Aanbouwen tegen zijmuur waardoor CV-afvoer niet meer kan

GuyDenruyter
Topic Starter
Berichten: 15

Aanbouwen tegen zijmuur waardoor CV-afvoer niet meer kan

#1 , 06 apr 2021 12:46

Beste allen,

Mijn buurman heeft zijn woning laten verbouwen tot 4 appartementen (mits een vergunning). De woning was oorspronkelijk een typische stadswoning waarbij het gelijkvloers dieper naar achter uitgebouwd was met een plat dak en de verdiepingen daarboven minder diep waren. Op de eerste verdieping boven dat plat dak komt de afvoer van mijn verwarmingsketel uit.

Door de verbouwing werd echter heel het gebouw dieper naar achter gebouwd, met als gevolg dat mijn chauffage-afvoer nu "binnen" zit bij hem.

Mijn eerste vraag is: was de muur boven het plat dak een gemene muur? Ik heb zelf al wat opzoekwerk gedaan, en volgens wat ik lees zou dit geen gemene muur zijn, immers "is er een vermoeden dat de muur gemeen is tot het minst verheven dak". Er zijn ook geen verdere aanwijzingen dat de muur niet gemeen zou zijn.

Mijn tweede vraag is: die chauffage-afvoer kan uiteraard niet blijven, daar heb ik alle begrip voor. Er zal het één en ander moeten aangepast worden aan mijn verwarmingsketel en de afvoer. Maar, wie draait op voor de kosten hiervoor? De buurman doet alsof dit niet zijn probleem is, wat me toch zeer raar lijkt (m.i. - maar ik ben geen jurist - mag hij toch niet zomaar die afvoer van mijn ketel dichtmetselen of zo, dat zou toch ernstige burenhinder zijn).

Alvast bedankt voor enige feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5965
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 06 apr 2021 13:02

U moet die kosten zelf betalen.
Rookgasafvoer mag niet door een muur die te paard staat op de grens tussen twee panden. Dit staat los van het feit of de overname van die muur al of niet reeds is gebeurd.

zie ook: viewtopic.php?t=37867
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

GuyDenruyter
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 06 apr 2021 13:13

Bedankt, maar heb je daar referenties over? Want ik heb geen aanwijzingen dat dit niet zou mogen. En zou dit automatisch betekenen dat ik voor de kosten opdraai? (ik verwijs naar de artikels in Burg. Wetboek over burenhinder)?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5965
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 06 apr 2021 13:19

Referenties vindt u via de draad die ik vermeld heb.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

GuyDenruyter
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 06 apr 2021 13:25

Wel neen, ik vind er geen :). Er staat enkel "het mag niet".
Ik zoek wetteksten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”