Aanspreken bouwvakkers luide radio vs betreden werf

audiohaeven
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aanspreken bouwvakkers luide radio vs betreden werf

#1 , 09 feb 2022 09:03

Mijn buur is zijn woning aan het verbouwen, waarbij momenteel de ruwbouw af is. De strook links van zijn huis, waar we vroeger kwamen om o.a. ons deel van de haag te snoeien (ladderrecht) is momenteel vrij.

Toen ze met de ruwbouw bezig waren, vonden de metsers het blijkbaar leuk om een bouwradio een hele dag door vanaf 7u 's ochtends te laten knallen met Q Music. Ik kon elke track horen en herkennen, zelfs binnen. Ik ben toen éénmalig op zijn werf geweest, en ook door het pand gelopen om de buurman er over aan te spreken. Hij wou er niks aan doen en lachte mij uit. Tot dan waren we on speaking terms.

De dagen nadien begon de miserie opnieuw, en toen werden de bouwvakkers er op aangesproken, en de wijkagent. De man stuurde ondertussen een dreigmail dat ik zijn werf niet mocht betreden, met als uitleg dat het niet mocht van de veiligheidscoördinator. Hij kleineerde mij ook in die mail.

Nadien waren er andere bouwvakkers zoals dakwerkers waar er geen overlast was door de radio, maar recent was er weer een nieuw bedrijf nu binnen aan het werken, en stond de radio in het deurgat waar vroeger zijn inkom was, en nu duidelijk de traphal zit, en dit op enkele meters van onze slaapkamer. Ik ben toen tot aan de drempel geweest en men verontschuldigde zich, en het werd direct stiller gezet. Het was toen zeer vroeg ergens tussen 7u en 8u 's ochtends, en het was nog donker. Er was dus een gelegitimeerde reden om dit te vragen.

Een paar dagen later was het weer prijs, en ben toen opnieuw tot aan de drempel geweest, om te vragen of ze de radio niet wat verder konden zetten.

Gisteren stond plots de wijkagent aan mijn deur. Dat hij al meermaals was langs geweest en dat het geluid niet storend was volgens hem. Maar de buren waren ondertussen al gealarmeerd, en hebben wellicht de bouwvakkers opgedragen om het stiller te zetten zodat de wijkagent niks kon opmerken. Dit spelletje hebben ze al een paar keer gespeeld zodat de man niks kon opmerken.

Gezien het pand waarvan de ruwbouw af is, en er dus niks meer tussen de straat en zijn voordeur van werkmateriaal of bouwmateriaal staat, en er nergens een verboden toegang bord, of afsluiting staat, kan het betreden van deze strook tot aan zijn toekomstige voordeur beschouwd worden als het betreden van een werf? We zijn helemaal niet binnen geweest, maar de bouwvakkers beweren dat ik de werf heb betreden. Vermoedelijk liegen ze dus.

Ik verwijs naar dit forum:

https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=4584

De agent spelde mij de les door te beweren dat zijn vrouw architect was, dus refererend naar een externe autoriteit (autoriteitsargument als drogreden). Exact dezelfde uitleg als de buur in zijn email, dat het niet mocht omwille van de veiligheid / veiligheidscoordinator. Maar ik ga niet binnen dus loop daar ook geen enkel risico.

Gezien de erg slechte respons tijd van de politie (geluidsoverlast is ongeveer een uur voor ze hier staan), lijkt dit op een censuurpoging. Niemand kan mij toch het recht ontnemen om zijn bouwvakkers aan te spreken om het stiller te zetten? Ik moet dus zelf al muziek opzetten binnen, om zijn irritante Q Music niet meer te horen. De agent vond dat ik niet voor elke nieuwe bouwvakker moest gaan vragen om het stiller te zetten, gezien ze naar de radio mogen luisteren om hun werk te doen.

Mag ik het deel van zijn eigendom betreden waar de postbode normaal ook komt, of eender wie die normaal zou aanbellen? Ik kan me niet inbeelden dat zoiets strafbaar is, of hij mij dit kan verbieden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 09 feb 2022 09:16

Ga best op het politiebureau zelf klacht neerleggen over de geluidsoverlast? Vertel er ook bij dat u uiteraard inziet dat de bouwgeluiden zelf volstrekt normaal en nodig zijn, maar dat de ganse dag luide radio overbodige en extra geluidsoverlast veroorzaakt. Dat de buren nu zelfs de radio uitschakelen als er een wijkagent langskomt en zo de overlast niet waarneemt.

