scheef gegroeide situatie

observere
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

scheef gegroeide situatie

#1 , 06 sep 2020 12:03

:

een kleine VME met zes kavels, totaal 600 eenheden De vijf verdiepingen zijn uniform en hebben elk 105 eenheden, het gelijkvloers maar 75 omdat het veel kleiner is

Op een vroegere AV was afgesproken dat alle kavels " evenveel zeggen hebben ", de stembeurten gaan met handopsteken.

Eerder toevallig stelt de eigenaar van het gelijkvloers vast dat ook alle kosten voor " evenveel gelijk zijn " ( dus gedeeld door zes) hij wil natuurlijk dat veranderd zien, maar wil welt zijn " evenveel te zeggen " behouden. Dat willen de anderen niet veranderen.

: volgens mij zijn de twee redeneringen fout : als je maar 75 eenheden hebt, heb je niet " evenveel " gewicht als elk van de andere vijf, en moet je evenmin " evenveel betalen als die andere vijf.

Ik kan mij niet voorstellen dat een dergelijk soort " afspraken " ooit in de basisakte, reglement van mede-eigendom of RIO opgenomen werden, ook omdat het anders in de wet staat, en dus niet eens bestaan. (art 577-14 2e lid BW)

Wie volgt mij ?.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
observere
Topic Starter

#2 , 06 sep 2020 12:06

Correctie derde lid, laatste zin
lees : dat willen de aneren ook veranderen " in plaats van " niet veranderen "
sorrry

Sirkii

#3 , 08 sep 2020 18:20

Pas de basisakte toe: kosten navenant de quotiteiten (tenzij anders beschreven) en stemmen eveneens navenant de quotiteiten. In de praktijk zal t inderdaad verschil uitmaken als er een gewone meerderheid nodig is en 3 appartementen op de verdiepingen positief stemmen.

Stel hem voor de keuze: quotiteit voor kosten en stemmen of de (informele) 1/6e regel blijven toepassen (die eigenlijk indruist tegen de basisakte...)

Reclame

LYNX XX

#4 , 08 sep 2020 19:16

75/600 is en blijft de grond.
betalen voor 75/600 stemmen voor 75/600
verdelen in gelijke delen dus 6 is niet wettelijk

observere
Topic Starter

#5 , 09 sep 2020 11:43

dank u