Problemen met dak

black tulipe
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Problemen met dak

#1 , 26 sep 2020 15:24

Mijn zoon verhuurt sinds een paar jaar zijn boven appartement en alles is goed verlopen tot er sprake was van een kleine lek in de slaapkamer, die van het dak moest komen. Eerst heeft de vader van de eigenares van de benedenverdieping, die voordien op haar vraag zonnepanelen op het plat dak had geplaatst, het zelf enigszins proberen te herstellen. Toen er nadien toch weer sprake was van een lek, heeft mijn zoon dan zijn verantwoordelijkheid genomen en een professionele dakwerker ingeschakeld. Die heeft dan op kosten van mijn zoon hier en daar de roofing hersteld, waar enige slijtage aan was. Toen mijn zoon de andere eigenaars hierover aansprak, aangezien het dak toch als een gemeenschappelijk deel beschouwd wordt, vonden die dat hij hun eerst maar had moeten verwittigen en weigerden bijgevolg in de kosten tussen te komen. Na alweer een nieuwe lekkage, heeft de bewuste dakwerker gereageerd dat het niet anders kon of de oorzaak moest onder de zonnepanelen liggen. Op vraag van mijn zoon heeft hij een mail ter bevestiging hiervan gestuurd, maar iedereen houdt zich nu afzijdig of probeert het probleem alleen naar mijn zoon door te schuiven. Nu zijn huurster het beu begint te worden, overweegt hij juridische stappen te nemen, met foto's en bewijzen achter zich en via de familiale van zijn vriend. Het gebouw waarvan sprake is een oud herenhuis in Berchem, er wordt af en toe wel eens een vergadering gehouden, maar zonder echte syndicus; Heeft mijn zoon het recht aan zijn kant en kan hij in dit geval zijn gelijk halen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 sep 2020 15:43

En van wie zijn de zonnepanelen ? Wie heeft toestemming gegeven deze te plaatsen? Is er een vergunning van de Stad Antwerpen cq melding geweest?

adsummam

#3 , 26 sep 2020 17:33

Miserie gezocht.

“…er wordt af en toe wel eens een vergadering gehouden, maar zonder echte syndicus;”

U kan slechts aan het normale rechts- en bankverkeer deelnemen via een degelijk gestructureerde VME (ondernemingsnummer, syndicus, RIO, syndicusovereenkomst, jaarlijkse statutaire vergadering in de vastgestelde periode (met notulen), begrotingsraming, jaarrekening, aanduiding CvR, gesplitste bankrekeningen, register van de beslissingen, etc. )

De eenvoudigste en goedkoopste oplossing is in een BAV een mede-eigenaar aan te stellen als syndicus mede-eigenaar “om niet” met een bijbehorend syndicuscontract.

De meerkost ten opzichte van de huidige situatie is een jaarlijkse meerkost voor de BA syndicus (≈ € 100-150) en een eenmalige kost (≈ € 90) van de inschrijving door de VME van de naam van de syndicus in de KBO VME.

Steeds nuttig :

Herlees uw basisakte, reglement van mede-eigendom, RIO, syndicusovereenkomst en de notulen van de jongste vergaderingen.
[url]https://www.notaris.be/nieuws-pers ... -eigenaars[/url]
https://issuu.com/orisnv/docs/brochure_ ... om_v6/1?ff
https://www.biv.be/sites/default/files/ ... 2019_0.pdf
(allen geconsulteerd op 09-02-2020)

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”