Inderdaad mag u de werf niet betreden, maar als de "daders" zomaar verklaren dat u dat wel doet, kan u beter meteen naar het politiekantoor gaan om daar uw verklaring af te leggen. Zo kan men u niet beschuldigen dat u de werf betreden hebt.

De mening van de wijkagent dat bouwvakkers naar muziek mogen luisteren is overigens totaal niet ter zake. Iedereen mag naar muziek luisteren. Maar men mag er zijn buren niet mee storen.

Voorbeeld: als mijn buur eens een tuinfeestje houdt, verwittigt hij me dat er voor een keer muziek zal zijn in zijn tuin. Dan weet ik dat ik paar uurtjes schlagers zal horen (wat niet mijn smaak is :-) Maar hij sluit dan keurig voor 22 uur af en dat is ook maar een paar maal per jaar. Bouwvakkers die gedurende lange periode elke dag van 8 tot 17 uur hun favoriete vrije radio laten horen, dat is geluidsoverlast. Dit geluid is niet noodzakelijk om de werken te realiseren én er gestaat ook zoiets als "oortjes", zelfs in de ingebouwde beschermingskoptelefoons....

Overigens voor vele werken moeten de bouwvakkers verplicht die beschermende koptelefoons dragen... Een ander argument dat de redenering van de wijkagent weerkegt is dat u ook naar muziek mag luistere als u in de tuin werkt. Maar dan naar klassieke opera. Luid genoeg dat u het zowel hoort vooraan het huis als achteraan....:-)

Reclame

lukasi

#4 , 09 feb 2022 11:44

Meegeven dat diezelfde veiligheidscoordinator er op moet toezien dat luide muziek niet de bevelen, orders, of hulpkreten overstemt.
Niet de eerste keer dat er ene van een dak slaat , hulp roept en dat buren van huis verder reageren omdat zijn collega's op het dak naar luide muziek aan het luisteren was.
Trouwens de architect kan daar ook in optreden.
Of je meld dit aan de controle voor veiligheid, preventie en bescherming op het werk.
Idewe treed hier nogal streng voor op.

audiohaeven
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 feb 2022 21:25

Vandaag kwam iemand van de gemeente zo'n knalgele "bekendmaking openbaar onderzoek over een aanvraag van omgevingsvergunning" aan onze gemeenschappelijke draad hangen.

In de PDF van deze bekendmaking, valt duidelijk te lezen dat de huidige oprit zich links van het pand bevindt, en dat ze deze willen verplaatsen naar rechts, waar ze een carport willen bijbouwen. Deze oprit is momenteel leeg, er staat dus niks van bouwmateriaal op. De oprit is toch geen deel van de werf?

In de nota staat letterlijk:

"De oprit aan de linker zijde wordt verwijderd en ingevuld als groenzone"

Hiermee erkennen ze eigenlijk dat ik mij op hun oprit begaf. En inderdaad, ik begaf mij via deze oprit zoals beschreven in de nota van het bouwaanvraag, tot aan de voormalige ingang om daar het werkvolk aan te spreken.

Ik bega hiermee geen strafbaar feit. De wijkagent komt mij een beetje intimideren. Ondertussen met iemand in de familie gesproken die rechter is, en het was wel overduidelijk dat zoiets nooit zou voorkomen.

Ze hebben zich dik belachelijk gemaakt door de wijkagent hier op te zetten.

What's next, als ik mijn haag wil snoeien die grenst aan de gemeenschappelijke Bekaert draad, gaan ze ook de wijkagent sturen als ik mijn ladderrecht wil uitoefenen?

Volgens mij is er geen wet die mij verbiedt om mij via de oprit tot aan hun voormalige voordeur mij te begeven (wat nu een open gat is) om het werkvolk te verzoeken de radio stiller te zetten, zolang ik maar het pand niet binnenga. De radio staat altijd in dat deurgat te knallen.

Dit is hetzelfde traject als wat de postbode zou afleggen om aan te bellen.

pho450

#6 , 10 feb 2022 21:09

In principe kan u (en uw buur dus ook) iedereen verbieden uw eigendom te betreden.
Ik kan me vergissen, maar ik vermoed dat u foute verwachtingen heeft over uw ladderrecht. Ladderrecht is geen vrijgeleide om andermans eigendom te betreden, u dient dit nog steeds te vragen aan uw buren als u hun eigendom wil betreden om uw haag te snoeien.

adsummam

#7 , 13 feb 2022 17:24

SABAM verwittigd?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”