Gemeenschappelijke gang

Janssens608
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Gemeenschappelijke gang

#1 , 08 dec 2021 19:27

Te gek voor woorden! Wij hebben een duplex-dakappartement gekocht van 155m' op een 3de verdiep, geen lift, in een blok van totaal 4 appartementen. Er is geen overeenkomst of dergelijke ivm huisdieren, onderhoud, syndicus enz. Toen wij hier anderhalve maand geleden kwamen wonen en de buren van het gelijkvloers en 1ste kwamen kijken en goede dag zeggen, hebben wij onmiddellijk gezegd dat wij 2 honden hadden. Grote honden die 4x per dag buiten gaan . Maar het zijn huiselijke honden dus geen blaffers of waakhonden ofzo. Ze kunnen ook buiten op ons terras, hebben als we gaan werken een afgesloten plaats in de keuken van 16 vierkante meter en als we thuis zijn heel het app. Dat was allemaal geen probleem, mevrouw van het 1ste had ook een hondje. Het onderhoud van de gang werd verdeeld onder ieder zijn verdiep. Ik stelde voor om 1xper week de gang uit te keren, van boven tot onder, omdat honden toch haar verliezen en in de winter en herfst toch wel al wat vuil meebrengen. Oooo maar dat moest niet. 2 dagen later kwamen ze toch vragen of ik hem desnoods niet elke week wilde kuisen ,niet uitkeren maar kuisen. Ze wilden 10 euro per maand per app geven . Ik zei ok, water en zeep zijn ook niet gratis. Dus 6 weken verder en minstens al 6 keer de gang te hebben gepoetst (soms 2 keer per week indien slecht weer), ook de muren met wondergom enzo omdat de blok er toch al 30 j staat en er strepen van voor onze intrek op de muren stonden, ben ik door de twee dames van gelijkvloers en 1ste al 2 keer aangesproken dat het niet verder kan. Met hoogtepunt vandaag : ze vielen mijn zoon van 16 j aan dat het niet verder kan en dat zijn moeder (ik dus) maar wat meer moet kuisen. Dus ik naar beneden en daar stonden ze te roddelen. Dit kon niet meer, het was altijd vuil, ze moeten elke dag zelf hun stuk kuisen, er ligt altijd haar in de gang , volgens mevr van het eerste was ik een leugenaar en had ik nog nooit de gang gepoetst terwijl de dame van beneden stil zweeg en vorige week nog net thuis kwam toen ik haar gang aan het dweilen was. Betalen hebben ze nog niet gedaan en gaan ze ook niet doen want tis vuil. Hun eis ? Ofwel meer kuisen, ofwel een kuisvrouw op mijn kosten of de honden weg ...... help! We wonen hier nog maar net....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38600

#2 , 08 dec 2021 19:40

Zijn dat ook eigenaars?
Ieder dient zijn stuk te kuisen als dat al ergens vermeld staat.
Opletten als het betalend is. Inkomsten!!!!
Ook dient er best een verzekering te zijn.

Is er een basisakte ?
Een Reglement van Inwendige Orde? (RIO)
Een huishoudelijk reglement?

Wat staat er in in uw aankoopakte?

lukasi
Berichten: 1145

#3 , 08 dec 2021 19:56

Eerlijk?
2 grote honden op een appartement van 155m² ?
Onverantwoord , een hond met schofthoogte van 70 cm heeft al minstens 200m² loop nodig en dan bedoel ik buiten. En jij hebt er 2 grote ... hopelijk geen deense doggen --- binnen zitten op 155 m² voor 2

Best akkoord dat je een kleine hond mag houden op een appartement maar kijk eerst naar de omgevingsbehoefte van je huisdier.

Qua schoonmaak: dadelijk een extern poetsevrouw aanstellen en een verdeelsleutel opmaken waarbij u procentueel meer wil betalen.

Reclame

Janssens608
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 dec 2021 19:59

Ja dat zijn eigenaars. In de akte staat dat er in het gebouw geen syndicus is aangesteld, geen werkkapitaal is, geen achterstallen, geen oproep tot kapitaalinbreng, geen hangende gerechtelijke procedures, geen notulen van algemene vergaderingen, noch afrekeningen van de lasten. De gewone periodieke lasten worden gedragen door de koper vanaf hij gebruik maakt van de gemeenschappelijke delen. Maar verder geen bijzondere voorwaarden.

Er zijn ook geen maandelijkse gemeenschappelijke kosten.

Janssens608
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 dec 2021 20:04

Nee het zijn geen Deense doggen 😂🤣😂. Schof hoogte is ook geen 70cm hoor maar eerder het straat model. Ze zijn ook absoluut niet gewoon van elke dag te rennen en zijn ook het ras niet om dat te doen. Plus ze hebben hun loom en wandel meermaals per dag. Wat is het verschil met iemand in een rijhuis die elke dag gaat werken en hun hond alleen binnen laat zitten soms in de bench en hen dan 2 a 3 keer per dag 10min in de tuin laat lopen..... ik denk dat ik meer met de mijne bezig ben. Maar daar gaat hun probleem niet over maar over die gang. De honden blaffen nooit. Het is enkel hun probleem dat ze niet elke dag van de grond kunnen eten

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 09 dec 2021 09:20


Er zijn ook geen maandelijkse gemeenschappelijke kosten.
En wie draagt dan de kosten van de verlichting van de gemeenschappelijke trapzaal? Of moet iedere eigenaar een eigen zaklamp hebben?

Janssens608
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 dec 2021 08:37

Per jaar krijgen we een algemene rekening op naam van bewoners pand nr .... en die rekening delen ze door 4

Franciscus
Berichten: 38600

#8 , 10 dec 2021 12:16

Eeuh wie stuurt die rekening?
Verdeelsleutel ergens bepaald?

LYNX XX
Berichten: 2516
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 dec 2021 12:41

Eeuh wie stuurt die rekening?
Verdeelsleutel ergens bepaald?
Terechte opmerkingen.

Indien geen enkele regels ? Hoe dan reclameren op iets.
Aanpassen aan de Appartementswet. Jullie zijn een VME met minder dan 20 kavels.
Vereenvoudigde boekhouding, maar wel reglementen opstellen.
En kosten worden verdeeld volgens aandeel in de VME. In uw geval denk ik het grootste gedeelte.

LDB
Berichten: 85

#10 , 16 dec 2021 16:03

- het is altijd zo dat eigenaars van dieren denken dat alles kan.
- niet erg slim om met 2 grote dieren op app waar is de vrijheid van deze dieren
- en ja wat zegt de wet de vervuiler betaalt of kuist op.
- grote dieren hebben hun loop en vrijheid nodig, maar ja hier is weer eigenbelang van het baasje zeker.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”