In het verleden stonden bij de achterburen 4 hoge bomen tussen hun stuk en het onze, waardoor inkijk van het ene stuk naar het andere verhinderd werd.
Een paar jaar geleden werd het huis verkocht en de nieuwe eigenaar heeft het bestaande huis platgegooid en vervangen door een praktijk met daarboven een appartement.
Omdat er vanuit de gemeente de bezorgdheid was ivm de inkijk vanuit het appartement op het 1e verdiep naar ons moesten wij ons akkoord geven voor de bouw. Destijds hebben wij het behoud van de bestaande bomen als voorwaarde opgegeven, dit staat ook duidelijk vermeld op de plannen die wij getekend hebben en die bij de bouwaanvraag horen.
Tijdens de bouw werden deze bomen toch weggehaald, maar werd ons verteld dat ze deze bij de aanleg van de tuin zouden vervangen. Uiteindelijk is de tuin aangelegd, maar van bomen is geen sprake meer. Wanneer ik de buren hiervoor contacteerde, kreeg ik als uitleg dat ze geen nieuwe bomen konden zetten omdat de ruimte tussen het gebouw en het perceel te smal was (terwijl die bomen er vroeger ook stonden en ze staan ook ingetekend op het plan).
Na het gesprek was het duidelijk dat ik van de buren geen oplossing moet verwachten en daarom heb ik contact opgenomen met de dienst ruimtelijke ordening van de gemeente omdat ze naar mijn inzien de bouwvoorwaarden niet naleven: we hadden duidelijke afspraken gemaakt, die op het plan staan en die niet nagekomen worden.
Het antwoord van ruimtelijke ordening verbaasde me dan ook, want hoewel ze bevestigen dat op de plannen specifiek vermeld staat dat de bomen behouden moeten blijven, heeft dit volgens hen geen enkele juridische waarde. Volgens hen moet het specifiek in de bouwvoorwaarden vermeld staan, anders telt de regel dat bomen binnen 15m van de bouwlijn zonder probleem gerooid mogen worden. Er is destijds ook geen onderzoek zijn geweest omdat de buren het plan voor akkoord getekend hebben. Moest er wel een onderzoek zijn geweest en we hadden deze voorwaarden gesteld zou dit, volgens hen, wel opgenomen zijn in de voorwaarden en zou er wel sprake zijn geweest van een overtreding.
Nu stel ik mij de vraag waarom het tekenen van het plan (waar de voorwaarden op vermeld staan) juridisch wel voldoende is om geen onderzoek te moeten doen, maar niet voldoende is om de voorwaarden af te dwingen? Ik heb nu het gevoel dat ik voorgelogen ben en ik vraag mij af of en welke stappen ik nog kan nemen?