appartement betreden voor inspectie zonder toelating

Linda1951
Topic Starter
Berichten: 13

appartement betreden voor inspectie zonder toelating

#1 , 17 dec 2021 09:36

Beste leden,
In het kader van een gevelrenovatie hebben wij voor ons tweede verblijf de sleutel afgegeven aan de syndicus.
Eigenlijk niet met volle overtuiging (onze privé is van ons en we hebben al zaken gehoord en gezien van bezoeken/interventies uitgevoerd zonder aanwezigheid van de eigenaar) maar gewoon om niet bij ieder probleem een verre verplaatsing te moeten maken.
Nu is er in een appartement 2 verdiepingen onder het onze, waterinfiltratie vastgesteld en ineens krijgen wij een expertiseverslag met foto's van onze wc-ruimte met de vraag of onze wc mag verwijderd worden om de toestand van de afvoerbuizen in de technische ruimte te kunnen inspecteren.
Mag men zonder het ons te vragen zomaar 'indringen' in onze woning?
Aan de foto's te zien, gaat het hier niet om een levensgevaarlijke/dringende situatie en had men ons moeten verwittigen.
Onze wc is misschien 20 jaar oud maar in prima staat en stel nu dat er zich bij het verwijderen ergens een breuk in de pot of de vloer voordoet, wie gaat dat vergoeden?
Ik heb nu een datum gevraagd waarop men de verdere inspectie wil uitvoeren en zal aanwezig zijn en vraag direct mijn uitgeleende sleutel terug aangezien de gevelrenovatie praktisch afgerond is.
Mag ik uw mening hierover?
Met vriendelijke groeten,
Linda

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 dec 2021 12:07

Mijn opinie ( niet juridisch ).

Indien men zijn huissleutels afgeeft aan de syndicus moet men erbij duidelijke afspraken maken. In dit geval had ik als syndicus u eerst opgebeld en de zaak uitgelegd.
Natuurlijk indien u uw sleutels afgeeft, heeft dat ook gevolgen.

In dit geval kan de visie van de syndicus ( die door zijn mandaat op het beheer en behoudt van de VME toezicht houdt ) zijn ter voorkoming van verdere schade.
Wel zijn alle kosten tot herstelling van de schade aan uw appartement voor de VME : blokpolis = detectie van mogelijke oorzaken voor schade en ter voorkoming van verdere schade.

Maak in ieder geval voor de toekomst betere afspraken met de syndicus. Zonder gegronde reden mag hij uw eigendom niet betreden.

In noodgeval mag de toegang tot uw appartement ( zoals u buitenaf woont ) geforceerd worden voor dringende voorvallen. Is ook logisch gezien het heil van de VME en mede bewoners boven kijf staat ). Zeker ook als politiediensten, brandweer en hulpdiensten toegang moeten krijgen. Dit kan dan ook zonder toelating van de afwezige eigenaars maar om veiligheidsredenen en bescherming.
( dank aan een vaste forum medewerker ).

Linda1951
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 20 dec 2021 10:33

Hartekijk dank voor je reactie!

Reclame

Linda1951
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 20 dec 2021 10:37

Hartelijk....

jef007
Berichten: 1679

#5 , 20 dec 2021 13:19

is het feit dat ge uw sleutel afgeeft, dan geen feitelijke toelating?

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 dec 2021 14:03

is het feit dat ge uw sleutel afgeeft, dan geen feitelijke toelating?
Geen afbreuk aan uw opmerking.
Maar een sleutel afgeven betekent ook wederzijds vertrouwen. En is voor noodgevallen, dus niet zo maar te pas of te onpas binnenvallen.
In geval van TS denk ik dat de syndicus het verstand moest hebben om de eigenaar te verwittigen, gezien de zaak niet op een minuut na dringend was. Plus bovendien heeft TS de sleutel afgegeven voor de gevelrenovatie ( is een wettelijk toegangsrecht voor gemeenschappelijke werken/herstellingen waarvoor men door het appartement van TS moet ). Afgifte sleutel was duidelijk voor 1
bepaald doel.

In geval van de waterinfiltratie twee verdiepingen lager; heb ik voor de syndicus bedenkingen. Er is reeds een expertiseverslag en foto's en voorstellen om bij TS in de badkamer opzoek- en breekwerk te verrichten. Uit ervaring : expertise en verslag en opzoekwerk is niet op 1 2 3 geregeld met de blokpolis verzekering. In het super snelste geval enkele dagen later. Een expert aanstellen en deze in zijn agenda inlassen is niet juist na de melding. Dat er moet dringend gezocht worden naar de oorzaak, is duidelijk. Maar de syndicus had ruim de tijd om TS op de hoogte te brengen ( met de nodige info en datum van expertise ). Zo doende zou TS weet hebben van de feiten en haar goedkeuring zeker gegeven hebben of misschien zelfs ter plaatse geweest zijn. En een telefoontje of mailtje is snel gepleegd.
En de waterinfiltratie kan ook te maken hebben met de gevelrenovatie. Hopelijk heeft de expert en de syndicus al gehoord van lekdetectie en gaan ze niet elke badkamer eerst openbreken. Moet ook de noodzaak verduidelijken.

Aan TS alle voortgebrachte schade is voor de VME ( = blokpolis verzekering ) gezien zij op zoek gaan naar fitten in de technische ruimten van de VME.Ook al zou de oorzaak bij u binnen zijn; maar dat hebben zij bij hun expertise niet zo maar kunnen vaststellen.

