die iets beweerd , dat proberen te bewijzen .
Dus uw buurman moet een beedigd landmeter aanstellen , en aangezien het over een verkaveling gaat zal de landmeter rekening moeten houden met alle mogelijke bronnen ( kadaster , stedenbouw , notariele aktes ) .
Kosten kunnen gedeeld worden , maar u hoeft niet noodzakelijk akkoord te gaan daarmee .

Quote : " Dit probleem zou niet acuut zijn indien Aquafin de buizen niet zou willen vervangen. "

Wil Aquafin dan werken uitvoeren op privé terrein ? ( niet duidelijk ) . Wat is daar het probleem mee ?
Afwatering privé buizen zal wellicht in een gescheiden stelsel komen , maar wat heeft dat voor consequentie voor uw ganse buizenstelsel ?

Quote ; " Valt deze afwijking binnen de tolerantie van de landmeter "

Welke afwijking zou er zijn ? ( niet duidelijk ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

JurecaBE
Berichten: 337
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 feb 2022 14:33

Kassei van 50 cm diep mogelijk is dat de aanduiding van de perceelsgrens - afpaling.
JurecaBE moderator

Reclame

mava105
Berichten: 22352
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 feb 2022 16:27

Dacht ik ook al direct. Nu zijn dat mooie betonnen of plastieken paaltjes, maar destijds was dat een grote kassei, met gewoonlijk een ingekapt kruis om het juiste punt aan te geven

Danielsherman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 feb 2022 10:23

Ik heb ergens gelezen dat bij discussie over perceelsgrenzen een tolerantie van 10% geaccepteerd wordt.
Aquafin wil de buizen die tussen mijn Gebuur en mij liggen vergroten. Achter onze huizen is er een nieuwe verkaveling gekomen en dat hemelwater komt naar onze buizen. Maar de ruimte is klein.

Franciscus
Berichten: 38771

#6 , 20 feb 2022 11:34

Maar is er een erfdienstbaarheid op dat stuk grond? Staat daar iets van in uw akte of die van buur?
Staat die eerste gracht in uw akte of die van uw buur?

freelance
Berichten: 2615

#7 , 21 feb 2022 14:23

Quote : " Ik heb ergens gelezen dat bij discussie over perceelsgrenzen een tolerantie van 10% geaccepteerd wordt. "

Daarvoor zou u zich kunnen laten inlichten door een erkende landmeter-expert .
U kunt er een kiezen uit de volgende tableau :
https://economie.fgov.be/nl/themas/onde ... s-experten

Quote : " Aquafin wil de buizen die tussen mijn Gebuur en mij liggen vergroten. Achter onze huizen is er een nieuwe verkaveling gekomen en dat hemelwater komt naar onze buizen. Maar de ruimte is klein. "

Met die nieuwe informatie ( verkaveling ) wordt het plaatje iets duidelijker ( en ingewikkelder voor u ) .
U kunt het best de gemeente hiervoor al contacteren , aangezien zij de vergunning verlenende overheid zijn voor wat betreft de verkaveling , en de geplande waterafvloeing .

Eens u absolute duidelijkheid hebt over de " eigendom " van de gracht ( van u , van buur of van beiden , of nog steeds toebehorend aan de gemeente - gelet op de situatie die zich voordeed vooraleer u daar buizen gestoken hebt ) :
en de gracht is inderdaad privé ,
dan komen we in een situatie van erfdienstbaarheid , waarbij de wet bepaalt dat een lager gelegen erf ( u of buur ) verplicht is het water ' te ontvangen " / doorgang te verlenen die afkomstig is van hoger gelegen percelen .
Dit moet in eerste instantie overeengekomen worden met de gemeente ( officieel via akte ) , en niet met Aquafin ( die in deze een uitvoerend orgaan is , die niets kan beslissen op eigen houtje . )

Geschillen daaromtrent worden door de vrederechter behandelt . Op basis van het Veldwetboek Hoofdstuk 3 / artikelen 15 t.en m. 21 .
Waarvan hier citaat :

HOOFDSTUK 3. - Bevloeiing en drooglegging.

Art. 15. Iedere eigenaar die ter bevloeiing van zijn erf gebruik wil maken van natuurlijk of kunstmatig gewonnen water waarover hij het recht heeft te beschikken, kan tegen billijke en voorafgaande schadeloosstelling het recht verkrijgen om dit water over de tussengelegen erven te leiden.

Art. 16. De eigenaars van de lager gelegen erven moeten het water van de aldus bevloeide gronden ontvangen, met dien verstande dat hun een vergoeding verschuldigd kan zijn.

Aangezien het hoofdstuk gaat zowel over bevloeiing als drooglegging , mag u beide termen gebruiken in de interpretatie , aangezien er geen volgende artikelen gaan specifiek over drooglegging .

Noteer , dat indien zou besloten worden om grotere buizen te plaatsen op privé terrein , en dit schade of ongemak zou kunnen veroorzaken bij u , men gehouden kan worden u daarvoor te vergoeden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Danielsherman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 feb 2022 17:25

Hartelijk dank aan iedereen voor de reacties.
Bedankt.
Herman

Franciscus
Berichten: 38771

#9 , 24 feb 2022 22:22

Op geopunt vlaanderen zelf eens zoeken wat de juiste grenzen zijn. rechts hebt u een gans scala van mogelijkheden.
U kan zelfs ontdekken t zoals ik heb gedaan) dat uw eigendom in een jachtgebied licht ( zonder dat wij dat wisten) .
Waar ik nu woon heeft een jeugdbeweging haar speelterrein en is er een stuk gemeentelijke 'rustoase' waar verenigingen kunnen van gebruik maken...ook allemaal jachtterrein volgens de kaart.
http://www.geopunt.be/
http://www.geopunt.be/kaart

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”