gemeenschappelijke omheiningsdraad verwijderen

rik1287251
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

gemeenschappelijke omheiningsdraad verwijderen

#1 , 17 feb 2021 17:02

Beste forumleden,
Ik heb een goeie verstandhouding met mijn nieuwe buur, maar nu vraagt hij of hij onze gemeenschappelijke omheiningsdraad mag verwijderen.
Het zit zo, ik heb enkele jaren geleden op zo'n 30 cm van de omheiningsdraad (dus volledig op mijn grond) een houten afsluiting geplaatst (1.80 m hoog) om niet meer gestoord te worden door mijn toenmalige buur die begon te dementeren en niet inging op mijn voorstel om de gemeenschappelijke draad te vervangen door een houten afsluiting.
Nu heb ik fijne nieuwe buren die het echter heel storend vinden om op 2 afsluitingen te moeten kijken met een lege ruimte tussen. In zoverre zelfs dat zij voorstellen om die 30 cm smalle strook van ons af te kopen. Voor een verkoop ben ik evenwel niet te vinden.
Een oplossing waar wij beiden eventueel wel zouden voor te vinden zijn is om de omheiningsdraad te verwijderen, en mijn buur de toestemming te geven die 30 cm gewoon te integreren in zijn de tuin. Evenwel met de uitdrukkelijke afspraak dat die 30 cm mijn eigendom blijft, en dat de betonnen platen van de afsluiting niet mogen verwijderd worden en ten allen tijde op de scheiding moeten blijven staan.
Stel dat ik hiermee akkoord ga, welke zijn dan de mogelijke addertjes onder het gras waarmee ik moet rekening houden bij het opstellen van een overeenkomst?
Zijn er clausules die zeker vermeld moeten worden?
Met dank voor uw tips.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 17 feb 2021 17:39

Waarom verzet je die houten omheining niet tot op de perceelsgrens? Ofwel doe je t samen of je stelt samen een aannemer aan en betaalt elk de helft.

Een wederzijdse overeenkomst vervalt als een van jullie het huis verkoopt: om tegenstelbaar te zijn aan derden (= bindt ook de toekomstige eigenaar) moet dit vastgelegd worden in een notariële akte. Na 20 jaar is er verkrijgende verjaring en ben je je grond kwijt aan je toekomstige buur.

Als de buur de grond wil kopen dan wil hij mosschien ook wel de verplaatsing volledig (of meer dan de helft) betalen.

eylis

#3 , 17 feb 2021 20:56

Eigenlijk is er toch geen probleem als u de strook van 30 cm gewoon laat liggen en de buur toelaat de draad weg te nemen en de palen laat staan. Uw afsluiting staat er en u kan er nog achter lopen om eventuele onderhoudswerken te doen. De grond is van u en blijft ook zo. De buur kan op zijn perceelsrand eventueel een boordsteen aanleggen om de grens aan te duiden.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”