Mijn buur is zijn woning aan het verbouwen, waarbij momenteel de ruwbouw af is. De strook links van zijn huis, waar we vroeger kwamen om o.a. ons deel van de haag te snoeien (ladderrecht) is momenteel vrij.
Toen ze met de ruwbouw bezig waren, vonden de metsers het blijkbaar leuk om een bouwradio een hele dag door vanaf 7u 's ochtends te laten knallen met Q Music. Ik kon elke track horen en herkennen, zelfs binnen. Ik ben toen éénmalig op zijn werf geweest, en ook door het pand gelopen om de buurman er over aan te spreken. Hij wou er niks aan doen en lachte mij uit. Tot dan waren we on speaking terms.
De dagen nadien begon de miserie opnieuw, en toen werden de bouwvakkers er op aangesproken, en de wijkagent. De man stuurde ondertussen een dreigmail dat ik zijn werf niet mocht betreden, met als uitleg dat het niet mocht van de veiligheidscoördinator. Hij kleineerde mij ook in die mail.
Nadien waren er andere bouwvakkers zoals dakwerkers waar er geen overlast was door de radio, maar recent was er weer een nieuw bedrijf nu binnen aan het werken, en stond de radio in het deurgat waar vroeger zijn inkom was, en nu duidelijk de traphal zit, en dit op enkele meters van onze slaapkamer. Ik ben toen tot aan de drempel geweest en men verontschuldigde zich, en het werd direct stiller gezet. Het was toen zeer vroeg ergens tussen 7u en 8u 's ochtends, en het was nog donker. Er was dus een gelegitimeerde reden om dit te vragen.
Een paar dagen later was het weer prijs, en ben toen opnieuw tot aan de drempel geweest, om te vragen of ze de radio niet wat verder konden zetten.
Gisteren stond plots de wijkagent aan mijn deur. Dat hij al meermaals was langs geweest en dat het geluid niet storend was volgens hem. Maar de buren waren ondertussen al gealarmeerd, en hebben wellicht de bouwvakkers opgedragen om het stiller te zetten zodat de wijkagent niks kon opmerken. Dit spelletje hebben ze al een paar keer gespeeld zodat de man niks kon opmerken.
Gezien het pand waarvan de ruwbouw af is, en er dus niks meer tussen de straat en zijn voordeur van werkmateriaal of bouwmateriaal staat, en er nergens een verboden toegang bord, of afsluiting staat, kan het betreden van deze strook tot aan zijn toekomstige voordeur beschouwd worden als het betreden van een werf? We zijn helemaal niet binnen geweest, maar de bouwvakkers beweren dat ik de werf heb betreden. Vermoedelijk liegen ze dus.
Ik verwijs naar dit forum:
https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=4584
De agent spelde mij de les door te beweren dat zijn vrouw architect was, dus refererend naar een externe autoriteit (autoriteitsargument als drogreden). Exact dezelfde uitleg als de buur in zijn email, dat het niet mocht omwille van de veiligheid / veiligheidscoordinator. Maar ik ga niet binnen dus loop daar ook geen enkel risico.
Gezien de erg slechte respons tijd van de politie (geluidsoverlast is ongeveer een uur voor ze hier staan), lijkt dit op een censuurpoging. Niemand kan mij toch het recht ontnemen om zijn bouwvakkers aan te spreken om het stiller te zetten? Ik moet dus zelf al muziek opzetten binnen, om zijn irritante Q Music niet meer te horen. De agent vond dat ik niet voor elke nieuwe bouwvakker moest gaan vragen om het stiller te zetten, gezien ze naar de radio mogen luisteren om hun werk te doen.
Mag ik het deel van zijn eigendom betreden waar de postbode normaal ook komt, of eender wie die normaal zou aanbellen? Ik kan me niet inbeelden dat zoiets strafbaar is, of hij mij dit kan verbieden.