Loodgieter in orde brengen condensatieketel

opzoeker
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Loodgieter in orde brengen condensatieketel

#1 , 15 jun 2021 09:16

In 2009 condensatieketel geplaatst door onze vaste loodgieter. Na plaatsing onderhoudscontract aangegaan met Naam verwijderd - JurecaBE - moderator . 7x tweejaarlijks onderhoud gehad zonder enige opmerking. Telkens bewijs gehad dat alles in orde was. Bij een panne, 8e bezoek technieker (februari 2021) bleek ik niet in orde te zijn met de aan- en afvoer van de zuurstofaansluiting en dit werd ook op papier gesteld. Slechts de afvoer is aangesloten. Na contact met mijn loodgieter beloofde hij het in orde te komen maken. Nu zijn we ondertussen 12 weken verder. Na herhaalde mails, whatsapps, berichten en telefoons blijft het bij dovemansoren. Heb de firma Naam verwijderd - JurecaBE - moderator . gevraagd waarom er 7x onderhoud is gebeurd zonder de foutmelding. Volgens hen komt het nu door een nieuwe wetgeving wat volgens mij niet het geval is. De kans op CO2 vergiftiging sluipt hier dus al 12 jaar in mijn appartement.
Wat kan ik nog verder doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 15 jun 2021 09:22

Ik zou beginnen met een offerte te vragen om die toestand in orde te brengen. Ik vrees dat hier kapwerk aan te pas komt om verbinding met de buitenlucht te krijgen, met de extra-kosten van dien.

Toch rekening houden met de ouderdom van uw bestaande ketel (13 jaar intussen ??) ! Binnen afzienbare tijd moet u die sowieso vervangen door een nieuwer exemplaar, dat dan toch een reglementaire aan- en afvoer zal hebben. Wellicht komt u goedkoper uit met een volledig nieuwe.

bosprocureur

#3 , 15 jun 2021 10:35

U liet mij per PB weten :
In de offerte van 2009 staat duidelijk dat de aansluiting ging gebeuren. Bij mijn bovenbuurvrouw heeft hij in 2010 identiek dezelfde ketel geplaats en alles naar behoren aangesloten.
Het gaat dus om een appartement, wat een heel andere situatie is .

Is er überhaupt technisch een mogelijkheid om nog via de bestaande schouw te werken? Ik vrees er eerlijk gezegd voor.

Hoe is de installatie bij de buurvrouw dan verlopen? Bent u zeker dat die installatie wel conform gebeurd is?

In alle geval, na twaalf of dertien jaar denk ik niet dat u nog enig verhaal kunt halen bij de oorspronkelijke plaatser.

Wat zegt de syndicus hierover? Is dit probleem nog niet ter sprake gekomen op eerdere vergaderingen (ik neem aan dat alle appartementen aparte verwarmingsketels hebben ? )

Hoe is het bij andere mede-eigenaars opgelost ?

Reclame

opzoeker
Topic Starter

#4 , 15 jun 2021 10:43

De ketel is geplaatst met flexibel tot op het dak. De afvoergaten voor zowel aan als afvoer van de zuurstof zijn direct aan te sluiten. Door corona hebben we met onze officiële syndicus al 2 jaar geen vergaderingen meer gehad. Bij de bovenbuurvrouw is de aansluiting op dezelfde manier gebeurd met flexibel tot op het dak maar wel voor zowel aan en afvoer van zuurstof is aangesloten door dezelfde loodgieter.

Bij alle eigenaars is het in orde.
Wat als de plaatsingsfirma blijft zeggen dat ik niet in orde ben wat veiligheid betreft?
Laatst gewijzigd door opzoeker op 15 jun 2021 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

bosprocureur

#5 , 15 jun 2021 10:53

Bij alle eigenaars is het in orde.
Wat als Naam verwijderd - JurecaBE - moderator .blijft zeggen dat ik niet in orde ben wat veiligheid betreft?

De onderhoudsdienst van het merk is gebonden door de voorschriften, om uw apparaat te controleren. U kan altijd een tweede opinie (omvat dus ook de nodige testen) vragen en betalen, of, wat ik in uw geval zou doen, rechtstreeks een betrouwbare installateur aanspreken. De eerste loodgieter blijkt niet meer te willen tussenkomen, spendeer daar noch tijd noch kosten aan :twisted:

En terloops, kan u die merknaam nog verwijderen :) ?

Thomas Morus

#6 , 15 jun 2021 11:37

"De afvoergaten voor zowel aan als afvoer van de zuurstof zijn direct aan te sluiten. "

Nog nooit geweten dat er een afvoer van zuurstof is vanuit een condensatie ketel.
Bij mijn condensatieketels is er aanvoer van zuivere LUCHT (geen zuivere zuurstof) en afvoer van VERBRANDINGSGASSEN.
Vervangen van onderste deel enkelwandige flexibel door een dubbelwandige buis is de oplossing. Dan wordt er lucht aangezogen uit de schouw.

Het is evident dat x-jaren terug dat niet kon omdat je waarschijnlijk de eerste met een condensatieketel was en de oorspronkelijke schouw door andere appartementen nog werd gebruikt voor afvoer verbrandingsgassen. Dan kon men daar sowieso geen "zuurstof" aanzuigen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”