Een goede syndicus werkt transparant en klaar en duidelijk voor de eigenaar en kan zeker hachelijke situaties vermijden door een greintje gezond verstand.

adsummam
Berichten: 581

#7 , 20 dec 2021 15:14

Geef uw sleutel(s) enkel af in een verzegelde omslag.
De syndicus hoort uw toelating te vragen om deze te openen, behalve noodgevallen als: er stroomt water door uw voordeur, politie, brandweer, etc.

Controleer de verzegeling regelmatig.

Linda1951
Topic Starter
Berichten: 13

#8 , 19 jan 2022 19:01

Vervolg van het verhaal...
Deze week werd ik gecontacteerd door het lekdetectiebedrijf:
"De syndicus vraagt om de schacht verder te controleren voor er tot herstel overgegaan wordt.
Dit kan door het toilet in uw appartement te verwijderden. Op die manier kan het luikje dat achter het toilet zit open.
Kan u hiervoor zorgen of verwijderen wij het toilet? Terugplaatsen doen wij niet."

Zijn ze misschien bang dat er iets kapot zal gaan?
Ik heb nu een paar datums gevraagd uit de welke ik kan kiezen om samen mijn man ter plaatse te gaan.
Het blijft een linke bedoening met mogelijk breuk van de wc-voet of een vloertegel of gewoon de afvoerbuis zelf.
Onze wc werkt perfect maar ze heeft een zekere ouderdom.
@LYNX XX: Ik zal nu reeds verwijzen naar de blokpolis verzekering.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 19 jan 2022 19:30

En waarom moeten jullie toilet terugplaatsen.
Bij schade is het de verantwoordelijkheid van op zijn minst de syndicus.
Vernieling van privé eigendom.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 jan 2022 19:36

Vervolg van het verhaal...
Deze week werd ik gecontacteerd door het lekdetectiebedrijf:
"De syndicus vraagt om de schacht verder te controleren voor er tot herstel overgegaan wordt.
Dit kan door het toilet in uw appartement te verwijderden. Op die manier kan het luikje dat achter het toilet zit open.
Kan u hiervoor zorgen of verwijderen wij het toilet? Terugplaatsen doen wij niet."

Zijn ze misschien bang dat er iets kapot zal gaan?
Ik heb nu een paar datums gevraagd uit de welke ik kan kiezen om samen mijn man ter plaatse te gaan.
Het blijft een linke bedoening met mogelijk breuk van de wc-voet of een vloertegel of gewoon de afvoerbuis zelf.
Onze wc werkt perfect maar ze heeft een zekere ouderdom.
@LYNX XX: Ik zal nu reeds verwijzen naar de blokpolis verzekering.
#8 Linda1951

In ieder geval indien er door lekdetectie werken of afbraak moet gebeuren = blokpolis en de schade moet vergoed worden door de blokpolis. Indien de oorzaak gemeenschappelijk : schade vrijstellingsbedrag ten laste van de VME.
Uw kosten door interventie tot detectie lekkage is steeds voor de verzekering : schade ter voorkoming van uitbreiding schadegeval.
Indien de lekkage bij u privatief is : franchise ten uwen laste.

Syndicus moet zijn job correct uitvoeren en de verzekeringsmij. ( blokpolis ) moet dit vergoeden.
Zou in ieder geval een mail ( of aangetekend schrijven ) zenden naar de syndicus met deze vermeldingen. Ontvangstbevestiging inzetten en antwoord vragen.

Linda1951
Topic Starter
Berichten: 13

#11 , 19 jan 2022 22:48

@LYNX XX: Mail aan syndicus is gestuurd en ontvangst-/leesbevestiging gevraagd.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 20 jan 2022 09:31

En indien niet binnen 2 dagen bevestiging een AS met een Antwoord / Reponse kaart naar syndicus.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 jan 2022 10:02

En indien niet binnen 2 dagen bevestiging een AS met een Antwoord / Reponse kaart naar syndicus.
Moet ze zeker doen.

Linda1951
Topic Starter
Berichten: 13

#14 , 30 jan 2022 11:26

Mijn echtgenoot is deze week in het appartement geweest om de 'afdekplaat' aan de schacht te verwijderen en dat viel goed mee. Hij moest enkel de spoelbak van de wc-pot afnemen en de plaat kon zonder problemen verwijderd worden.
De breuk in de afvoerleiding zit ongeveer een halve meter onder ons appartement. De schade is 2 verdiepingen lager en het zal nu nog even afwachten zijn via welk appartement de schade het gemakkelijkst kan hersteld worden want het appartement op de verdieping onder ons is anders ingedeeld.
Als het via ons appartement moet gebeuren, zal de wand achter de wc moeten uitgebroken worden tot een loodgieter in de schacht kan. De wc-muren zijn betegeld, dezelfde tegels zijn niet meer te verkrijgen en dan begint de miserie: mag heel de kamer opnieuw betegeld worden of wordt het een 'mozaïek'?
Misschien beter om onze verzekering al op de hoogte te brengen?

bosprocureur
Berichten: 6853

#15 , 30 jan 2022 12:06

[quote=
mag heel de kamer opnieuw betegeld worden of wordt het een 'mozaïek'?
Misschien beter om onze verzekering al op de hoogte te brengen?
[/quote]

Natuurlijk ! En asap ook nog.
Is dat dan nog niet gedaan?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”